rechten en plichten tandarts

Je Rechten & Plichten Bij De Tandarts of Mondhygiënist

Je rechten en plichten als patiënt

Om de kwaliteit van de zorg zo goed mogelijk te waarborgen, is er een heel scala aan wet- en regelgeving. Als patiënt heb je heel veel rechten en ook enkele verplichtingen. Niet iedereen is hiervan even goed op de hoogte. Wat doe je als je rekening onverwacht hoger uitvalt? Wat doe je als je ontevreden bent over het resultaat? Wanneer moet er om toestemming gevraagd worden? We zetten het even op een rijtje voor je.

Begrijpen is verplicht

Vroeger deed men gewoon wat de dokter zei. Je hoefde er niet over na te denken. Tegenwoordig ben je echt gelijkwaardig en maak je samen een goede beslissing. De tandarts of mondhygiënist heeft de plicht om je zo goed mogelijk te informeren over jouw gezondheid. Dus of je (beginnende) gaatjes hebt en of je tandvleesontsteking hebt.

Daarnaast moet er verteld worden hoe dit ontstaan is, wat de ernst is en wat de mogelijkheden zijn. De tandarts of mondhygiënist moet vragen of je deze informatie daadwerkelijk begrijpt. Pas als je alles begrijpt, kan je een voor jou verstandige keuze maken. Je moet bijvoorbeeld snappen wat de consequenties zijn van een goedkopere oplossing of van niet behandelen. Ook moet begrepen worden wat gevolgen en risico’s zijn van onderzoeken en/of behandelingen. 

Wat nou als je het niet begrijpt?

Niet alleen de tandarts of mondhygiënist moet je goede uitleg geven maar je hebt zelf ook de plicht om te luisteren en om vragen te stellen als je iets niet begrijpt. Op het moment dat je de Nederlandse taal onvoldoende machtig bent, draagt de tandarts of mondhygiënist de plicht om voor een tolk te zorgen en deze te bekostigen. Tegenwoordig zijn er ook versimpelde voorlichtingsmaterialen en zijn er ook video’s te vinden. Tandartsen en mondhygiënisten maken regelmatig zelf ook tekeningen om je iets goed uit te leggen. Je kunt hier ook naar vragen.

Mogen kinderen zelf beslissen?

Toestemming is altijd nodig voordat er behandeld wordt. Vanaf een bepaalde leeftijd is er toestemming van het kind nodig. Kinderen onder de twaalf mogen niet zelf beslissen. Wel geldt nog steeds dat de tandheelkundige een begrijpelijke uitleg moet geven. Kinderen tussen de 12-16 jaar mogen beslissen over de behandeling. Dat betekent dat zij akkoord moeten gaan met de behandeling naast dat de ouders/verzorgers dat doen. Vanaf 16 jaar is de toestemming van de ouder/verzorger niet meer nodig.

Geen behandelovereenkomst

Op het moment dat jij iets anders wilt dan de tandarts en/of mondhygiënist verantwoord vindt om je aan te bieden, dan mag de tandarts en/of mondhygiënist weigeren. Bijvoorbeeld als je weigert de medische anamnese in te vullen. Dit geldt ook als je het niet eens bent met de begroting en/of weigert te betalen.

Recht op hulp bij pijn

Op het moment dat je op de stoep staat met een acute situatie, is de tandarts je verplicht om te helpen. Dus als je super veel tandpijn hebt of last van een nabloeding.

Recht op privacy

Het dossier waarin alles wordt bijgehouden over jou is in principe van jou. Dit mag dus niet zomaar afgestaan worden zonder jouw toestemming. Dus als je overstapt van tandarts en/of mondhygiënist dan moet je zorgen dat jouw dossier wordt overgedragen aan je nieuwe tandarts en/of mondhygiënist. Ook betekent het dat jouw gesprek met je tandarts of mondhygiënist niet door anderen opgevangen mag kunnen worden.

Verplicht inspannen

Een behandeling kan niet de gewenste uitkomst hebben. Helaas is de natuur niet altijd even voorspelbaar en kent elke behandeling een bepaald slagingspercentage. Tot nu toe kennen we dus een inspanningsplicht. Dus je doet hetgeen wat nodig is zo goed mogelijk. Op dit moment is er wel discussie of dit nog zo blijft. Het lijkt erop dat zorgprofessionals samen verantwoordelijk worden voor de zorguitkomst en of je gezond blijft. Hoe dit er precies uit gaat zien, is nog niet bekend. Je kunt je voorstellen dat je als zorgprofessional ook erg afhankelijk bent van de inzet van de patiënt zelf. Dus of je wel netjes flosst of niet…We hebben lang niet alles in de hand, zoals genetica. Anderzijds raken we zo wel van ‘perverse prikkels’ af. Want jou ongezond houden, levert in wezen te veel op.

Klagen mag

Het is belangrijk dat je band met je zorgverlener zo optimaal mogelijk blijft. Dat betekent ook dat je goed met elkaar communiceert. Op het moment dat je vraagtekens hebt bij de kwaliteit of je onheus behandeld voelt, dan zal je dit bespreekbaar moeten maken. Je kunt ook bij de klachtenfunctionaris van de praktijk terecht. Komen jullie er niet uit ? Dan is er de geschilleninstantie SGIM. 

Plichten van jou

Je moet de tandarts / mondhygiënist zo duidelijk en volledig mogelijk informeren. Alleen dan kan hij een goede diagnose stellen en u deskundig behandelen. Ook moet je binnen redelijke grenzen de adviezen opvolgen. Ten slotte moet je de praktijk betalen. 

Over de schrijver

  • Lieneke Steverink Jorna

    Lieneke is sinds 2001 werkzaam in de mondzorg en studeerde aan de HAN. In 2013 mocht ze de titel Mondhygienist van het Jaar dragen. Ze werkt in een aantal praktijken om patiënten te behandelen en om het preventieteam leiding te geven. Lieneke was de eerste mondhygiënist die internet en social media ging inzetten om mondgezondheid te promoten. Daarnaast komt ze veel de praktijk uit om vrijwillig kinderen actief op te zoeken die niet vanzelf naar de praktijk komen. Bijvoorbeeld tijdens Kidsfabriek, in de bibliotheek, bij de Zomerschool of bij de Jonge Gezinnenbeurs. Ze spreekt soms op symposia en congressen voor collega’s. Schrijven is een uit de hand gelopen hobby van haar. Lieneke wenst voor alle Nederlanders een gezonde mond en maakt zich hiervoor dagelijks hard.

    Meer over de schrijver

Is dit artikel behulpzaam?

Bedankt voor je feedback!

2 Comments

  1. Martijn de Jong januari 13, 2020
  2. Martijn de Jong januari 15, 2020

Leave a Reply