Top 8 beste mondwaters met fluoride

Als je plotseling hevige pijnscheuten in je tanden krijgt als je een slok koud water neemt, heb je waarschijnlijk last van gevoelige tanden. Een lastige aandoening, maar niet echt ernstig. Behalve iets kouds in je mond kunnen ook warme of zure voedingsmiddelen zorgen voor de karakteristieke plotselinge pijnscheuten.

Deze gevoeligheid van je tanden is doorgaans een kwestie van blootliggend tandbeen. Tandbeen bestaat vooral uit zacht bindweefsel en bevat ook nog eens kanaaltjes (tubuli) die in direct verbinding staan met de zenuw. Normaal gesproken worden deze kanaaltjes bedekt door tandglazuur of tandvlees. Als deze bescherming ontbreekt worden op die plek de zenuwen geprikkeld door koude, warme, zoete of zure voedingsmiddelen en dranken. Bij teruggetrokken tandvlees wordt de tandhals zichtbaar. Daarnaast kan ook tanderosie zorgen voor blootliggend tandbeen, in dat geval is het glazuur van het tandbeen gesleten.

Het is raadzaam om bij gevoelige tanden een speciale tandpasta tegen gevoelige tanden te gebruiken. Zie onze Top 10 beste tandpasta’s tegen gevoelige tanden. Daarnaast kan een goed mondwater meehelpen om de gevoeligheid van je tanden te verninderen. Van oudsher worden hiervoor vooral mondwaters met fluoride aangeraden. Om je te helpen een keuze te maken hierbij onze TOP 10:

1. OxyFresh Fluoride Mondwater

Als je last hebt van gevoelige tanden, is OxyFresh Fluoride mondwater verreweg het beste mondspoelmiddel voor jou. De fluoride versterkt je tandglazuur vermindert de gevoeligheid van je tanden en tandhalzen. Maar OxyFresh mondwater doet nog veel meer! De actieve zuurstofformule Oxygene is een beproefd middel tegen de schadelijke anaerobe bacteriën in de mond. Deze zijn verantwoordelijk voor veel mondproblemen, zoals een slechte adem, de vorming van tandsteen en tandvleesontstekingen. Meer zuurstof betekent minder bacteriën. Dit zorgt samen met xylitol voor een schone, gezonde mond zonder het natuurlijke evenwicht van de mondflora aan te tasten.

2. Ultradex mondwater

Evenals onze nummer 1 is het mondwater van Ultradex gebaseerd op actieve zuurstof, in dit geval de gepatenteerde iQ+ ActiveOxi formule. Actieve zuurstof zorgt direct en langdurig voor een frisse adem. De schadelijke anaerobe bacteriën in de mondholte, die een zuurstofarme omgeving nodig hebben, worden aangepakt door zuurstof in de mond te brengen. Hiermee worden de zwavelverbindingen die zij uitscheiden geneutraliseerd en blijft de adem fris. Toch wordt het natuurlijke evenwicht van de mondflora niet aangetast.

Op die manier bestrijdt je de bacteriën op een veilige en mondvriendelijke manier en voorkom je cariës (gaatjes), tandvleesontsteking en een slechte adem. Ultradex mondwater bevat tevens fluoride om je tandglazuur te versterken en is daarom ook geschikt als je last hebt van gevoelige tanden. Het mondwater is neutraal van smaak maar bijgeleverd wordt een sachet met smaakmiddel, zodat je de sterkte van de mint-smaak zelf kunt bepalen.

3. AnOxident Balance mondspoelmiddel

Anoxident Balance is eigenlijk speciaal ontwikkeld voor mensen met een hoog glucosegehalte van het speeksel, zoals diabetici en sporters met een koolhydraatrijk dieet. Het mondwater van AnOxident herstelt het evenwicht in de mondholte door middel van een gepatenteerd mengsel van actieve melk- en planten-extracten. Die bevorderen de natuurlijke beschermingsmechanismen van het speeksel en voorkomen of verhelpen allerlei problemen als cariës (gaatjes), gevoelige tanden, tandvleesontsteking en een slechte adem.

