De Beste Tandpasta voor als je gevoelige tanden hebt

Gevoelige tanden is een onschuldige, maar vervelende kwaal. Of je gevoelige tanden hebt merk je vanzelf als je pijnscheuten krijgt zodra je een ijsje eet. Ook warme of zure dranken kunnen plotselinge pijnscheuten opleveren.

Als je tanden gevoelig of zelfs pijnlijk zijn is er meestal sprake van blootliggend tandbeen. Dat bestaat hoofdzakelijk uit zacht bindweefsel en bevat kanaaltjes (tubuli) die in verbinding staan met de tandzenuw. Als de kanaaltjes niet bedekt worden door tandglazuur of tandvlees, worden de zenuwen direct geprikkeld door iets kouds, warms, zoet of zuur. Bij tanderosie is het glazuur van het tandbeen gesleten en bij teruggetrokken tandvlees wordt de tandhals zichtbaar.

Als je last hebt van gevoelige tanden kun je het best een speciale tandpasta tegen gevoelige tanden gebruiken. Die kunnen een beschermlaagje aanbrengen of het tandbeen remineraliseren. Dit laatste dicht de openingen van de kanaaltjes in het tandbeen, waarmee je het probleem dus bij de basis aanpakt. Daarnaast bevatten tandpasta’s tegen gevoelige tanden vaak ingrediënten die de zenuwprikkeling vermindert.

Omdat je dagelijks je tanden poetst, bestrijd je met een speciale tandpasta tegen gevoelige tanden intensief en regelmatig je gevoelige tanden. Hieronder onze Top 10.

Wil je na het tandenpoetsen nog iets extra’s doen? Bekijk dan ook onze Top 10 beste mondwaters met fluoride.

1. Oxyfresh fluoride tandpasta

Oxyfresh fluoride tandpasta is een all round tandpasta voor een sterk gebit, gezond tandvlees en een frisse adem. Zoals alle Oxyfresh producten bevat de tandpasta de actieve zuurstofformule Oxygene. Door het toevoegen van zuurstof en zink worden de schadelijke, anaerobe bacteriën in de mond bestreden. Hierdoor krijg je niet alleen direct een frisse adem, maar je voorkomt allerlei problemen als cariës (gaatjes), tandvleesontsteking, amandelstenen en de vorming van tandplak en tandsteen.

Daarnaast bevat de tandpasta fluoride, een beproefd middel om de tanden harder te maken, en xylitol dat tal van gunstige eigenschappen heeft voor het gebit en de mondholte. Omdat de tandpasta geen agressieve en bijtende ingrediënten bevat, is het een prima tandpasta als je last hebt van gevoelige tanden.

2. Miradent Mirasensitive HAP Special Toothpaste for Sensitive Teeth

De speciale tandpasta voor gevoelige tanden Miradent Mirasensitive HAP is een goede keuze als je last hebt van gevoelige tanden of tandhalzen. Het werkzame ingrediënt hydroxyapatite, afgekort HA of HAP is een vorm van calcium. Dit mineraal komt van nature voor in onze botten en tandglazuur. Daarmee is het een goed middel om de tandbeen-kanaaltjes (tubuli) te dichten, waardoor de gevoeligheid van je tanden direct afneemt.

Mirasensitive HAP bevat daarnaast fluoride (1.450 ppm) en kalium voor extra bescherming en toevoeging van mineralen. Xylitol is toegevoegd vanwege de prettige, frisse smaak. Samen beschermen fluoride en xylitol je gebit tegen cariës (gaatjes). Ook deze tandpasta bevat geen agressieve, bijtende of overbodige ingrediënten.

3. Dentissimo Toothpaste Complete Care

Dentissimo tandpasta voor de complete verzorging is gebaseerd op een combinatie van beproefde fluoride en natuurlijke plantenextracten. De innovatieve formule verwijdert tandplak en voorkomt cariës (gaatjes) en tandvleesontstekingen. Ook wordt de natuurlijke witte kleur van het tandglazuur hersteld.

De natuurlijke geranium-olie bestrijdt de schadelijke bacteriën in de mond en pepermunt- en eucalyptusolie zorgen voor een frisse adem. Om je gevoelige tanden te verhelpen zijn de mineralen calcium en hydroxyapatite (HAP) toegevoegd. Zij zorgen voor de remineralisatie van het tandglazuur en dichten de open kanaaltjes in het tandbeen.

Dentissimo tandpasta bevat geen schadelijke en bijtende ingrediënten als SLS (sodium lauryl sulfaat), chloorhexidine, waterstofperoxide, triclosan of parabenen.

4. UK Organics Tea tree tandpasta

Als je liever een 100% natuurlijke en veganistische tandpasta gebruikt is UK Organics Tea tree een goede optie als je last hebt van gevoelige tanden. Het belangrijkste ingrediënt in deze tandpasta is essentiële tea tree olie. Bladeren van de tea tree staan al lang bekend vanwege hun genezende werking bij wonden, huidaandoeningen en brandwonden. Dat geldt ook voor de mondholte: tea tree olie kan tandvleesontsteking voorkomen of genezen. Daarnaast zijn de mineralen calciumcarbonaat en kaolien toegevoegd om het tandglazuur te remineraliseren.

