Tandenknarsbitje schoonmaken?

10 tips voor reinigen van protheses, splints en gebitsbeschermers

Wist je dat een tandenknarsbitje of een prothese een broedplaats is voor bacteriën? Goed schoonmaken is belangrijk. Maar hoe doe je dat? Tien tips om je bitje én je mond fris te houden.

1: Schoon en fris met MiBrush Prothese Spray

prothese spray voor knarsbitje

Onze beste tip: Spray voor het slapen gaan MiBrush Mouthguard Spray op het knarsbitje. De spray desinfecteert het bitje zodat bacteriën geen kans krijgen. Het smaakt subtiel naar mint en kaneel en geeft een fris mondgevoel.

Het belangrijkste verschil met vergelijkbare sprays is dat MiBrush geen vervelende chemicaliën bevat die niet alleen het bitje kunnen beschadigen, maar ongezond voor je mond kunnen zijn.

In de ochtend spoel je het bitje eerst uit en daarna spuit je er weer wat spray op. Even laten drogen en opbergen in het doosje. Een flesje is goed voor 450 keer sprayen.

2. Dr. Brite Soothe & Restore kalmerende mondspray

Een pijnlijke mond of geïrriteerd tandvlees? Dat is vragen om problemen, zeker als je een knarsbitje gebruikt. Dr. Brite’s Soothe & Restore Oral Spray helpt de mond kalmeren met een mix van plantaardige etherische oliën en voedende kokosolie. De biologische tea trea olie desinfecteert de mond. De toegevoegde munt geeft een frisse adem. Spray de mond voordat je ’s avonds het bitje in doet.

3. Reinigingstabletten voor extra hygiëne

Om het bitje extra goed schoon te maken reinig je het twee keer per maand met reinigingstabletten voor gebitsbeschermers. Hiervoor kun je een bewaarbox gebruiken, zoals de TonsilFresh Prothese Bewaarbox. Dit doosje is hier speciaal voor ontworpen.

4. Gebruik een protheseborstel

Je kunt het bitje schrobben met een gewone tandenborstel, maar kies liever voor een speciale protheseborstel. Deze is iets groter dan een gewone tandenborstel. De haren zijn ook extra zacht zodat er geen beschadigingen ontstaan. De borstel heeft twee koppen (een grote en een kleine) zodat je overal makkelijk bij komt.

5. Speciale reinigingsgels

Er zijn speciale reinigingsgels op de markt voor het reinigenvan bitjes en prothesen. Deze gels voorkomen de wildgroei van bacteriën en tasten het materiaal waarvan het bitje is gemaakt niet aan. Een paar druppels erop, schoonpoetsen en goed afspoelen met lauw water.

6. Groene zeep

Een lekker fris bitje met een thuismiddel? Gebruik bij voorkeur groene zeep voor het reinigen. Dit is een milde en natuurlijke manier van schoonmaken. Maak een sopje en borstel het bitje hiermee. Let wel op dat het water niet warmer is dan 45 graden.  Te heet water kan het bitje vervormen.

7. Afwasmiddel

Geen groene zeep in huis? Een tandenknarsbitje schoonmaken met een druppel afwasmiddel kan ook. Spoel het bitje na het borstelen goed af met koud water en laat het drogen.

8. Geen tandpasta!

Gebruik ook nooit tandpasta om het bitje schoon te maken. Het schuurmiddel dat erin zit kan krasjes veroorzaken. Er zijn wel speciale tandpasta’s voor protheses op de markt die niet schuren.

9. Vermijd schoonmaakmiddelen

Gebruik nooit bleek, azijn, allesreiniger of een ander schoonmaakmiddel. Deze bevatten vaak agressieve bestanddelen die het bitje kunnen beschadigen. Afwasmiddel is de enige uitzondering op deze regel.

10. Niet krabben

Probeer aanslag nooit te verwijderen met een hard voorwerp, zoals een mesje of tandenstoker. Dit veroorzaakt beschadigingen aan het bitje waarin zich bacteriën kunnen nestelen.

Lees ook:

Top 10 beste bitjes tegen tandenknarsen