Natuurlijke middelen tegen gevoelige of pijnlijke tanden

Gevoelige tanden is een ongemakkelijke maar tamelijk onschuldige aandoening, waarbij de tandpijn niet langdurig aanhoudt. Bij gevoelige tanden krijg je een plotselinge pijnscheut zodra je iets kouds, warms, zuurs of zoets eet of drinkt. Zelfs het inademen van koude lucht kan deze geven. Toch zou “pijnlijke tanden” een betere benaming zijn, want de pijn dringt voor je gevoel tot ver in de wortels van tanden en kiezen.

Waarom worden tanden gevoelig?

Tanden, en ook kiezen, kunnen gevoelig worden als het dentine (het tandbeen) bloot komt te liggen. Zonder de harde, beschermende laag van het tandglazuur is het tandbeen gevoelig omdat het kleine kanaaltjes (tubuli) bevat. Als de beschermlaag van deze kanaaltjes verdwijnt en ze open liggen, vergroot dat de gevoeligheid omdat ze in verbinding staan met de zenuw. Hier kun je meer lezen over gevoelige tanden en waardoor dit wordt veroorzaakt (LINK).

Het spreekt voor zich dat je bij ernstige klachten aan je gebit naar de tandarts gaat. Ook omdat het soms niet zo gemakkelijk is om het onderscheid te maken tussen gevoelige tanden zoals hierboven bedoeld en tand- en kiespijn met een dieper gelegen en ernstigere oorzaak, zoals een wortelontsteking, ontstoken tandvlees of een kapotte vulling.

Wanneer kun je huismiddelen gebruiken?

Als de gevoeligheid niet ernstig is kun je de navolgende natuurlijke huismiddelen proberen. Bijvoorbeeld bij tijdelijk gevoelige tanden na een tandheelkundige ingreep of gebitsreiniging of bij kiespijn en ontstekingen, als je een dag moet wachten voordat je bij de tandarts terecht kunt.

• Zout water
  • Peper en zout
  • Knoflook
  • Ui
  • Kruidnagel
  • Vanille-extract
  • Tea tree olie
  • Aloë vera

Zout water

Deze remedie is zo simpel dat je hem bijna niet kan verzinnen. Zout desinfecteert, dus kun je het gebruiken om gevoelige tanden en ontstoken tandvlees te verminderen. Los wat zout op in een kop heet water, laat dat afkoelen en spoel je mond ermee.

Zout is eveneens geschikt als preventief middel. Tandpasta als Parodontax en de tandpasta’s van Dr. Brite (LINK) maken gebruik van dit simpele maar effectieve ingrediënt.

Peper en zout

Peper en zout heeft iedereen in huis. Beiden werken pijnstillend, ontstekingsremmend en hebben antibacteriële eigenschappen. Voor het verlichten van gevoelige tanden kun je een paar druppels water mengen met een beetje zout en peper. De pasta die zo ontstaat breng je op de gevoelige tanden aan en laat je enkele minuten intrekken. Als je dit dagelijks doet, zou binnen een aantal dagen de gevoeligheid of pijn moeten verminderen.

Knoflook

Knoflook kun je gebruiken om kiespijn te behandelen, maar ook tegen gevoelige tanden. In de oudheid was het een beproefd medicijn vanwege de natuurlijke antiseptische eigenschappen, die pijn en ontstekingen kunnen verminderen.

Knoflook kun je als volgt gebruiken tegen tandpijn en gevoelige tanden:

• Het eenvoudigste is op een knoflookteen kauwen om van de pijn af te komen
  • Je kunt ook knoflookpoeder of een geplette knoflookteen mengen met wat keukenzout en een paar druppels water. Deze pasta breng je aan op de gevoelige plekken. Ook deze behandeling moet je dagelijks gedurende enkele dagen toepassen.

