Waarom hebben zoveel honden last van tandsteen?

Wilde honden houden zelf hun gebit schoon door middel van hun dieet. Ze scheuren vlees van een karkas af en kluiven dat vervolgens verder van de botten af. Het is duidelijk dat blikvoer die natuurlijke reinigende functie niet heeft. Doordat het zacht is, blijven restjes voer juist gemakkelijk achter op het gebit. Dit is precies de tegenovergestelde werking van het natuurlijke hondendieet.

Achtergebleven voedselresten vormt zich samen met speeksel en bacteriën tot tandplak. Op den duur verhardt zich dat tot tandsteen. Tandsteen maakt het oppervlakte van de tanden en kiezen ruwer, zodat een nog betere voedingsbodem voor bacteriën ontstaat. Daarnaast kunnen er nog meer voedselrestjes achterblijven op het gebit.

Wat zijn de gevolgen van tandsteen bij je hond?

Doordat de tanden en kiezen niet mooi glad meer zijn, trekt tandsteen meer schadelijke bacteriën aan. Die kunnen zich in zo’n omgeving ongehinderd vermenigvuldigen, waardoor nog meer tandplak blijft hangen, wat zich ook weer tot tandsteen ontwikkelt. Zo ontstaat er een vervelende en stinkende vicieuze cirkel, die op den duur kan leiden tot gingivitis (tandvleesontsteking). Dit kan nog verder gaan in de vorm van tandbederf, waardoor tanden en kiezen los komt te zitten en uit kunnen vallen.

Gebitsproblemen leiden tot pijn en ongemak, problemen met eten en kauwen, en een slechtere gezondheid. Een hond met een slecht gebit wordt daarom doorgaans minder oud dan een hond met een goed verzorgd gebit. Omdat het merendeel van de honden van 3 jaar en ouder al lijdt aan gebitsproblemen, kan je hond jaren lang last hiervan hebben. Het welbevinden van je hond wordt hiermee tijdens een groot deel van zijn leven flink aangetast.

Teveel bacteriën in de bek levert behalve gebitsproblemen ook een algeheel gezondheidsrisico op. Zo kan het gebeuren dat je hond door ontstekingen niet goed meer kan kauwen en daardoor het eten niet goed verteert. Ook kunnen bacteriën uit de bek via het bloed in de nieren terecht komen.

Een ander hinderlijk gevolg, ook voor jouzelf, is dat de adem van je hond gaat stinken door de vele bacteriën, tandplak en voedselresten op het gebit.

Hoe kun je tandsteen herkennen?

Kijk je hond eens goed in de bek, ook of vooral als die een slechte adem heeft. Want hoewel daar meerdere oorzaken voor kunnen zijn, is een stinkende adem een aanwijzing voor veel tandplak en tandsteen op het gebit. Tandsteen kun je herkennen aan een donkere aanslag op de tanden en kiezen, vooral op de grens met het tandvlees. Het begint meestal op de hoektanden en kiezen van de bovenkaak.

Als je hond ook al tandvleesontsteking heeft, dan zie je op die lijn rode en soms gezwollen randen van het tandvlees.

Tandsteen bij je hond verwijderen

Als je van je hond houdt, wil je hem of haar uiteraard de bovenstaande ellende besparen. In het artikel 10 tips tegen een slechte hondenadem (LINK) kun je lezen hoe je gebitsproblemen kunt voorkomen. Maar als je hond al tandsteen heeft, zal dat verwijderd moeten worden. In tegenstelling tot tandplak kun je tandsteen niet wegpoetsen of op laten lossen.

Dierenartsen en trim-salons voeren gebitsreinigende behandelingen uit, maar dat gaat meestal onder volledige narcose. Dat is kostbaar en niet fijn voor je hond. Daarbij is narcose zelfs riskant als je hond al wat ouder is.

Zelf tandsteen bij je hond verwijderen

Een alternatief voor de gebitsreiniging onder narcose is het zelf verwijderen van tandsteen bij je hond. Als je dat gaat doen is de AE Dogz tandsteen-schraper, ook wel “scaler” of tandsteenhaakje genoemd, een onmisbaar instrument.

De roestvrijstalen AE Dogz tandsteenkrabber is veilig voor je hond, omdat tandglazuur veel sterker is dan roestvrij staal. Het ruwe en poreuze tandsteen wordt wel verwijderd, waarmee je een verdere toename van schadelijke bacteriën in de bek, gebitsproblemen en een slechte hondenadem voorkomt.

Uiteraard heb je veel geduld en wat handigheid nodig als je besluit om het tandsteen van je hond zelf te gaan verwijderen. Lees hier onze tips (LINK).

Kun je de vorming van tandsteen bij je hond voorkomen?

Jazeker, om te voorkomen dat er tandsteen wordt gevormd moet je ervoor zorgen dat er geen tandplak op het gebit blijft kleven. Daar zijn gelukkig tal van hulpmiddelen voor.

Een voorbeeld is Oxyfresh Pets Water Additive. Dit speciale mondwater voor huisdieren voeg je toe aan het drinkwater van je hond. Ook kun je de tanden van je hond gaan poetsen met een speciale hondentandenborstel en tandpasta voor dieren.

Een andere mogelijkheid is om het hondengebit te verzorgen met een speciale bekspray voor huisdieren, zoals OxyFresh Pet Dental Breath Spray. Dan is er nog de Dr. Brite Naturals Pet Pure: Teeth & Gum Cleaning Pen. Hiermee kun je niet alleen gemakkelijk tandplak van het gebit van je hond verwijderen, je kunt er ook geïrriteerd tandvlees mee behandelen.

Deze producten zijn erop gericht om het hondengebit zonder al te veel gedoe schoon te houden en de adem van je hond te verfrissen. Zowel de ingrediënten van OxyFresh als die van Dr. Brite zijn helemaal veilig voor je hond en gemakkelijk in het gebruik.

Lees hier meer over deze en andere gebitsverzorgende producten (LINK).