Er zijn talloze mondwaters die het natuurlijke evenwicht in de mondholte respecteren. In tegenstelling tot mondwaters met antiseptische bestanddelen als chloorhexidine, triclosan en alcohol zijn er veilige en mondvriendelijke alternatieven. Dan wordt er bijvoorbeeld gebruik gemaakt van stoffen als gestabiliseerde chloordioxide, zink, cetylpyridinium chloride, glucose-oxidase of hyaluronan.

Een groeiend aantal mensen gaat nog een stap verder en kiest voor een volledig natuurlijk, biologisch en vegan mondwater. Voor die mensen is er MiBrush Mondwater. De formule ervan is gebaseerd op geactiveerde houtskool en kokosolie, die samen met ondersteunende ingrediënten je gebit en tandvlees grondig reinigen en schadelijke bacteriën bestrijden. Ze helpen ze je om effectief maar natuurlijk cariës (gaatjes) en tandvleesontstekingen te voorkomen.

Hieronder gaan we bekijken hoe de natuurlijke ingrediënten van MiBrush Mondwater dat doen.

Kokosolie

Biologische kokosolie is één van de belangrijkste ingrediënten in natuurlijke tandpasta’s en mondwaters. Het wordt geproduceerd door het uitpersen van kopra, het witte vruchtvlees van de kokosnoot. Kokosolie bestaat voor een groot deel uit verzadigde middellange vetzuren. Voor bijna 50% gaat dat om laurinezuur, een vetzuur dat van nature ook voorkomt in moedermelk. Daarnaast bevat kokosolie caprinezuur. Deze beide vetzuren geven kokosolie een natuurlijke anti-microbiële, antivirale en schimmelwerende werking.

Kokosolie is onder andere in staat om de veel voorkomende mondbacterie Streptococcus mutans te vernietigen. Deze speelt een hoofdrol in de vorming van tandplak en in het ontstaan van cariës (gaatjes). Onderzoek toont aan dat kokosolie bijna of even effectief is als chloorhexidine, maar dan zonder de nare eigenschap van die stof om ook de nuttige microben in je mond om zeep te helpen.

Door het afremmen van tandplak helpt kokosolie je ook om je tanden op een natuurlijke manier witter te houden.

Geactiveerde koolstof

Een ander veel gebruikt natuurlijk ingrediënt is koolstof. Koolstof bestaat uit verkoolde plantenresten, in het geval van MiBrush Mondwater afkomstig van de schil van biologische kokosnoten. Koolstof heeft van nature een groot absorptievermogen. Dat houdt in dat de stof andere stoffen in zich op kan nemen. Door een mechanische bewerking die “activeren” wordt genoemd, wordt de structuur van de koolstof poreus. Hiermee wordt het oppervlakte van de koolstofmoleculen nog verder uitgebreid, zodat ze nog meer kunnen absorberen.

Dit uitzonderlijke absorptievermogen geeft geactiveerde of actieve koolstof een sterk zuiverende werking. Schadelijke bacteriën, tandplak, aanslag en minieme voedselresten worden door de koolstofmoleculen ingesloten en afgevoerd. Daarnaast worden ook zuren in de mond geabsorbeerd, waardoor de zuurgraad in je mond verlaagd wordt. Dit is in alle opzichten bevorderlijk voor de mondgezondheid.

Van geactiveerde koolstof in tandpasta is bekend dat het een licht polijstende werking heeft. Heb je snel last van gevoelige tanden, dan moet je daar uiteraard mee oppassen. Geactiveerde koolstof in mondwater heeft geen polijstende werking en kan dus zelfs bij gevoelige tanden geen kwaad.

De geactiveerde koolstof in MiBrush Mondwater is pigmentloos. Dat betekent dat je bij het uitspugen geen zwarte spetters in je wasbak krijgt. Net als kokosolie helpt geactiveerde koolstof door de zuiverende werking om je tanden wit te houden.

Xylitol

Xylitol werd aanvankelijk in Finland ontwikkeld als suikervervanger voor diabetici, maar bleek vervolgens tal van gebitsverzorgende eigenschappen te hebben. Xylitol komt van nature voor in planten en zorgt onder andere in groente en fruit voor de zoete smaak. De xylitol in MiBrush Mondwater wordt gewonnen uit de bast van biologisch geteelde berkenbomen, precies zoals het jaren geleden in Finland is uitgevonden. Dat is niet altijd het geval, veel goedkoper xylitol wordt tegenwoordig gewonnen uit de resten van maïskolven die ook nog eens genetisch gemodificeerd kunnen zijn.

Xylitol smaakt voor ons lekker zoet, maar de moleculaire structuur is heel anders dan die van suiker. Zodoende kunnen schadelijke mondbacteriën het niet omzetten in zuur dat je tanden aantast, zoals zij dat doen met suiker en koolhydraten. Xylitol maakt het de bacteriën juist moeilijk om zich als tandplak aan het glazuur hechten, waardoor je tanden gladder blijven en er ook geen zuren worden afgescheiden die cariës (gaatjes) veroorzaken.

Daarbij heeft xylitol een alkalisch effect in de mondholte. Dat betekent dat het de zuurgraad verlaagt, wat een groot voordeel is voor de mondgezondheid maar ook voor je gebit. Door een lagere zuurgraad kunnen de calcium- en fosfaatzouten uit het voedsel gemakkelijker worden opgenomen door zwakke plekjes in tandglazuur. Zelfs beschadigd tandglazuur kan herstellen als er regelmatig xylitol aan je speeksel wordt toegevoegd.

Een andere fijne eigenschap van xylitol is de kenmerkende koele, frisse smaak. Deze wordt veroorzaakt doordat de stof warmte aan de omgeving, in dit geval je mondslijmvliezen, onttrekt. Dat geeft een prettige smaak aan het mondwater, maar stimuleert ook de aanmaak van speeksel. Speeksel bevat van nature veel zuurstof, waar de schadelijke anaerobe bacteriën slechte tegen kunnen. Door deze eigenschappen vormt speeksel de natuurlijke bescherming voor je gebit.

De smaak van MiBrush Mondwater wordt behalve door xylitol nog verder verfrist door etherische olie van biologische groene munt, biologische mentholkristallen en het extract van biologische basilicum.

Aloë Vera

Aloë vera staat al langer bekend vanwege de helende en verzachtende werking bij wonden en andere huidproblemen. Steeds meer wordt het gebruikt in (natuurlijke) tandpasta’s en mondwaters. Dit vanwege de ontstekingsremmende en verzachtende eigenschappen, die je tandvlees verzorgen en de mondslijmvliezen verzachten en hydrateren.

MiBrush Mondwater: vriendelijk voor je mond, je gebit en het milieu

Als je de voorkeur geeft aan een 100% natuurlijk, biologisch en vegan mondwater is MiBrush Mondwater de beste keuze. De effectieve formule van kokosolie, geactiveerde houtskool, xylitol en aloë vera reinigen je gebit optimaal en verzorgen en hydrateren de zachte weefsels in je mond.

MiBrush Mondwater spoelt na het tanden poetsen en flossen of rageren de laatste restjes bacteriën uit je mond. Dit voorkomt de vorming van tandplak, tandsteen cariës (gaatjes) en tandvleesontstekingen maar met respect voor het natuurlijke evenwicht van de mondflora.

De ingrediënten zijn biologisch, vegan en niet getest op dieren. Zo is MiBrush Mondwater niet alleen goed voor jouw gebit, maar ook voor het milieu.