Dure behandeling

De verkeerde dure behandeling?

Laatst las ik een krantenbericht dat een jonge vrouw haar rekening van de tandarts te duur vond. Uiteindelijk moest de kies waar ze last van kreeg, eruit. Ze vertelde dat ze daarom nooit meer naar een Nederlandse tandarts zou gaan. Ze kon namelijk die hoge rekening niet betalen. Daarom zou ze voortaan elk half jaar naar Spanje gaan.

Niemand zit erop te wachten

Je snapt dat bij mij de wenkbrauwen omhoog gingen. De tandartsrekening niet kunnen betalen maar wel naar Spanje kunnen. Dat is op zijn minst apart te noemen. Na dit bericht meldden zich nog veel meer mensen die vonden dat de tandarts te duur was. Dat niet alleen, de tandartsen zouden namelijk ook verkeerde behandelingen doen. Een rekening kan inderdaad behoorlijk oplopen als je kiespijn krijgt. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten. 

Offerte

Van te voren horen we een offerte op te maken. Helaas kunnen we niet in de toekomst kijken en weten we daardoor niet altijd ver van te voren (voordat het nieuwe verzekeringsjaar in gaat) wat er precies nodig zal zijn. Zeker niet als er zich spoed voordoet. Pijnklachten probeer je namelijk altijd te voorkomen. Toch kan iemand besluiten om een ander behandelpad te bewandelen of in het geheel zich niet te laten behandelen. De consequenties zijn dan ook voor jou. 

Wachten op klachten

Hoe vaak ik al niet heb gehoord: “Maar ik heb er geen last van, dus….” Men wacht dus op klachten voordat men dan actie gaat ondernemen. Ik vrees dat men zich niet beseft dat het krijgen van klachten betekent dat  A) je ongezonder bent geworden B) je vaak een behandelbesluit neemt die best drastisch is maar je op dat moment prima lijkt C) het vaak niet uitkomt D) je tussendoor gepland wordt en er dus ook veel minder tijd is voor communicatie E) er vaak nog hogere kosten komen. 

Zeg dat dan…

Gaan we je hiervoor waarschuwen dan krijgen we vaak de opmerking dat mensen zich onder druk gezet voelen. Dat riekt. Dus hoe we het ook doen…een slecht imago lijken we sowieso wel te krijgen. Mensen willen het vaak simpelweg niet horen. 

Een echte oplossing?

Hoe kan het dat je bij een simpel gaatje waar je van te voren geen last van had uiteindelijk toch klachten krijgt? Een gaatje kan eigenlijk nooit gestopt worden door alleen een vulling. Een gaatje komt door bacteriën en suikers. Neem je die oorzaak niet weg dan gaat het proces gewoon door. Dus naast die vulling ontstaat weer een nieuw gaatje. Je vulling wordt daardoor steeds groter en dieper. Op het moment dat er te weinig tandweefsel dreigt te ontstaan, kan er een kroon worden voorgesteld. Een kroon kan alleen als het tandvlees en kaakbot goed op orde is. Is dat niet het geval dan kan er een behandeling aan je tandvlees nodig zijn. Weiger je een van beide (want te duur…) dan kan je wachten op meer ellende. 

Te diep boren?

“De tandarts heeft te diep geboord.”, stond in het artikel. Een tandarts boort zover het gaatje reikt. Dat kan akelig dicht in de buurt van je zenuw zijn. Die zenuw is behoorlijk moeilijk te zien en ligt ook niet altijd daar waar je ‘m verwacht. De tandarts probeert altijd te stoppen met boren als hij denkt dat hij in de buurt zit van de zenuw.  Thuis kan het kiespijn gaan geven als het gaatje dichtbij je zenuw zit. Let op: ik zeg dus het gaatje…de tandarts kan dus in principe niet te diep boren. Die boort gewoon zover als moest. Een tandarts zal vaak zeggen dat het gaatje wel erg diep was en/of dat hij wat heeft moeten laten zitten aan bedorven tandweefsel. De zenuw kan door het boren geïrriteerd zijn of het gaatje bereikt de zenuw. Beide geeft pijnklachten. Soms gaat het vanzelf weer over. Soms ook niet. De acute fase kan erg pijnlijk zijn en over gaan in chronische klachten.

