Is CB12 mondspoeling goed of slecht?

CB12 mondwater is een nieuwe speler op de markt van mondspoelingen en wordt wereldwijd verkocht. CB12 mondspoeling richt zich op verschillende facetten, in het bijzonder het neutraliseren van een slechte adem en het bestrijden van schadelijke bacteriën in de mond.

Hiervoor maakt CB12 gebruik van onder meer fluoride, xylitol en chloorhexidine. Volgens de makers van CB12 zorgt de mondspoeling voor een uitstekende reiniging, gezond tandvlees en bovendien wittere tanden. Toch zijn er ook nadelen verbonden aan het mondwater van CB12. Wij zetten de voor- en nadelen van CB12 mondwater op een rijtje.

Wat zegt de fabrikant over CB12 mondwater?

Veel mondproblemen kunnen voorkomen worden door de tanden te poetsen, maar vaak is enkel het dagelijks poetsen van de tanden niet voldoende om alle risico’s te vermijden. Volgens de fabrikant vormt CB12 mondwater een goede aanvulling op de dagelijkse mondverzorging.

CB12 zorgt voor een goede adem, een gezond gebit en een bestrijding van schadelijke bacteriën in de mond. In iedere mond zijn talloze bacteriën aanwezig die in een natuurlijke balans leven. Dit creëert echter een probleem wanneer specifieke bacteriesoorten de overhand krijgen.

Deze veelal anaerobe bacteriën (floreren in zuurstofarme omstandigheden) produceren stinkende zwavelgassen en kunnen onder meer tandvleesontstekingen en gaatjes veroorzaken. In bijna alle gevallen van een slechte adem ligt de bron bij deze zwavelgassen.

CB12 mondwater bevat vier bestanddelen die dit moeten voorkomen:

• Fluoride
  • Xylitol
  • Chloorhexidine
  • Zink

Van al deze drie stoffen is aangetoond dat ze ontsmettend en anti-bacterieel werken. Bovendien is xylitol een suikervervanger, die het mondwater een prettige smaak geven.

Werken de bestanddelen naar behoren?

Het gebruik van fluoride, xylitol en zink is gebruikelijk bij mondwaters, tandpasta’s en andere mondproducten. Fluoride (voorkomt gaatjes) en xylitol werken anti-bacterieel, zonder dat ze bijzondere bijwerkingen veroorzaken. Uit talloze onderzoeken is gebleken dat deze twee stoffen goede toevoegingen zijn voor mondproducten.

Zink is een stof die onder meer terug te vinden is in het tandglazuur, dat de rest van de tand beschermt tegen gaatjes. De toevoeging van zink kan leiden tot een versterking of het herstel van aangetast tandglazuur, waarmee gaatjes en ontstekingen van de tand voorkomen kunnen worden.

Een bijzondere toevoeging is chloorhexidine. Dit is een vrij sterk ontsmettende stof, die met name wordt aangeraden wanneer er al sprake is van een infectie. Mondwater met chloorhexidine wordt ook vaak gebruikt na een ingreep in de mond, bijvoorbeeld het laten trekken van een verstandskies. De wond die dit achterlaat is vatbaar voor infecties, waarbij chloorhexidine dit kan voorkomen.

Chloorhexidine is echter ook een stof die problemen kan veroorzaken in de mond.

Nadelen en bijwerkingen CB12 mondwater

CB12 mondwater zou volgens de fabrikant probleemloos dagelijks gebruikt kunnen worden. Met de toevoeging van chloorhexidine is dit advies echter bedenkelijk.

Hoewel chloorhexidine anti-bacterieel werkt en veel problemen kan voorkomen, kan het ook diverse bijwerkingen veroorzaken. Een veelvoorkomende bijwerking is een donkere verkleuring van de tong en tanden. Deze kan lichtbruin tot zelfs zwart zijn, afhankelijk van de concentratie chloorhexidine en de duur van het gebruik.

CB12 mondwater bevat bovendien de stof PVP, die vlekjes en de vorming van vlekjes op het gebit juist zou moeten voorkomen. Er bestaat echter weinig tot geen bewijs dat PVP hier een significante invloed op heeft. Het is dan ook de vraag of de toevoeging van PVP de verkleurende werking van chloorhexidine kan tegengaan.

Chloorhexidine wordt bovendien geassocieerd met een drogere mond en soms irritaties in de mond, zoals de vorming van zweertjes en aften, maar ook een branderig gevoel op de tong. Ook kan de smaak tijdelijk aangetast worden door chloorhexidine. Tenslotte reageert chloorhexidine met sodiumlaurylsulfaat, wat aanwezig is in veel tandpasta’s. De combinatie van beide stoffen deactiveert de positieve werking van chloorhexidine.

Om deze reden wordt vaak aangeraden om mondwaters met chloorhexidine niet langer dan drie weken achtereenvolgend te gebruiken.

Conclusie: CB12 mondwater goed of slecht?

Hoewel CB12 mondwater enkele bestanddelen heeft die een duidelijke positieve invloed hebben op de gezondheid van de mond en de bestrijding van tandplak en een slechte adem, bevat het ook chloorhexidine.

Chloorhexidine werkt sterk reinigend, maar kan ook bijwerkingen veroorzaken. Om deze reden wordt het gebruik van mondwater met chloorhexidine vaak alleen aanbevolen bij infecties of een groot risico op infectie. Bovendien mag het niet te lang worden gebruikt.

Daarom is het beter om te kiezen voor een mondwater dat geen chloorhexidine bevat. Bekijk onze top 10 mondwaters voor goede alternatieven.