Mondwater Ontstoken Tandvlees Top10

Wat is nu het beste mondwater tegen een tandvleesontsteking? Een terechte vraag die ons vaak gesteld wordt. Met een goed mondwater kun je nare mondproblemen effectief bestrijden én voorkomen. Er zijn echter veel verschillende mondwaters op de markt. Niet allemaal maken ze gebruik van dezelfde werkzame stoffen en niet zijn ze allemaal even effectief. Daarom hebben wij een top 10 samengesteld.

Met behulp van deze lijst weet je precies wat je kunt verwachten van de verschillende mondwaters en hoe ze werken.

1. PerioTherapy

PerioTherapy is wereldwijd één van de meest populaire mondwaters en met goede reden: de formule van PerioTherapy werkt uitstekend!

PerioTherapy werkt op basis van de stoffen actief zuurstof, tea tree olie en zink. Deze stoffen pakken schadelijke bacteriën aan en bestrijden schadelijke en stinkende sulfaatverbindingen die vaak mondklachten kunnen veroorzaken.

Geïrriteerd en gestoken tandvlees herstelt onder invloed van PerioTherapy, terwijl je klachten tegelijkertijd voorkomt. Groot voordeel is dat PerioTherapy geen agressieve stoffen bevat die sommige andere mondwaters wel hebben. De praktijk leert dat je op de lange termijn juist meer klachten kunt krijgen bij dat soort mondwaters.

2. Oxyfresh Lemon Mint

Een goede tweede in ons lijstje is Oxyfresh Lemon Mint mondwater. Ook Oxyfresh maakt geen gebruik van bijtende, agressieve bestanddelen die meer kwaad dan goed doen.

In plaats hiervan bevat Oxyfresh Lemon Mint onder meer aloë vera, zink en actief zuurstof. Actief zuurstof is zeer effectief bij het bestrijden van schadelijke en stinkende bacteriën in de mond.

Deze bacteriën leven vaak in zuurstofarme omgevingen. Met antibacterieel actief zuurstof kun je deze bacteriën stevig aanpakken, waardoor mondklachten verdwijnen.

Gebruik Oxyfresh Lemon Mint het liefst in combinatie met Oxyfresh Relief Gel om de beste resultaten te behalen.

3. Desert Essence Tea Tree Oil

Tea tree oil is een olie dat komt van de Melaleuca Alternifolia-boom, die alleen te vinden is in Australië. De inheemse bevolking had al sinds jaar en dag door dat deze boom stoffen bevat die ontstekingsremmend werken en inmiddels is dit ook bij de rest van de wereld doorgedrongen.

Tea tree oil gaat een ontsteking tegen en kan zonder problemen in de mond gebruikt worden om mee te spoelen. De olie is niet bijtend en heeft geen negatieve invloed op de tanden. Het middel van Desert Essence is dan ook een goede derde in onze top 3.

Bestrijd een tandvleesontsteking met behulp van de natuurlijke bestanddelen van tea tree oil.

4. Ultradex

Utradex is een spoelmiddel dat effectief de groei van slechte bacteriën in de mond kan tegengaan. Het maakt geen gebruik van bijtende stoffen als alcohol en kan bovendien de tanden iets witter maken.

Ultradex werkt op basis van actief zuurstof, net als onder meer Oxyfresh Lemon Mint. Dit actieve zuurstof bestrijdt op een niet-schadelijke manier de bacteriën die een tandvleesontsteking kunnen veroorzaken. Tegelijkertijd behoudt het de natuurlijke balans van niet-schadelijke bacteriën in de mind.

Een nadeel is de aanwezigheid van zoetstof sacharine. Deze stof kan soms een bijtend gevoel geven.

5. OxyFresh Patented Zinc

OxyFresh Patented Zinc is een middel dat werkt op basis van zink en een prettige, frisse smaak achterlaat in de mond. Zink werkt ontsmettend, waardoor je bacteriën effectief kunt aanpakken en tandvleesontstekingen kunt tegengaan.