Slagingspercentage

Zelfs bij klachten kunnen mensen ervoor kiezen om zich niet verder te laten behandelen. Maar uiteindelijk zal die tand of kies toch behandeld moeten worden of eruit worden gehaald. Welke oplossing het wordt dat kies je zelf. We kunnen je nergens toe dwingen. Ook na een wortelkanaalbehandeling kan er na een poosje weer klachten ontstaan. Een wortelkanaalbehandeling slaagt niet altijd. Het is ook echt een moeilijke klus. Zo kan een zenuwkanaal onvindbaar zijn of niet goed bereikbaar. Bovendien blijft het de natuur. Soms wil het gewoon niet genezen. 

En dan…

Een herbehandeling kan dan gedaan worden of een zelfs een kleine operatie. Ook hier kan je wel of niet voor kiezen. Ook daarna is het afwachten of de behandeling aanslaat. Het kan dus zijn dat de kies na een poosje er alsnog uit moet. Een wortelkanaalbehandeling is zeker niet goedkoop. En als je kies er daarna alsnog uit moet…ja…dat is zuur…heel zuur. Kies je daarna voor een implantaat? Ja..dat kost ook veel geld. Is het een fout? Nee, meestal niet. De tandarts heeft zich ingespannen en wil ook gewoon het beste voor jou. Bovendien was je er zelf bij om te kiezen welke behandeling je wel en niet wilde.

Het loopt in de gaten

Sommige mensen denken dat de tandarts gewoon lekker behandelt en nog eens behandelt en fijn het geld uit je zakken klopt. Je zal begrijpen dat de tandarts in zijn eigen vingers snijdt als hij dit zou doen. In no time gaat het praatje rond dat deze tandarts niet deugt. Dus ook een tandarts die wel graag wat verdient, zou slim zijn om je gewoon goed te behandelen. Bovendien zijn er behoorlijk wat instanties die in de gaten houden of de tandarts wel of niet deugt. De verzekeringen, de inspectie, de visitatie, de klachtencommissie…noem maar op.

Tips

De beste tip die ik kan geven is, luister goed. Vraag een offerte. Vraag wat de kans van slagen is en wat de alternatieven zijn. Vraag hoe je gebitssituatie nu eigenlijk is. Heb je een goede basis of kan er van alles gebeuren? Wat kan je zelf doen om een goede basis te verkrijgen? Neem de preventieve tips ter harte. Dat kan je echt enorm veel geld schelen.

Over de schrijver

  • Lieneke Steverink Jorna

    Lieneke is sinds 2001 werkzaam in de mondzorg en studeerde aan de HAN. In 2013 mocht ze de titel Mondhygienist van het Jaar dragen. Ze werkt in een aantal praktijken om patiënten te behandelen en om het preventieteam leiding te geven. Lieneke was de eerste mondhygiënist die internet en social media ging inzetten om mondgezondheid te promoten. Daarnaast komt ze veel de praktijk uit om vrijwillig kinderen actief op te zoeken die niet vanzelf naar de praktijk komen. Bijvoorbeeld tijdens Kidsfabriek, in de bibliotheek, bij de Zomerschool of bij de Jonge Gezinnenbeurs. Ze spreekt soms op symposia en congressen voor collega’s. Schrijven is een uit de hand gelopen hobby van haar. Lieneke wenst voor alle Nederlanders een gezonde mond en maakt zich hiervoor dagelijks hard.

    Meer over de schrijver

Is dit artikel behulpzaam?

Bedankt voor je feedback!

Leave a Reply