Omdat daarnaast fluoride en xylitol zijn toegevoegd, is dit mondwater ook prima geschikt als je last hebt van gevoelige tanden. AnOxident Balance mondspoeling heeft een zachte smaak en bevat geen prikkelende stoffen als alcohol of menthol.

4. Oralieve Mondwater

Het mondwater van Oralieve is net als de gehele productlijn gericht op het verhelpen van droge mondklachten. Dit gebeurt door een effectieve formule van melkenzymen, die de mondholte hydrateren. Andere ingrediënten zoals xylitol stimuleren de eigen speekselproductie, waarmee monddroogheid verder tegengegaan wordt. Uiteraard beschermt dit mondwater tegen cariës (gaatjes) en een slechte adem en kalmeert het geïrriteerde mondslijmvliezen.

Oralieve mondwater bevat fluoride, zodat het ook geschikt is als je last hebt van gevoelige tanden. Fluoride maakt het tandglazuur sterker, zodat bacteriën er minder vat op krijgen. Bovendien zijn de bestanddelen van dit mondwater, omdat het gericht is op mensen met een droge mond, veilig en zeer zacht. Op bijtende of verzurende ingrediënten, die het natuurlijke evenwicht in je mondholte verstoren, zit uiteindelijk niemand te wachten.

5. The Breath Co. Healthy smile

Het nieuwe mondwater Healthy smile van The Breath Co. heeft als actieve ingrediënt fluoride, dat je tandglazuur versterkt en remineraliseert. Daarnaast bevat het mondwater xylitol, dat behalve een frisse smaak er onder andere voor zorgt dat bacteriën zich niet aan het glazuur kunnen hechten. Alles bij elkaar is ook dit mondwater een uitstekende keuze als je last hebt van gevoelige tanden. Alle ingrediënten respecteren het natuurlijke evenwicht in de mondholte en werken samen aan een schoon gebit, gezond tandvlees en een frisse adem.

Bijtende, verzurende of uitdrogende bestanddelen als alcohol of SLS )sodium lauryl sulfaat) zitten er niet in.

6. Listerine total care sensitive

Listerine is de “oermoeder” van de mondwaters en werd al ontwikkeld in de negentiende eeuw. Van oudsher gebruikte Listerine alcohol om de bacteriën in de mond te doden. Naar de huidige inzichten geeft het gebruik van alcohol in mondwater gezondheidsrisico’s als een verhoogde kans op kanker en hartaanvallen. Om die reden heeft Listerine een alcoholvrij mondwater ontwikkeld: Listerine Total Care Sensitive. Deze mondspoeling op basis van de essentiële oliën thymol, eucalyptol, menthol en methylsalicylaat is milder dan de oorspronkelijk mondwaters van dit merk.

Listerine Total Care Sensitive is daarmee ook geschikt als je last hebt van gevoelige tanden. Behalve het bestrijden van bacteriën om je mond schoon en gezond te houden, beschermt het tegen de pijnlijke reactie op warme, koude, zoete en zure voedingsmiddelen. De toegevoegde fluoride versterkt het tandglazuur.

7. Oral-B Pro-Expert Sterke Tanden Mondwater met Muntsmaak

Oral-B Pro-Expert Sterke Tanden mondwater is een effectieve manier om ook alle plekjes in de mond te reinigen waar de tandenborstel niet komt. Dit mondwater geeft een 24 uur durende bescherming tegen tandplak, maar je moet het dan wel tweemaal per dag gebruiken. Het heeft een aangenaam frisse muntsmaak voor een fris en schoon gevoel.

8. Dentaid Fluor Aid 0.05% mondspoelmiddel

Dit mondwater met 0,05% natriumfluoride (225 ppm) en xylitol helpt om cariës (gaatjes) en tanderosie te voorkomen. Het versterkt het tandglazuur en remt de vorming van tandplak af. Ingeval van gevoelige tanden draagt dit mondwater bij aan de vermindering van gevoeligheid. Het bevat geen alcohol en heeft een milde smaak.