Het prettige aan OxyFresh Patent Zinc is dat het een directe verlichting geeft. Bij ontstekingen kun je een constant brandend of geïrriteerd gevoel hebben in de mond. De stoffen in dit middel verzachten dit direct na het spoelen.

6. Xerostom mondwater

Xerostom mondwater is een mondspoelmiddel dat met name geschikt is voor mensen die van nature een droge mond hebben. In een droge mond gedijen juist de bacteriën die schade kunnen veroorzaken en ook nog eens stinken.

Xerostom mondwater stimuleert de natuurlijke speekselproductie, zodat je een minder droge mond hebt. Op deze wijze bestrijd je ook (opkomende) ontstekingen met het Xerostom mondwater.

Xerostom mondwater kan de speekselproductie met wel 200% vermeerderen, waardoor je nooit meer last hebt van een droge mond en slechte adem.

7. Perio-Aid

Perio-Aid is een vrij effectief, antibacterieel spoelmiddel. Je kunt tandvleesontstekingen met Perio-Aid effectief bestrijden, maar Perio-Aids is ook een enigszins agressief mondwater.

Heb je last van ontstoken tandvlees, dan kun je Perio-Aid tijdelijk gebruiken om de klachten te verlichten.

Perio-Aid bevat echter chloorhexidine. Hoewel dit middel een antibacteriële werking heeft, kan het ook irritaties veroorzaken, zoals mondzweren. Ook kan het de tong en tanden een bruine kleur geven.

Gebruik Perio-Aid daarom niet langer dan enkele dagen achter elkaar.

8. Corsodyl

Corsodyl mondspoeling is een middel dat werkt op basis chloorhexidine. Zoals vermeld bij Perio-Aid, is chloorhexidine effectief in het bestrijden van bacteriën, maar heeft het ook enkele negatieve kanten.

Ook Corsodyl kan leiden tot tand- en tongverkleuringen. Het wordt afgeraden om Corsodyl langere tijd te gebruiken. Ook wordt een spoelmiddel met chloorhexidine idealiter niet direct voor of na het tandenpoetsen gebruikt, wat niet erg praktisch is.

Nog een minpunt is dat het niet duidelijk is wat de zuurgraad is van Corsodyl. Mogelijk is deze te hoog of te laag, wat invloed kan hebben op de mondgezondheid.

9. Vitis

Vitis is een sterk spoelwater dat de mond vrij effectief reinigt en daarmee ook ontstoken tandvlees kan tegengaan. Vitis werkt op basis van cetylpyridiumchloride en zink.

Cetylpyridiumchloride is ontstekingsremmend en kan schadelijke bacteriën in de mond doden. Hiermee kun je effectief ontstoken tandvlees bestrijden en nieuwe problemen voorkomen. Tegelijkertijd werkt ook zink ontsmettend, voor een nog beter resultaat.

Helaas maakt Vitis ook gebruik van een kleurmiddel dat kan leiden tot verkleuringen in de mond. Zonder dit effect had Vitis een hogere plek op de lijst bereikt.

10. AtemFrisch

AtemFrisch is een spoelmiddel dat op de eerste plaats geschikt is om een slechte adem tegen te gaan, maar ook tandvleesontstekingen kan bestrijden. AtemFrisch mondspoeling bevat actief zuurstof en ontstekingsremmend zout waarmee je schadelijke bacteriën effectief kunt bestrijden.

AtemFrisch stimuleert bovendien de speekselproductie. Heb je vaak een droge mond, dan is de kans op tandvleesontstekingen groter. Met een verhoogde speekselproductie kan op een natuurlijke wijze ontstekingen worden tegengegaan.

Dagelijks spoelen met AtemFrisch zorgt voor een frisse adem en geen vervelende mondproblemen. Infecties en tandvleesontstekingen behoren met AtemFrisch binnen de kortste kleren tot het verleden.