Robert uit Maastricht stelde ons een vraag over cetylpyridinium-chloride CPC). Hij vindt dat het klinkt als een eng stofje en vraagt zich af of dit wel thuishoort in PerioTherapy mondwater. Dat terwijl de mondzorg-producten van The Breath Co. toch goed staan aangeschreven.

Cetylpyridinium-chloride is weliswaar een chemische verbinding, maar een volkomen onschadelijke. Dit in tegenstelling tot mondwaters met agressieve bijtende stoffen als alcohol en chloorhexidine.

Die werden voorheen vaak voorgeschreven bij tandvleesontstekingen, maar hebben nare bijwerkingen als verkleuring van het gebit en irritatie van de zachte weefsels in de mond. Bovendien tasten ze het natuurlijke evenwicht van de mondflora aan, wat uiteindelijk juist weer kan leiden tot mondproblemen als ontstoken tandvlees.

Hoewel PerioTherapy mondwater niet bedoeld is voor dagelijks gebruik, is de formule met CPC helemaal veilig om tandvleesproblemen intensief te behandelen.

Wat zijn de voordelen cetylpyridinium-chloride ten opzichte van de traditionele antiseptische middelen?

Allereerst is CPC anti-bacterieel. De bacteriedodende werking is ongeveer even krachtig als chloorhexidine, maar desondanks is CPC heel mondvriendelijk. Het is zachter voor de mondweefsels en respecteert het natuurlijke evenwicht in de mondholte. Ook schimmels, zoals candida albicans, worden door CPC bestreden.

Om deze reden wordt cetylpyridinium-chloride gebruikt in mondwaters, zuigtabletten en hoestsiroop. Door de Amerikaanse Food and Drug Administration wordt een percentage van 0,025 tot 0,1 procent veilig geacht en is zonder recept verkrijgbaar als antisepticum voor oraal gebruik.

De PerioTherapy tandvlees kit

Heb je een tandvleesontsteking en wil je die behandelen zonder agressieve, bijtende bestanddelen als alcohol en chloorhexidine, dan is het PerioTherapy van The Breath Co. een uitstekend alternatief.

De PerioTherapy tandvlees kit bevat alles voor een complete behandeling tegen tandvleesontstekingen. Het bestaat uit tandpasta, een krachtig mondwater met CPC, een bitje en een kaakspuitje.

De Fresh Breath tandpasta heeft als voornaamste bestanddeel OXYD-8, gestabiliseerde chloordioxide. Dit middel bestrijdt schadelijke bacteriën effectief, maar is veilig en mond-vriendelijk. Chloordioxide wordt al decennia lang toegepast om van water drinkwater te maken.
Door bacteriën te bestrijden helpt OXYD-8 om het tandvlees te herstellen. Zonder vervelende bijwerkingen en met respect voor het natuurlijke evenwicht in je mondholte. Om je gebit tegen cariës (gaatjes) te beschermen zijn xylitol en natriumfluoride toegevoegd. Je tandvlees wordt verzorgd en verzacht door het extract van aloë vera en natuurlijke pepermuntolie zorgt voor een frisse smaak. Fresh Breath tandpasta heeft een prettige gel-textuur.

The Breath Co. PerioTherapy Healthy Gums Oral Rinse bevat naast cetylpyridinium-chloride ook zink. Deze combinatie versterkt elkaar bij het bestrijden van bacteriën. Daarnaast zijn ondersteunende ingrediënten toegevoegd als xylitol, vitamine C en natuurlijke pepermunt.

Door je tanden te poetsen met Fresh Breath Toothpaste en na afloop je mond te spoelen met PerioTherapy healthy gums bestrijdt je de schadelijke bacteriën in de mond intensief. Tegelijkertijd zijn zowel de tandpasta als de mondspoeling veilig en mond-vriendelijk. Ze zijn effectief zonder het natuurlijke evenwicht van de mondflora te verstoren.

Om de tandpasta en mondspoeling van de PerioTherapy tandvlees kit nog beter te kunnen benutten zijn er 2 hulpmidden toegevoegd, een bitje en een kaakspuitje.

Het bitje kun je gebruiken om de tandpasta-gel langer in te laten werken. Je vult het bitje, hapt er in en blijft zo enige tijd zitten. Op die manier kunnen de ingrediënten langer inwerken dan tijdens de 2 minuten van het tanden poetsen.

Een kaakspuitje is een injectiespuitje zonder naald, maar een kromme uitgang. Je kunt het vullen met PerioTherapy mondwater en heel gericht op de plek spuiten waar je tandvlees ontstoken tandvlees is.

En dan?

Met de PerioTherapy tandvlees kit kun je zelf irritaties en beginnende of lichte tandvleesontstekingen behandelen. Je maakt gebruik van het effectieve, maar mondvriendelijke anti-bacteriële werking van cetylpyridinium-chloride. Met deze intensieve verzorging moeten je tandvleesproblemen snel verdwijnen.

Dan kun je overgaan op OXYD-8 mondwater voor “normaal” gebruik. Bijvoorbeeld OXYD-8 Healthy smile van The Breath Co. Dit mondwater bevat onder andere fluoride om je gebit te beschermen en te remineraliseren. Xylitol is toegevoegd om je tandglazuur glad te houden. Met dit mondwater verzorg je je gebit optimaal en voorkom je nieuwe irritaties en ontstekingen van je tandvlees. Net als PerioTherapy mondwater bevat het geen schadelijke bestanddelen, zoals alcohol of SLS (sodium lauryl sulfaat) en respecteert het het natuurlijke evenwicht van de mondflora.

Als er na de intensieve behandeling met de PerioTherapy tandvlees kit geen of te weinig verbetering optreedt, moet je echt de tandarts raadplegen. De kans is dan groot dat er een dieper gelegen oorzaak is voor jouw tandvleesproblemen.