Het verschil tussen goede en minder goede droge mond tandpasta’s

Last van een droge mond of een vieze smaak? Misschien is het dan verleidelijk om mondwater of sterke tandpasta te gebruiken. De smaak is lekker fris en zorgt op korte termijn voor een goede adem. Maar vaak zitten in mondwater en tandpasta uitdrogende, bijtende en agressieve ingrediënten als alcohol, chloorhexidine, sodium lauryl sulfaat of menthol. Je kunt zelfs chronische ontstekingsreacties in je mond krijgen, zoals orale lichen planus (link naar ander artikel). Hierdoor beland je van de regen in de drup. Wat nu? De oplossing is simpel: gebruik andere tandpasta.

Steeds meer mensen krijgen mondklachten van reguliere tandpasta. Veel ingrediënten zijn chemisch en hebben allerlei vervelende bijwerkingen. Alcohol bijvoorbeeld heeft een uitdrogende werking. Een droge mond trekt juist schadelijke bacteriën aan die je glazuur beschadigen. Hierdoor verdwijnt de beschermende laag op je tanden. Een stof als chloorhexidine is agressief. Het veroorzaakt een brandend gevoel en ontregelt je gehele mondflora. Bovendien krijg je van chloorhexidine een bruine aanslag op de tanden. Sodium lauryl sulfaat (SLS) is een schuimende stof en heeft een prikkende werking. In feite maakt deze stof kleine microscopische wondjes, wat bacteriën aantrekt en irritatie tot gevolg heeft.

Tandpasta met goede ingrediënten

Niet meer je tanden poetsen is natuurlijk geen optie. Gelukkig is er de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar de bestanddelen in tandpasta. Veel chemische stoffen zijn eenvoudig te vervangen door natuurlijke, duurzamere stoffen met minder bijwerkingen en die bovendien een beter resultaat geven. Een aantal fabrikanten heeft nieuwe tandpasta’s ontwikkeld die speekselopwekkende, bevochtigende en zuurstofrijke stofjes bevatten. Zonder smaakstoffen en met een neutrale zuurgraad. In een vochtig en zuurstofrijk klimaat gedijen bacteriën niet goed. Daarom kun je het beste kiezen voor een tandpasta met stoffen als actief zuurstof (link naar vorig artikel), essentiële oliën (link naar vorig artikel), tea tree olie (link naar vorig artikel), xylitol (link naar vorig artikel), aloë vera (link naar vorig artikel) en eventueel fluoride.

Top-10 beste tandpasta’s

Wereldwijd blijken de volgende tien tandpasta’s het beste te werken bij aandoeningen als orale lichen planus en om een droge mond en andere mondproblemen te voorkomen.

1. OxyFresh
  2. Oxyd8
  3. OraRelieve
  4. OxiBalance
  5. Uk Organics
  6. Xerostom
  7. Desert Essence Tea Tree olie
  8. Ultradex
  9. Spry
  10. NOW Solutions XyliWhite

Wat hebben goede tandpasta’s tegen een droge mond gemeen?

Alle tandpasta’s in de top-10 hebben de volgende kenmerken

Goede tandpasta’s bevatten GEEN:

• Sodium lauryl sulfaat (SLS) (pictogrammen, rood kruis of andere symbolen kunnen ook)
    Sodium lauryl sulfaat is een prikkende en schuimende stof, waardoor je misschien het idee krijgt dat dit goed werkt tegen bacteriën. In feite veroorzaakt SLS kleine wondjes in je mond, wat de kans verhoogt op een slechte adem, mondzweren en aften.
  • Alcohol. Alcohol werkt ontsmettend, maar ook uitdrogend. Een droge mond trekt juist schadelijke bacteriën aan die zorgen voor een slechte adem. Daarnaast zorgt alcohol voor kleine beschadigingen in de mond, waardoor nog meer bacteriën worden aangetrokken. Zo beland je in een neerwaartse spiraal.
  • Chloorhexidine. Chloorhexidine is een agressieve en bijtende stof. Het veroorzaakt een brandend gevoel en ontregelt je mondflora. Bovendien krijg je hiervan een bruine aanslag op je tanden.
  • Natrium (sodium) carboxymethyl cellulose. Sodium carboxymethyl cellulose is een schuimende stof die onder andere ook voorkomt als smeermiddel in kunsttranen en zelfs in verf en papier. Het beschadigt gevoelige slijmvliezen waardoor weefsels kunnen losraken in je mond. Voor bacteriën is dit een goede voedingsbodem om zich voort te planten. Hierbij komen zwavelverbindingen vrij, waardoor een slechte adem ontstaat.
  • Sacharine. Sacharine is een kunstmatige zoetstof. Het veroorzaakt huidirritaties en je krijgt er vaak een vieze smaak van in de mond. Deze vieze smaak komt door een stofje dat vrijkomt wanneer je lichaam sacharine afbreekt.
  • Smaakstoffen, zoals menthol. Met name mensen die last hebben van orale lichen planus of andere mondaandoeningen kunnen weinig verdragen. Smaakstoffen zijn te heftig en irriterend.
  • Hoge zuurgraad. De zuurgraad van de stoffen in reguliere tandpasta’s is meestal te hoog. De zuurgraad wordt aangegeven met de pH-waarde. Hoe lager de pH-waarde, hoe zuurder de stof. Een zure stof heeft een pH-waarde die lager is dan 7. Te veel zuur in tandpasta tast het glazuur aan, waardoor schadelijke bacteriën meer kans krijgen om je gebit te beschadigen.