Deze tandpasta respecteert het natuurlijke evenwicht van de mondflora en bevordert je mondgezondheid op een natuurlijke manier. Zelfs de verpakking is milieuvriendelijk en recycleerbaar.

5. Miradent Mirafluor C

Miradent Mirafluor C reinigt het gebit grondig maar zacht met een niet schurende formule (RDA 17). Hiermee kun je gevoelige tanden voorkomen en verhelpen. Uiteraard verwijdert de tandpasta tandplak en beschermt tegen cariës (gaatjes). De krachtige Aminofluoride legt een dunne beschermende laag over het tandglazuur. Het tandvlees wordt eveneens intensief maar veilig gereinigd door siliciumkorrels, die het tandglazuur versterken. Tot slot heeft de tandpasta een milde mintsmaak voor een frisse adem.

6. Dr. Brite Coconut Mint Toothpaste

Hoewel de meeste tandpasta’s tegen gevoelige tanden fluoride bevatten om het tandglazuur te versterken, is niet iedereen gediend van deze chemische stof. Vooral bij kinderen wordt het gebruik van fluor aan banden gelegd. Maar dat wil niet zeggen dat je er geen speciale tandpasta voor je is. Net als UK Organics maakt het Amerikaans merk Dr. Brite alleen gebruik van natuurlijke en zoveel mogelijk biologische grondstoffen. Hun tandpasta tegen gevoelige tanden is Coconut & Mint, een natuurlijke effectieve manier om je gebit en mondholte te reinigen. Aan de tropische mix van kokosolie en kalmerende munt zijn mineralen toegevoegd om het tandglazuur te remineraliseren en plantenextracten met een natuurlijke, licht verdovende werking.

7. AnOxident balance Toothpaste

AnOxident balance Toothpaste is gericht op het herstellen van de natuurlijke balans in de mondholte. Dat is bijvoorbeeld belangrijk voor mensen met een hoge glucosespiegel in het speeksel, zoals diabetespatiënten. Uitgekiende ingrediënten, waaronder plantenextracten en melk-enzymen, werken samen om het evenwicht in de mond te herstellen, zodat ook de pH-balans (zuurwaarde) wordt hersteld. Dit voorkomt cariës (gaatjes) en ontstekingen van het tandvlees.

AnOxident balance Toothpaste bevat tevens fluor om het tandglazuur te beschermen en xylitol, dat de vorming van tandplak en daarmee de afzetting van tandsteen afremt. De tandpasta bevat geen agressieve en bijtende stoffen als SLS (sodium lauryl sulfaat of antiseptische ingrediënten, maar reinigt de mond op een zachte manier, die geschikt is voor gevoelige tanden.

8. Muskanadent tandpasta

Muskanadent tandpasta bevat uitsluitend natuurlijke ingrediënten, maar is desondanks uiterst effectief in het reinigen van je gebit en tandvlees. Kokosolie is een beproefd middel met een natuurlijke antibacteriële werking en de natuurlijke extracten van onder andere kamille ondersteunen dit. Geïrriteerd of ontstoken tandvlees wordt gekalmeerd, bacteriën bestreden en de tanden worden dankzij de kokosolie op een natuurlijke wijze witter. Deze tandpasta voorkomt tandbederf en de afzetting van tandsteen en zorgt voor een natuurlijke frisse adem. Om het tandglazuur te versterken en gevoelige tanden te verminderen zijn mineralen toegevoegd, maar geen fluor.

9. Dr. Brite Coco Chai Toothpaste

Dr. Brite gebruikt alleen zachte, natuurlijke ingrediënten en bevat dus geen fluoride. Toch is hun Coco Chai Toothpaste een geschikte tandpasta als je last hebt van gevoelige tanden. Uiteraard houdt deze tandpasta je gebit en tandvlees schoon en gezond. Biologische kokosolie wordt gecombineerd met calciumcarbonaat dat de kanaaltjes in het tandbeen, die leiden naar de zenuw, effectief afdicht. De aanpak van de gevoeligheid bij de bron wordt ondersteund door etherische kruidnagel-olie. Dit heeft een natuurlijke verdovende werking, die erg nuttig is bij gevoelige zenuwen. Dr. Brite Coco Chai Toothpaste heeft ook nog eens een heerlijke, exotische smaak.

10. OXYD-8 Tandpasta

De effectiviteit van deze tandpasta van The Breath Co. is gebaseerd op de actieve zuurstofformule OXYD-8. Deze krachtige gepatenteerde formule bestrijdt de schadelijke bacteriën in de mondholte, die niet kunnen gedijen in een zuurstofrijke omgeving. Zo worden tal van mondproblemen voorkomen, zoals een slechte adem, cariës (gaatjes), verkleuring van het gebit, ontstoken tandvlees en amandelstenen. Als je last hebt van gevoelige tanden is er geen reden om deze tandpasta te laten staan. Alle ingrediënten OXYD-8 tandpasta zijn veilig en respecteren het natuurlijke evenwicht in de mondholte.