Schimmelinfectie (candida)

Gisten zijn eencellige schimmels, die genoemd zijn naar het chemische proces dat ze uitvoeren. Tijdens gisting zetten deze cellen suikers om in alcohol en kooldioxide.

Er zijn vele soorten, die onder andere al eeuwenlang worden gebruikt bij de bereiding van brood, bier en wijn. Maar er zijn ook schadelijke gisten, die zoete voedingsmiddelen als honing, vruchtensap en frisdrank bederven.

In en op het menselijk lichaam leeft ook een gist, genaamd Candida albicans.

Het leeft op allerlei plaatsen: in de mond, de darmen, de vagina en op de huid. Normaal gesproken is dit geen probleem, maar onder bepaalde omstandigheden kan candida gaan woekeren en spreekt men van een schimmelinfectie.

Schimmelinfectie

Candida kan gaan woekeren als het natuurlijke evenwicht van de plaatselijke flora, het geheel aan micro-organismen als bacteriën en gisten, verstoord is. De schimmel kan zich dan snel vermenigvuldigen en doordringen in de slijmvliezen of de huid. Dat kan gebeuren in de mond, de vagina en in huidplooien, zoals luieruitslag bij baby’s.

Vaginale schimmelinfecties komen vrij veel voor, evenals schimmelinfecties in de mond, die ook wel spruw worden genoemd. Dit komt vaak voor bij baby’s, maar ook wel bij volwassenen.

Systemische candidiasis

Meestal zal candida alleen zorgen voor een plaatselijke infectie van de slijmvliezen in de mond of vagina of van de huid. Maar de schimmel kan ook in het bloed terecht komen of vanuit de mond dieper het maag-darmkanaal binnendringen. Dit heet dan systemische candidiasis. Volgens de reguliere geneeskunde komt deze vorm van candida slechts in enkele gevallen voor en dan alleen bij ernstig zieke mensen met een sterk verminderde weerstand. Bijvoorbeeld door immuunsysteem onderdrukkende medicatie na een orgaantransplantatie, tijdens een chemokuur of bij HIV positieven.

Volgens de natuurgeneeskunde en holistische geneeswijzen komt de candida infectie in de darm of het candida syndroom veel vaker voor. Dit kan gepaard gaan met uiteenlopende klachten als hoofdpijn, depressiviteit, darmklachten, een laag energieniveau en voedselintoleranties of voedselallergieën.

Systemische candidiasis is onder andere vast te stellen en te behandelen met methoden als bioresonantie therapie of elektro-acupunctuur. De behandeling wordt vaak gecombineerd met een speciaal anti-candida dieet, waarin onder andere suiker, het voedsel van candida, volledig wordt geëlimineerd.

Candida in de mond (spruw)

Candida in de mond wordt spruw genoemd. Het komt nogal eens voor bij baby’s, maar ook volwassenen kunnen er last van hebben. De reden dat de schimmel in de mond gaat woekeren is meestal een verstoorde balans van het natuurlijke evenwicht van de mondflora.

Een enkele keer is dat het gevolg van een gebrekkige mondhygiëne, maar veel vaker is een sterk verminderde weerstand door medicijngebruik de oorzaak. Zo kan candida een bijwerking zijn na een antibiotica-kuur en optreden als bijwerking van de pufjes bij astma- en COPD- patiënten en bij chemotherapie.

De symptomen van een candida-infectie van het mondslijmvlies en de slokdarm kun je als volgt herkennen. Er zijn witte plekken in de mond te zien aan de binnenkant van de wangen, op de tong en op het gehemelte. De witte plekken in de mond kunnen pijnlijk zijn. Als de infectie doordringt naar de slokdarm, wordt het doorslikken van voedsel pijnlijk.

Naar de arts bij een infectie met Candida albicans

Jouw huisarts kan de diagnose stellen op basis van de klachten. Soms moet er een kweek worden gemaakt voor verder onderzoek. Candida wordt vaak behandeld met een antischimmel medicijn als Fluconazol. Indien nodig, kan er gekeken worden naar de achtergrond, zoals een ernstig tekort aan vitamine B of ijzer.

Hoe kun je een Candida infectie voorkomen?
Om je weerstand goed te houden zijn de leefregels voor je algemene gezondheid van toepassing. Dat houdt in dat je gezond en gevarieerd eet, voldoende beweegt en voldoende slaapt. Een verminderde weerstand kan veroorzaakt worden door chronische stress.

Daarnaast is een goede mondhygiëne onontbeerlijk om ervoor te zorgen dat het natuurlijke evenwicht in de mondholte bewaard blijft en candida geen kans krijgt om te gaan woekeren. Maak bijvoorbeeld gebruik van een mondwater met actieve zuurstof.

Natuurlijk poets je twee keer per dag je tanden en floss je dagelijks of reinig je je gebit met ragertjes. Maar ook als je je gebit goed verzorgt, kan het evenwicht van de mondflora verstoord worden. Juist door de schadelijke en bijtende ingrediënten die in veel reguliere mondverzorgings-producten zitten, kan het misgaan. Antiseptische middelen alcohol, chloorhexedine en triclosan doden weliswaar de schadelijke bacteriën, maar helpen ook de nuttige bacteriën om zeep. Dat verstoort het natuurlijke evenwicht in de mondholte, net als een antibiotica-kuur dat doet.

Kies daarom voor mondvriendelijke producten, die het natuurlijke evenwicht van de mondflora niet verstoren maar respecteren. Tandpasta op basis van actieve zuurstof zoals OxyFresh of Oxyd-8 reinigt en verzorgt je gebit optimaal maar zonder schadelijke bestanddelen. Een andere mondvriendelijke methode om je mond en gebit gezond te houden is tandpasta en mondwater op basis van kokosolie. De zuivere zachtheid van Dr. Brite en UK Organics helpen je om je gebit schoon te houden, je tandvlees te verzorgen en candida te voorkomen.

Oravall mondwater en mondspray zijn bedoeld om droge mond klachten te verhelpen en je adem fris te houden. Ze zijn ook geschikt voor algemeen gebruik en bevatten geen schadelijke of irriterende stoffen die het evenwicht in de mond verstoren met het risico op een candida infectie. Oravall mondwater en mondspray hebben dezelfde weldadige samenstelling, waarbij de spray handig is voor onderweg.