Een pijnlijke tong; waarom heb ik dit?

Als je tong gezond is en normaal functioneert, sta je er meestal niet bij stil hoe belangrijk dit orgaan is. De tong is onmisbaar om goed te kunnen praten en heeft een belangrijke functie bij het slikken, wat nodig is om probleemloos te kunnen eten en drinken. Daarnaast bevat de tong een groot deel van de smaakpapillen in onze mond, zodat je je eten ook kunt proeven.

Er zijn tal van aandoeningen aan de tong waarbij vanzelfsprekende dingen als praten, eten en drinken niet meer zo gemakkelijk gaat. Aandoeningen aan de tong hebben tal van symptomen, behalve allerlei verkleuringen kan de tong ook pijnlijk zijn en branderig aanvoelen. Dit symptoom kan worden veroorzaakt door uiteenlopende oorzaken.

Wat zijn de symptomen van een pijnlijke tong?

Pijn in de tong kan kort, hevig of heel langdurig zijn, afhankelijk van de oorzaak. Behalve pijnlijk, kan de tong ook branderig aanvoelen. Soms beperkt dat zich niet alleen tot de tong, maar voelt de gehele mondholte gevoelig, droog en branderig aan.

Wat zijn de oorzaken van een pijnlijke tong?

• Te heet of gekruid voedsel of andere irriterende stoffen. Te heet eten of drinken kan zorgen voor een branderig gevoel aan de tong. Ook zure voedingsmiddelen kunnen de tong gevoelig maken.
    Met tabaksrook en alcohol stel je je mond, en dus ook je tong, bloot aan giftige stoffen. Veel, en vooral veel sterke drank, heeft een negatieve invloed op de gezondheid van de mondholte en de tong. Dit geldt ook voor het roken van sigaretten of sigaren, een gewoonte die de kans op tongkanker vergroot. Als deze stoffen de oorzaak zijn van de pijn in je tong, zou de pijn in je tong snel moeten verbeteren zodra je ze achterwege laat.
  • Ontsteking van de tong. Een ontstoken tong (glossitis) heeft op zijn beurt ook weer allerlei verschillende oorzaken, zoals een allergische reactie of een verwonding in de mond door een slecht passend kunst gebit of een scherpe tand of kies. In deze gevallen is het zaak om de oorzaak van de ontsteking weg te halen, zodat de pijn verdwijnt. Behalve aanwijsbare oorzaken of onderliggende ziekten kan er soms geen duidelijke oorzaak voor een ontstoken tong worden vastgesteld, maar als je tong langdurig ontstoken is, is het aan te raden om naar de huisarts of tandarts te gaan.
  • Stress. Als gevolg van stress gaan mensen soms in hun slaap tandenknarsen of hun tong tegen hun tanden duwen. Bij tandenknarsen kan de tong tussen de tanden terechtkomen en bij het persen van de tong staat deze langdurig onder druk.
  • Glossodynie (tongbranden) of het Burning Mouth Syndrome(mondbranden). Bij glossodynie of tongbranden is er sprake van een pijnlijk, branderig gevoel in de tong. In geval van mondbranden voelt niet alleen de tong branderig aan, maar ook het tandvlees, verhemelte en de lippen.
    Iedereen kan last krijgen van het Burning Mouth Syndrome, maar het komt vaak voor bij vrouwen in de overgang. In hun geval zijn hormonale schommelingen de oorzaak. In andere gevallen kan vaak geen duidelijke oorzaak voor tong- of mondbranden gevonden worden, waardoor behandelen lastig is.
  • Droge mond (xerostomie). Als er te weinig speeksel aangemaakt wordt kan de hele mondholte gevoelig worden, waaronder de tong. Een droge mond kan tijdelijk zijn, bijvoorbeeld tijdens het sporten of als je een speech aan het houden bent, maar het kan ook chronisch zijn. Voor een droge mond zijn veel uiteenlopende oorzaken mogelijk, zoals ouder worden, roken, bepaalde medicijnen, stress en hormonale schommelingen.
  • Tongkanker. In sommige gevallen kan pijn in de tong wijzen op het begin van tongkanker. Een tongcarcinoom begint meestal als een gezwel of zweer die moeilijk geneest en waarbij de tong pijnlijk aanvoelt. Tongkanker kan ontstaan op de tongpunt, de randen, de bovenkant en de tongwortel. Meestal gaat het om plaveiselcel-carcinoom, dat wil zeggen dat de tumor ontstaat aan de oppervlakte: het slijmvlies. Als je iets dergelijks opmerkt is het aan te raden om zo snel mogelijk naar de huisarts te gaan voornader onderzoek.

Hoe kan ik een pijnlijke tong snel behandelen?

Vanzelf zul je eventuele irriterende stoffen gaan vermijden, zoals te hete dranken en sterk gekruid of zuur voedsel. Roken en alcohol drinken zul je ook moeten laten om de tong te laten herstellen.

Om de ergste pijn in je tong te verzachten kun je koud water drinken of op ijsblokjes zuigen, maar effectiever is OxyFresh Pro Relief Dental Gel. Deze gel werkt verzachtend bij acute mondproblemen, zoals verbranding door te heet voedsel of na tandheelkundige ingrijpen, maar is ook heel geschikt bij een chronisch pijnlijke of branderige tong. De bestanddelen ervan werken niet alleen verzachtend, maar helpen tevens om het mondslijmvlies en het tandvlees te herstellen in geval van beschadigingen.

Op de lange termijn doet Oxyfresh Pro Relief Dental Gel nog meer voor de gezondheid van je mond. Het bevat Oxygene, een actieve zuurstofformule die de groei van kwalijke bacteriën in de mondholte afremt en daarmee zorgt vooreen frisse adem.

Een goede mondhygiëne is, ook als je last hebt van pijn in je tong, vanzelfsprekend. Je poetst je tanden regelmatig en om de gevoeligheid van de tong verder te verzachten kun je daarnaast mondspoelingen doen.

Zowel voor tandpasta als mondwater is het belangrijk dat ze geen irriterende stoffen bevatten. Veel tandpasta’s en mondspoelmiddelen bevatten alcohol, chloorhexidine, peroxide of SLS (Sodium Lauryl Sulfate), die de tong alleen maar nog verder irriteren. Ook menthol, normaal gesproken een fijn en frisse toevoeging aan veel mondverzorgingsmiddelen, kun je beter niet overmatig gebruiken als je tong pijnlijk of branderig is.

Een geschikte tandpasta is bijvoorbeeld Toothpaste van RyttPro, om je mond te spoelen is bij een pijnlijke of branderige tong het milde en neutrale mondwater Oxyfresh Unflavored Mouthwash heel geschikt.

Behalve verzachtend voor je pijnlijke tong, komen deze producten je algemene mondgezondheid ten goede. Ze respecteren het natuurlijke evenwicht in je mond en helpen daarmee cariës (gaatjes) voorkomen. Ook voorkom of verhelp je andere mondproblemen zoals een vieze smaak, een slechte adem en de vorming van amandelsteentjes.

Jarenlang werden tongschrapers alleen gebruikt door mensen met een slechte adem, maar het reinigen van de tong begint steeds meer een vast onderdeel te worden van de dagelijkse hygiëne. Niet voor niets, want door het reinigen van je tong verwijder je schadelijke bacteriën.

Als je tong pijnlijk of branderig aanvoelt moet je er wel extra op letten dat je tongschraper zacht is, om de tong niet verder te irriteren of beschadigen. De tongschraper van JuliBrite voldoet aan deze waarden.