Mijn kind heeft een slechte adem

Niet alleen volwassenen kunnen uit hun mond ruiken, ook kinderen kunnen een vieze mondgeur hebben. Wat zijn de belangrijkste oorzaken? En: hoe krijgen ze weer een prettige ademgeur?

Zo’n 15% van de volwassenen ruikt onprettig uit de mond. Dat wordt ook wel halitose of foetor ex ore genoemd. Maar ook kinderen kunnen uit hun mond stinken. Hoe vaak dat voorkomt, is niet bekend. Naar slechte adem bij kinderen is maar weinig onderzoek gedaan. Duidelijk is wel dat slechte adem op alle leeftijden kan voorkomen, ook bij kinderen. De frequentie neemt met het stijgen van de jaren toe.5

Een vieze geur uit de mond heeft verschillende oorzaken. Net als bij volwassenen geldt voor kinderen: een vieze geur uit de mond heeft meestal een oorzaak in de mond.1,5

Vaak zijn vieze bacteriën de oorzaak van vieze adem, ook bij kinderen. Het gaat dan om bacteriën die zowel rondom je gebit als op je tong leven. Zij vormen vluchtige zwavelverbindingen, die verantwoordelijk zijn voor de vieze geur.3 Een goede mondhygiëne is daarom ook bij kinderen van groot belang. Dat betekent: twee keer per dag de tanden poetsen, maar ook de bacteriën op de tong verwijderen met een tongschraper.

Tandvleesontstekingen, zweertjes, wondjes of gaatjes in de mond kunnen de slechte adem verergeren.

Daarnaast kunnen de volgende zaken een onaangename mondgeur bij kinderen veroorzaken:

• Beugel

Onderzoek heeft aangetoond  dat kinderen met een vaste beugel vaker een slechte adem hebben dan kinderen zonder beugel of met een uitneembare beugel.2  Goede mondhygiëne is bij een beugel dus nog belangrijker. Kinderen kunnen een mondwater met fluoride – en zonder alcohol of SLS – gebruiken om ook de plekken rondom de beugel goed te reinigen, of ragertjes.

• Consumptie van veel zuivelproducten of suikers

Drinkt je kind veel melk of krijgt hij veel suikers binnen? Dat kan ook de bron zijn van een vieze ademgeur. Bacteriën die verantwoordelijk zijn voor de vieze ademgeur houden namelijk erg van zuivel en suiker en voeden zich hiermee.

• Klachten in keel-neusgebied

In 5 tot 10% van de gevallen ligt de oorzaak van een slechte adem in het keel- en neusgebied5, bijvoorbeeld door:

• Verkoudheid/sinusitis
    • Postnasal drip
    • Keel- of neusamandelen
    • Bijholteontsteking
    • Poliepen
    • Infectie van de luchtwegen
  • Maag-darmproblemen

Slechte adem wordt bijna nooit veroorzaakt door een maagprobleem, maar het kán wel. Slechts in 0,9% van de gevallen is de oorzaak van de slechte adem in de maag te vinden.5 Dat kan dan alleen door opboeren van lucht uit de maag, of door reflux (zie volgende punt).

• Reflux

Heeft je kind last van reflux, waarbij voeding vanuit de maag terugloopt in de slokdarm? Dan kan dat de vieze luchtjes uit zijn mond veroorzaken.

• Interne ziekte

Heeft je kind een leverziekte, nierziekte of diabetes? Dat kan de oorzaak zijn van een slechte adem.

• Mondademhaling

Ademt je kind door de mond in plaats van door de neus? Dat kan ook een oorzaak zijn van de slechte adem. De mond droogt namelijk uit doordat deze open staat. Daardoor krijgen bacteriën die de vieze lucht veroorzaken, alle kans.

• Medicijnen

Gebruikt je kind veel medicijnen? Dat kan een droge mond en slechte adem tot gevolg hebben.

• Vreemd voorwerp in de neus

Klinkt misschien vreemd, maar er zijn verschillende gevallen beschreven waarbij een vreemd voorwerp in de neus (‘corpus alienum’) van een kind zorgde voor een vieze ademgeur.3 Het kan bijvoorbeeld om een steentje, stukje plastic of knikker gaan.

Zo’n voorwerp kan alles blokkeren, waardoor kinderen zelfs niet alleen meer uit de neus, maar uit hun hele lijf kunnen gaan stinken.

Wat kun je doen tegen slechte adem bij kinderen?

