Perio Aid mondwater uitgelicht

Perio Aid mondspoeling is een veelgebruikt mondwater dat met name vaak wordt aanbevolen na een behandeling in de mond. Hierbij kan gedacht worden aan het laten trekken van een (verstands)kies of een chirurgische ingreep.

Perio Aid is een mondspoeling dat bijzonder sterk reinigt en gebruik maakt van onder meer chloorhexidine. Hierdoor worden schadelijke bacteriën snel gedood en worden infectie voorkomen. Toch zijn er ook nadelen aan het gebruik van Perio Aid, omdat de bestanddelen bijwerkingen kunnen veroorzaken. Wij zetten de voor- en nadelen van Perio Aid mondspoeling op een rijtje.

Wat zegt de fabrikant over Perio Aid mondspoeling?

Perio Aid mondspoeling is een sterke reiniger van de mond. Hoewel het zonder recept verkrijgbaar is, wordt het met name aanbevolen na een behandeling of bij infecties. Perio Aid mondspoeling bevat onder meer chloorhexidine, cetylpyridinium chloride, saccharine en xylitol.

Xylitol geeft het mondwater niet alleen een prettige, frisse smaak, maar werkt ook goed tegen de vorming van tandplak. Chloorhexidine is een anti-bacteriële stof die de meeste bacteriesoorten kan doden. Cetylpyridinium chloride heeft een vergelijkbare werking, door ontsmettend te werken.

Perio Aid mondspoeling kan op de gebruikelijke wijze gebruikt worden, maar ook met behulp van een spuit (zonder naald). Op deze wijze kan de mondspoeling bij moeilijk te bereiken plekken gebracht worden.

Dit is belangrijk bij getrokken verstandskiezen. De getrokken kies laat een wond en gaat over, waar zich makkelijk bacteriën en voedselresten kunnen ophopen. Dit kan leiden tot infecties wanneer er geen behandeling plaatsvindt met een ontsmettende mondspoeling.

Werken de bestanddelen naar behoren?

Perio Aid mondspoeling maakt gebruik van een combinatie van stoffen om een optimale ontsmetting te bewerkstelligen. De ontsmettende werking van chloorhexidine en cetylpyridinium chloride is goed beschreven en bewezen. Door deze twee stoffen dagelijks te gebruiken kunnen veel infecties van het tandvlees en de tandwortels voorkomen worden.

Ook de werking van xylitol is bewezen. De stof, die vooral als smaakmaker gebruikt wordt, levert een significante bijdrage aan het verminderen van tandplak en daarmee de kans op infecties en ontstekingen.

Perio Aid mondspoeling bevat geen alcohol en heeft een pH (zuurgraad) die goed is voor de mond. In combinatie met de aanwezigheid van xylitol geeft dit het mondwater een prettige, milde smaak.

Toch zijn er ook kanttekeningen te plaatsen bij het gebruik van Perio Aid mondspoeling. Chloorhexidine, cetylpyridinium chloride en saccharine kunnen elk bijwerkingen veroorzaken. Ook zijn er beperkingen aan het gebruik van Perio Aid mondspoeling.

Bijwerkingen en nadelen Perio Aid mondwater

Perio Aid mondwater bevat chloorhexidine, wat sterk reinigend is, maar ook bijwerkingen kan veroorzaken. In veel gevallen zorgt de stof voor een donkere verkleuring van de tanden en tong. Het gebit kan lichtbruin tot zelfs zwart kleuren. Hoewel dit omkeerbaar is, moet men eerst stoppen met het gebruik van Perio Aid mondspoeling om dit te bewerkstelligen, wat in veel gevallen niet mogelijk is door infectie(risico).

Chloorhexidine kan bovendien de smaakzin veranderen, zorgen voor een branderig gevoel op de tong en leiden tot uitdroging van de mond. Uitdroging van de mond is niet alleen onprettig, maar kan op de lange termijn ook leiden tot andere klachten, waaronder een chronisch slechte adem (halitose). Tenslotte kan chloorhexidine de kans op mondzweertjes en aften vergroten, met name bij mensen die hiervoor gevoelig zijn.

Een ander bedenkelijk bestanddeel van Perio Aid mondwater is cetylpyridinium chloride. Ook deze stof kan leiden tot verkleuringen van de tanden. Daarnaast bevat de mondspoeling saccharine. Deze suikervervanger is enigszins controversieel. Uit onderzoeken komen aanwijzingen naar voren dat saccharine een negatieve invloed heeft op de insulinespiegel en een rol kan spelen bij obesitas.

Conclusie: Perio Aid mondwater goed of slecht?

Perio Aid mondwater kan een diepe reiniging en ontsmetting van de mond bewerkstelligen, wat nuttig en belangrijk is na een behandeling of bij infectie. Perio Aid mondspoeling is echter niet geschikt om op dagelijkse basis te gebruiken, zonder dat hiervoor een goede reden bestaat.

De bestanddelen van de mondspoeling kunnen diverse bijwerkingen veroorzaken. Er wordt dan ook aangeraden om Perio Aid mondspoeling alleen te gebruiken wanneer hiervoor een indicatie is (denk aan ontsteking of getrokken kies) en maximaal drie weken achtereenvolgend.

Ben je opzoek naar een effectief mondwater dat zonder problemen dagelijks gebruikt kan worden, bekijk dan ook onze top 10 mondwaters.