Goede tandpasta’s bevatten WEL:

• Sodium chlorite. Sodium chlorite zorgt voor veel zuurstof in je mond. Bacteriën kunnen niet leven in een zuurstofrijke mond en gaan dood. Zo kunnen slechte bacteriën ook geen gaatjes of een slechte adem meer veroorzaken.
  • Sodium fluoride en xylitol. Sodium fluoride maakt je glazuur sterker en voorkomt gaatjes. Fluoride kan daarnaast helpen als je gevoelige tanden hebt. Xylitol zorgt ervoor dat tandplak zich niet kan hechten aan het tandglazuur, waardoor de kans op gaatjes kleiner is. Deze stoffen hebben al een fijne smaak van zichzelf, zodat het niet nodig is om suikers toe te voegen.
  • Lactoferrine, glucoseoxidase en biologische enzymen.
  • Aloë vera. Aloë vera stimuleert het lichaam om collageen aan te maken. Collageen zorgt ervoor dat ontstoken en beschadigd tandvlees sneller geneest.
  • Zink(lactaat). Een goede tandpasta bevat ook zinklactaat. Zinklactaat werkt genezend bij ontstoken, gevoelig en beschadigd tandvlees. Een minimaal zinkniveau in de mond stimuleert bovendien de smaakpapillen. Na het gebruik van zink kun je beter proeven en smaken van elkaar onderscheiden. Zink in combinatie met (zink)zout neutraliseert bovendien de geur van een slechte adem.
  • Plantaardige glycerine. Plantaardige glycerine zorgt ervoor dat de tandpasta niet uitdroogt na openen van de tube. Ook werkt glycerine bevochtigend ( hydraterend), waardoor bacteriën die een slechte adem veroorzaken minder kans hebben om te overleven.
  • Neutrale zuurgraad. Wanneer de pH-waarde van de tandpasta 7 of hoger is, is de tandpasta niet zuur en dus beter voor het glazuur van je tanden.
  • Doorzichtige gelstructuur
    De moleculen in gel zijn kleiner dan in de structuur van reguliere tandpasta. De moleculen kunnen zo beter binnendringen in de tong en tussen de randen van de tanden en het tandvlees.
  • Ten slotte zijn goede tandpasta’s over het algemeen niet getest op dieren en dus geschikt voor vegetariërs en veganisten.

Wat zijn de verschillen tussen de goede tandpasta’s?

De tandpasta’s in de top-10 bevatten allemaal de juiste ingrediënten. Je vraagt je misschien af wat de verschillen dan precies zijn. Zoals voor alle producten geldt: smaken kunnen verschillen. Het is dus aan te raden om goed uit te proberen welke tandpasta jij uiteindelijk het prettigst en het lekkerst vindt. Zo zijn er bijvoorbeeld tandpasta’s met kaneel- of cranberrysmaak. Daar moet je van houden natuurlijk. Verder kunnen de tandpasta’s verschillen in:

• Prijs: de reguliere tandpasta’s zijn meestal goedkoper dan de goede tandpasta’s, omdat er goedkopere ingrediënten zijn gebruikt. Tussen de goede tandpasta’s zitten weinig prijsverschillen (is dat zo, is dat bekend?)
  • Verkrijgbaarheid
    Tot voor kort waren veel tandpasta’s alleen nog verkrijgbaar in de Verenigde Staten, maar nu zijn een aantal tandpasta’s ook in Nederland verkrijgbaar, waaronder Oxyfresh en Oxyd8.
  • Wel of geen fluoride. Sommige mensen hebben een voorkeur voor fluoride en andere juist weer niet. Oxyfresh bevat bijvoorbeeld wel fluoride, terwijl in Oxyd8 geen fluoride zit.
  • Structuur. De meeste goede tandpasta’s hebben de vorm van doorzichtige gel, maar bijvoorbeeld Desert Essence Tea tree olie heeft olie als basis.

Mensen die Oxyfresh gebruiken, zeggen bijvoorbeeld:

“Fijne producten met een aangename smaak”
“Met grote afstand de allerbeste tandpasta die ik ken”
“Ik hoef er geen woorden aan vuil te maken, ervaar het zelf”
“Deze tandpasta is zijn prijs waard”
“Ik raad deze producten zeker aan”

“Voor mij is dit met afstand de beste tandpasta die ik heb geprobeerd. Fijne smaak, prikt niet en toch heel sterk tegen bacteriën en slechte adem. Het is prijzig, maar volgens mij kan een goedkope tandpasta nooit veel soeps zijn.”

“Deze tandpasta is erg fijn omdat ze geen gekke ingrediënten bevat, en daarom niet prikt en ideaal is voor mijn droge mond.”

Reviews over Oxyd8

“Super tandpasta, kan er niets anders over zeggen. Je merkt gewoon dat dit een feestje is voor je mond. Milde, niet overheersende muntsmaak en een hydraterende werking. Ideaal voor mijn gevoelige mondweefsels.”