Ui

Ui is familie van knoflook en heeft eveneens antiseptische eigenschappen. Met name de rode ui wordt in de natuurgeneeskunde geroemd om zijn anti-microbiële werking, maar als je die niet in huis hebt werkt een gewone ui ook.
Je kunt ziektekiemen en infecties bestrijden en pijn verlichten door iedere dag een paar minuten te kauwen op een stukje rauwe ui.

Kruidnagel

Net als knoflook werd kruidnagel in de oudheid als medicijn gebruikt vanwege de verdovende, antibacteriële en ontstekingsremmende eigenschappen. De belangrijkste stof in kruidnagel is eugenol. Als je ooit een wortelkanaalbehandeling hebt ondergaan, herinner je je misschien de kruidnagel-geur. Zink-eugenol wordt bij worstelkanaalbehandelingen namelijk ingebracht vanwege de verdovende en ontsmettende werking.

Kruidnagel kun je op verschillende manieren gebruiken om gevoelige tanden of kiespijn te verlichten:

• Maal een paar kruidnagels en meng dit met een plantaardige olie zoals kokos- of olijfolie. Breng dit mengsel aan op de gevoelige plekken en laat het een tijdje inwerken
  • Doop een stuk katoenen stof in etherische kruidnagel-olie en houd dit enige tijd tegen de pijnlijke of gevoelige tanden
  • Druppel wat etherische kruidnagel-olie in een kopje water en spoel daarmee je mond

Een kant-en-klaar product dat gebruik maakt van de heilzame eigenschappen van kruidnagel voor het gebit is Dr. Brite Soothe & Restore kalmerende mondspray .

Vanille-extract

Een ander huismiddeltje om de pijn van gevoelige tanden te verlichten is vanille-extract, niet te verwarren met het veel goedkopere vanille-essence. Vanille-extract kan pijn aan tanden en kiezen kalmeren als je meerdere keren per dag een wattenstaafje met vanille-extract tegen de zere plekken houdt.

Tea tree olie

Etherische tea tree olie is een uitstekend middel om vervelende tandpijn en geïrriteerd tandvlees te kalmeren. Tea tree bladeren worden al eeuwen lang gebruikt om wonden, brandwonden en huidaandoeningen te behandelen. Recent is gebleken dat tea tree olie ook effectief is om infecties in de mondholte te voorkomen of genezen.

Je kunt tea tree olie op de volgende manieren gebruiken:

• Voeg 2 of 3 druppels etherische tea tree olie toe aan een eetlepel kokos- of olijfolie en smeer dit mengsel met je vinger of een wattenstaafje op het geïrriteerde tandvlees of pijnlijke plek
  • Druppel 2-3 druppels tea tree olie in een glas water, neem een slok en spoel je mond gedurende twee minuten. Spuug het daarna uit.

Als je geen zin hebt in doe-het-zelven, is er de volkomen natuurlijke Georganics Tea tree tandpasta (LINK), die gebruik maakt van de geweldige genezende kracht van tea tree olie.

Aloë Vera

Aloë vera heeft uitstekende ontstekingsremmende en verzachtende eigenschappen. Verse aloë vera bladeren zijn te koop bij Ekoplaza. Je kunt steeds een stukje blad afsnijden, de gel eruit knijpen en aanbrengen op gevoelige tanden en geïrriteerd tandvlees.

Kant en klare oplossingen vind je bij Dr. Brite. Deze maken gebruik van de verzachtende en antiseptische eigenschappen van biologisch aloë vera, maar bevatten daarnaast nog veel meer effectieve natuurlijke ingrediënten om je gebit en tandvlees te verzorgen en je tanden minder gevoelig te maken.

Tot slot

Let op: huismiddeltjes kunnen gevoelige tanden en zelfs kiespijn verlichten, maar laat dat je er niet van weerhouden om naar de tandarts of mondhygiënist te gaan als dat nodig is.

Daarnaast kun je een kijkje nemen bij onze Top 10 beste middelen tegen gevoelige tanden, met de reguliere wapens in de strijd tegen een gevoelige op pijnlijk gebit.