10 Bewezen Middelen Tegen Ontstoken Tandvlees

Auteur: Julia De jong laatst bijgewerkt 8 Februari 2024

Ik krijg vaak de vraag van mondhygiënisten: wat voor middel kan ik nu het beste adviseren aan mijn patiënten die last hebben van ontstoken tandvlees? Een terechte vraag, want lang niet alle producten zijn even effectief.

Heb je bloedend tandvlees, dan betekent dit dat je tandvlees ontstoken is. Ontstoken tandvlees is gevoeliger en kan leiden tot allerlei vervelende klachten. De ontsteking kan verergeren, maar ook leiden tot sneller tandbederf en andere tandvlees- en tandproblemen.

Gelukkig is een tandvleesontsteking vrij effectief aan te pakken op allerlei manieren. De top 10 hieronder toont de tien beste manieren om een tandvleesontsteking te bestrijden.

1. Oxyfresh Gezond Tandvlees Kit

middel tegen ontstoken tandvleesMet stip op nummer één de Gezond Tandvlees Kit van Oxyfresh. Deze kit bevat Oxyfresh mondwater en de Oxyfresh Super Relief Gel. De combinatie van deze twee middelen bestrijdt uitermate effectief ontstoken tandvlees.

De producten van Oxyfresh bevatten geen schadelijke middelen, die we helaas wel in veel andere mondproducten zien.

In plaats hiervan werken de producten van Oxyfresh op basis van aloë vera (verlichting klachten), actief zuurstof (pakt bacteriën aan), zink (ontsmettend) en foliumzuur (draagt bij aan celvernieuwing).

Met de Oxyfresh Gezond Tandvlees kit ben je binnen de kortste keren van je tandvleesontsteking af.

2. PerioTherapy Kit

De PerioTherapy Kit bestaat uit een mondwater en tandpasta. Beide zijn effectieve middelen tegen een tandvleesontsteking. De middelen werken op basis van actief zuurstof, wat de zogenaamde anaerobe bacteriën aanpakt.

Anaerobe bacteriën gedijen onder zuurstofarme omstandigheden en veroorzaken een slechte adem en ontstekingen in het tandvlees. Met actief zuurstof kun je dit bestrijden.

De middelen in de PerioTherapy Kit bevatten bovendien cetylpyridiumchloride, wat bewezen ontstekingsremmend werkt. Ook zorgt het toegevoegde zink ervoor dat je tandvlees tot rust komt: de ideale combinatie van natuurlijke middelen tegen ontstekingen.

De producten van PerioTherapy hebben een neutrale zuurgraad, waardoor ze niet schadelijk zijn voor het gebit.

3. Desert Essence Tea Tree Olie Mondwater en Tandpasta

Tea Tree Olie is een natuurlijk olie dat gewonnen wordt uit de Melaleuca Alternifolia-boom, die alleen voorkomt in Australië en door de lokale bewoners al eeuwenlang gebruikt wordt tegen ontstekingen en infecties.

Met Desert Essence Tea Tree Olie mondwater en tandpasta kun je deze heilzame krachten van de olie inzetten voor een betere mondgezondheid.

De van nature antibacteriële olie is niet schadelijk voor je tanden en ander mondweefsel, maar weet wel de kalchten effectief te bestrijden. Gebruik dagelijks het mondwater en de tandpasta om de beste resultaten te behalen.

4. Profi Tandsteenhaakje

Het Profi tandsteenhaakje is een haakje waarmee je thuis tandsteen van je gebit kunt verwijderen, zonder dat je hiervoor naar de tandarts hoeft te gaan.

Het tandsteenhaakje is gemaakt van kunststof, dat sterk is, maar niet zo sterk als het glazuur op je tanden. Om deze reden kun je het haakje veilig thuis gebruiken.

Het Profi tandsteenhaakje bevat twee kanten: de scaler en pick. De pick is scherper, de scaler is bedoeld voor de grote oppervlakten. Met beide kanten kun je voorzichtig tandsteen verwijderen en bovendien je tandvlees masseren.

Door het tandsteen te verwijderen en het tandvlees te masseren wordt je tandvlees gezonder en kunnen ontstekingen voorkomen worden.