Dat ligt een beetje aan de oorzaak. In de meeste gevallen ligt die in de mond. In dat geval is het van belang om allereerst een goede mondhygiëne te hebben. Dat betekent:

Tandenpoetsen

• Twee keer per dag twee minuten tandenpoetsen
  • Doe dat al vanaf het doorbreken van het eerste tandje
  • Gebruik altijd een zachte tandenborstel
  • Gebruik tandpasta met de juiste hoeveelheid fluoride: tot en met 4 jaar peutertandpasta en vanaf het vijfde jaar junior tandpasta of fluoridetandpasta voor volwassenen

TIP: Ben je op zoek naar een natuurlijke tandpasta die een slechte adem bij je kind kan tegengaan? Dan is Dentissimo Kindertandpasta misschien iets voor jou.

Dentissimo heeft twee soorten tandpasta voor kinderen: voor kinderen van 2 tot 6 jaar (karamelsmaak) en voor kinderen van 6 jaar en ouder (appelsmaak). Let wel op: de tandpasta voor kleine kinderen is fluoridevrij. De tandpasta voor 6+ is fluoridearm (240 ppm fluoride).

Dentissimo maakt gebruik van enkel natuurlijke ingrediënten en niet van agressieve stoffen als sodium lauryl sulfaat (SLS), parabenen of allergenen. Calcium en Vitamine E versterken het tandglazuur, voorkomen de ontwikkeling van gaatjes en reinigen de tanden en het tandvlees van je kind. Chamomilla garandeert een ontstekingsremmend effect en Geranium is toegevoegd vanwege het antibacteriële effect.

Mondspoeling of mondspray

Een mondspoeling is een bewezen goede oplossing tegen een slechte adem.6 Maar zeker bij kinderen wil je natuurlijk het liefst een natuurlijke, veilige mondspoeling gebruiken, zonder chemische troep. Mocht je kind de mondspoeling dan per ongeluk doorslikken, dan is er niets aan de hand.

Een mondspray, die je plaatselijk op de tanden spuit, is een goed en veilig alternatief. Een spray slikken kinderen immers niet in.

Vermijd bij kinderen altijd een mondspoeling met alcohol en sodium lauryl sulfaat (SLS). Die ingrediënten zijn veel te agressief voor kindermondjes.

TIP: Dr. Brite Mouthspray Berrylicous is gemaakt van natuurlijke ingrediënten en ook voor kinderen heel veilig in gebruik. De mondspray bevat geen parabenen, ftalaten, sulfaten of Triclosan. Daarnaast is de spray vrij van genetisch gemodificeerde producten en kunstmatige smaak-, zoet- en kleurstoffen.

Dr. Brite is prettig voor kinderen, vanwege de natuurlijke, biologische, veilige ingrediënten. Omdat dit een mondspray is, slikken kinderen bovendien niets in, maar wordt het heel plaatselijk aangebracht.

Dr. Brite Mouthspray Berrylicious heeft een lekkere aardbeiensmaak. De spray maakt gebruik van geactiveerde houtskool, wat op een zachte manier ontsmettend werkt. De toegevoegde vitamine C, Aloë vera en kokosolie helpen het tandvlees gezond te houden of te herstellen. Zo zorgt de spray voor herstel van het natuurlijk evenwicht in de mond en gaat hij op een vriendelijke manier vieze luchtjes te lijf.

Tonsilfresh Nasal Sinus Drops

De medicijnvrije neusdruppels van TonsilFresh kunnen helpen om een slechte adem veroorzaakt door slijm vanuit de neus te bestrijden. Gebruik de druppels meerdere keren per dag. Het werkt niet verslavend en is geheel samengesteld uit het natuurlijke xylitol en saline.

Heeft je kind een goede mondhygiëne en gaan de vieze geurtjes maar niet weg? Dan is het goed om je huisarts te raadplegen.

Literatuur

1. Amir E, Shimonov R, Rosenberg M. Halitosis in children. J Pediatr. 1999 Mar;134(3):338-43.
  2. Costacurta M, Petrini M, Biferi V, Arcuri C, Spoto G, Docimo R. The correlation between different techniques for the evaluation of oral malodour in children with and without orthodontic treatment. Eur J Paediatr Dent. 2019 Sep;20(3):233-236.
  3. Haumann ThJ, Kneepkens CMF. Halitosis door een corpus alienum in de neus bij 2 kinderen. Ned Tijdschr Geneeskd 2000 3 juni;144(23).
  4. Motta LJ, Bachiega JC, Guedes CC, Laranja LT, Bussadori SK. Association between halitosis and mouth breathing in children. Clinics (Sao Paulo). 2011 Jun; 66(6): 939–942.
  5. Van Dijk PA. Uit je mond ruiken. Huisarts Wet 2011;54(9):506-8.
  6. Van der Sluijs E. (2017). Prevention and therapy of periodontal diseases and oral malodour: Brush, rinse and cool.