Pas op: wel of niet de mond spoelen met zout?

Je mond spoelen met zout water heeft voordelen: zout reinigt, doodt bacteriën en voorkomt infecties. Maar pas op: het schurende effect van zout kan slecht zijn voor je tandglazuur. Een mondspoelmiddel met zout kan uitkomst bieden.

Zout water is goed voor je. Denk maar aan zwemmen in zee: soms prikt het zeewater op je huid, omdat het de huid reinigt en wondjes schoonmaakt. Zo kan het heel goed werken tegen acne, wondjes of littekentjes. Ook de neus spoelen met zout water is bekend; het houdt je neusbijholten schoon en voorkomt korstjes en infecties.

Voor de mond heeft zout water net zo’n reinigende, bacteriedodende werking. Je mond spoelen met een zoutoplossing kan dan ook een gunstig effect hebben op mondzweertjes, ontstoken tandvlees, een vieze geur uit de mond en tandplaque. Zo kan zout goed zijn voor je gebit. Maar: zout water smaakt niet bepaald lekker. Bovendien heeft zout (natrium bicarbonaat, oftewel baking soda of zuiveringszout) bijwerkingen.

Bijwerkingen van spoelen met zout water

Zo heeft het een schurend effect. Het gevolg is dat de buitenste laag op je tanden, tandglazuur, erdoor kan gaan slijten. Dat afslijten van glazuur is een slechte zaak, want als je tandglazuur eenmaal weg is, kan het niet meer terugkomen. Je tanden kunnen zo heel gevoelig worden. Zeker tandenpoetsen met een zout middel wordt dus afgeraden, maar ook door veelvuldig je mond te spoelen met zout water, kan het tandglazuur aangetast worden.

Pas dus op met het spoelen van de mond met zout. Een alternatief is om een mondspoelmiddel te nemen waar een veilige dosis zout in is verwerkt en die ook andere natuurlijke middelen bevat. Op die manier loopt het tandglazuur geen gevaar. En het werkt extra effectief, gaat in op de specifieke klachten en smaakt bovendien lekkerder!

Helpt zout water tegen ontstoken tandvlees?

Als je tandvlees ontstoken is, is het rood, gezwollen en pijnlijk. Vaak bloedt het tandvlees ook, bijvoorbeeld bij het tandenpoetsen. Bij zo’n tandvleesontsteking (ook wel gingivitis, of in een verder stadium parodontitis genaamd), is het belangrijk om de ontsteking tegen te gaan. Anders gaan je tanden en kiezen namelijk los zitten in het kaakbot.

Je kunt een ontsteking van het tandvlees tegengaan door goed tussen de tanden en kiezen schoon te maken. Dat kan bijvoorbeeld met ragers of stokers, maar ook met een mondspoelmiddel. Je kunt water met een zoutoplossing gebruiken. Dat kan zowel met zuiveringszout (natrium bicarbonaat) als met ‘gewoon’ tafelzout (sodium chloride) of met zeezout (waarin verschillende soorten zout zijn opgelost, maar dat voornamelijk uit natrium chloride bestaat).

Nog beter is het om een mondspoeling te gebruiken die niet alleen zout bevat, maar ook middelen die direct inwerken op de ontsteking of op een zweer in de mond. Zo helpt het dubbelop en loop je geen kans dat je glazuur wordt aangetast. Een zoutoplossing kan bovendien heel vervelend aanvoelen op een ontsteking.

Wat zijn goede mondwaters met zout tegen gingivitis?

Een goede zouthoudende mondspoeling is bijvoorbeeld Dr. Brite wildberry mondwater. Dit mondwater, vol met natuurlijke, biologische ingrediënten, smaakt nog eens lekker ook: naar aardbeien en frambozen! Ook het mondwater van RyttPro werkt goed. Deze bestaat uit een kleine hoeveelheid zout, maar ook uit actieve zuurstof. Dat heeft een antibacteriële en een speekselstimulerende werking, zodat de mond vochtig blijft en bacteriën zich niet zo makkelijk kunnen vermenigvuldigen. Daarnaast bevat het mondspoelmiddel zinkgluconaat, wat antibacterieel werkt en vieze geurtjes tegengaat, en cetylpyridinium chloride (CPC), wat ook op een voor de mond vriendelijke manier bacteriën bestrijdt. Al die onderdelen samen vormen de perfecte combinatie tegen ontstekingen.

Helpt spoelen met zout water tegen vieze adem?

Doet zout water ook iets tegen vieze geurtjes uit de mond? Jazeker. Zout heeft namelijk een geurneutraliserende werking. Denk maar aan zuiveringszout: dan kan goed helpen tegen vieze geuren in bijvoorbeeld de keuken. Bovendien komt een slechte adem vaak voort uit een te droge mond, waar bacteriën zich te makkelijk kunnen vermenigvuldigen. Speeksel reinigt de mond normaal gesproken. Als je te weinig speeksel hebt, wordt de mond droog, en gaan bacteriën hun vieze gang. Spoelen met een mondvriendelijk spoelwater, kan de mond weer bevochtigen.

Gebruik bij voorkeur een mondspoeling van de apotheek

Wil je een nog effectievere manier van spoelen tegen een slechte adem? Gebruik dan een mondspoeling die zowel zout als actieve zuurstof bevat. Het zuurstof stimuleert de aanmaak van speeksel, wat op zijn beurt de stankveroorzakende bacteriën verjaagt. Zo bestrijdt je op twee manieren de vieze geurtjes uit je mond. RyttPro is zo’n mondwater dat bestaat uit zout en actieve zuurstof, en daarmee erg effectief is tegen een slechte adem. De bacteriën die de vieze geurtjes veroorzaken, kunnen niet tegen zuurstof. Door te spoelen met dit mondwater waar zuurstof in is verwerkt, worden deze bacteriën ontmanteld en gedood.

Ook Georganics bevat natrium carbonaat (zout). Deze mondspoeling is gebaseerd op ‘oil pulling’ met kokosolie. Oil pulling is het spoelen van essentiële oliën door de mond. Zo worden giftige afvalstoffen en schadelijke bacteriën aangezogen. In combinatie met zout gaat dit op een natuurlijke manier ademgeur en ontstekingen tegen.

In het mondwater van Uk Organics Fresh Breath Oilpulling wordt op een zelfde soort natuurlijke manier gewerkt, met ingrediënten die de vieze ademgeuren tegengaan en bacteriën doden. Zout, maar ook bijvoorbeeld kokosolie en pepermunt werken samen en zuiveren de mond.