5. Monosyringe Kaakspuitje

De Monosyringe is een spuitje (zonder naald) waarmee je zeer nauwkeurig mondproducten kunt aanbrengen op plekken die je anders lastig kunt bereiken.

Zo kun je met de Monosyringe bijvoorbeeld mondwater spuiten tussen de tanden of in tandvleespockets waar het spoelmiddel anders niet of nauwelijks terecht komt.

Het grote voordeel van de Monosyringe is dat je hem zeer makkelijk kunt gebruiken en bovendien makkelijk kunt reinigen na gebruik.

Gebruik de Monosyringe om je tandvlees overal schoon te houden, zodat je tandvleesontstekingen kunt behandelen en vervolgens voorkomen. Gebruik de Monosyringe het liefst in combinatie met Oxyfresh mondwater.

6. Dentek Comfort Clean Back Teeth

Wel eens geprobeerd te flossen, maar lukte het maar niet om het draadje op de juiste manier vast te houden en te gebruiken? Die problemen zijn verleden tijd met de Dentek Comfort Clean Back Teeth flossers.

Dentek heeft een plastic vorm bedacht waartussen een flosdraadje zit gespannen. Het enige dat je hoeft te doen, is het flosdraadje tussen je tanden brengen. Wrijf het draadje vervolgens langs de tanden en ga ook onder het tandvlees.

Rond de tanden zit het tandvlees namelijk rond, waardoor er vuil terecht kan komen. Met de Dentek Comfort Clean Back Teeth kun je eenvoudig de vuil verwijderen tussen je tanden en het tandvlees sterker en gezonder maken.

7. Piksters Superzachte Tandenborstel

Door op de juiste manier je tanden te poetsen, kun je al veel mondproblemen voorkomen. De Piksters Superzachte Tandenborstel is hier een goed product voor

Met deze tandenborstel kun je de tanden poetsen, maar ook gelijk het tandvlees masseren. Bij harde borstels kun je het tandvlees beschadigen en zelfs laten terugtrekken, maar met een zachte tandenborstel als die van Piksters bestaat dit risico er niet.

Wel maak je het tandvlees steviger en gezonder, waardoor ontstekingen overgaan en niet meer terugkeren.

8. Tonsilfresh Waterfloss

De Tonsilfresh Waterfloss is een uitstekend middel om je gebit en mondholte schoon mee te houden. De Tonsilfresh Waterfloss maakt gebruik van een waterstraaltje dat afval wegspoelt tussen de tanden.

Hierdoor is het voor schadelijke bacteriën minder makkelijk om zich te nestelen en hier tand- en tandvleesproblemen te veroorzaken. De Tonsilfresh Waterfloss kan bovendien gebruikt worden om brokjes uit de keel te spoelen, die soms ook kunnen leiden tot mondklachten als een tandvleesontsteking.

De Tonsilfresh Waterfloss geeft je een frisse en gezonde mond.

9. Dentek Ragers

Met de ragers van Dentek kun je op een eenvoudige manier rotzooi tussen de tanden vandaan halen. Deze ragers hebben een borsteltje dat de tanden en het tandvlees schoonmaakt, zonder dat je het tandvlees er mee beschadigt, wat bij slechte ragers vaak wel het geval is.

Vaak bevindt een tandvleesontsteking zich met name tussen de tanden, omdat het hier nauwelijks schoongemaakt en gemasseerd wordt. De konische vorm van Dentek ragers, in combinatie met het buigzame materiaal, maakt het mogelijk om zelfs de meest moeilijk bereikbare plekken goed te behandelen en schoon te maken.

Zo behoort bloedend tandvlees tot het verleden.

10. OraPack

De Orabrush is een tongschraper waarmee je vieze aanslag van je tong kunt verwijderen. Veel mensen hebben een witte tot gele aanslag op de tong, zonder dat ze beseffen dat dit niet natuurlijk is.

Deze laag bestaat vaak uit stinkende bacteriën, die bovendien schadelijk kunnen zijn voor het tandvlees. De laag ontstaat wanneer de natuurlijke balans in de mond verstoord is.

Je kunt de vieze laag met de Orabrush verwijderen, waarna je de gel gebruikt om nieuwe groei van de aanslag te voorkomen. Niet alleen heb je zo een frissere en gezondere tong, ook kun je tandvleesontstekingen voorkomen.