Roken en mondgezondheid

Roken en de mondgezondheid

Dat roken niet goed is voor je gezondheid weten we inmiddels allemaal wel. Iets minder bekend is dat roken daarnaast een negatieve invloed op de mondgezondheid. Als je rookt loop je veel meer risico op mondproblemen zoals een slechte adem, meer tandsteen-vorming, tandvleesontstekingen en verkleuring van je gebit. Een zeldzamer, maar ook veel ernstiger probleem is dat rokers meer kans hebben om mondkanker te ontwikkelen.

Hieronder bekijken we de effecten van nicotine op de mondgezondheid:

• Een droge mond
  • Minder afweercellen in de mond
  • Verkleuring van het gebit

Daarnaast gaan we kijken wat je, behalve stoppen met roken, kunt doen om de schade aan gebit te beperken en hoe je je tanden weer wit kunt krijgen.

Een droge mond

Speeksel is de natuurlijke bescherming van het gebit en het tandvlees. Onder andere doordat het zuurstofrijk is bestrijdt het de schadelijke bacteriën die gedijen in een zuurstofarme omgeving. Daarnaast neutraliseert speeksel de zuurgraad in de mond.

Nicotine blokkeert de aanmaak van speeksel, waardoor beide functies niet optimaal zijn. Dit geeft tal van mondproblemen, zoals de vorming van meer tandsteen en een groter risico op tandvleesontsteking.

Terwijl de adem van een roker door de sigarettengeur al niet bepaald lekker ruikt, ligt ook echte halitose, een slechte adem, op de loer. Ook dit wordt veroorzaakt door het gebrek aan speeksel. De schadelijke bacteriën die suikers afbreken en omzetten in zwavelachtige gassen kunnen beter gedijen en worden bovendien minder goed weggespoeld. Zij kunnen zich vestigen op de achterkant van de tong en een slechte adem veroorzaken. Omdat bij de meeste rokers het reukvermogen achteruitgaat, hebben zij dat vaak zelf niet door.

Minder afweercellen in de mond

Afweercellen, de witte bloedlichaampjes die beschermen tegen schadelijke micro-organismen, worden aangevoerd via onze bloedvaten. Zij pakken ook de schadelijke mondbacteriën aan. Onder invloed van nicotine vernauwen de bloedvaten in de mond zich. Dit heeft verschillende gevolgen.

Vernauwde bloedvaten zorgen ervoor dat het tandvlees minder goed doorbloedt. Een goede doorbloeding van het tandvlees is echter essentieel voor de gezondheid van het tandvlees. Rokers hebben daardoor meer kans op een tandvleesontsteking. Tegelijkertijd zorgt de mindere doorbloeding van het tandvlees ervoor dat ontstoken tandvlees minder snel bloedt dan dat van niet-rokers en dus minder snel opgemerkt wordt.

Door de vernauwde bloedvaten belanden er ook nog eens minder afweercellen in de mond. De afweercellen die er wel zijn, worden in hun functioneren ook nog eens tegengewerkt door de schadelijke stoffen in de rook. Is er eenmaal een ontsteking, dan belemmert dit de genezing van het tandvlees.

Dit gebrek aan afweercellen in de mond wordt ook als oorzaak gezien van mond- en keelkanker. Zoals gezegd komt dit veel minder vaak voor, maar bij rokers is het risico wel groter dan bij niet-rokers.

Verkleuring van het gebit

Nicotine slaat als een gele aanslag neer op het gebit. Deze aanslag is erg hardnekkig omdat deze doordringt in het tandglazuur. Daarnaast heeft de verzurende werking van een tekort aan speekseltot gevolg dat er zich meer tandsteen afzet.

Vandaag de dag is een stralend wit gebit belangrijker dan ooit. Met witte tanden zie je er niet alleen jonger en verzorgder uit maar anderen beoordelen je daardoor ook positiever. Dat heeft weer een gunstig effect op je zelfbeeld. En als je zelfverzekerd bent, word je vervolgens ook echt aantrekkelijker en succesvoller. De wens om witte tanden te hebben gaat dus wat verder dan de zoveelste modegril en niemand zit te wachten op gele tanden. Als je ouder wordt is er al een natuurlijk proces waarbij je tanden verkleuren. Roken doet daar nog een schepje bovenop. Het gebit van een verstokte roker is dan ook altijd geel en soms zelfs bruin.

Stoppen met roken

Voor je algehele gezondheid én je mondgezondheid is het beste en meest logische advies: stop met roken. De eerste positieve effecten voor je mond zijn al na ongeveer een maand merkbaar. Stoppen met roken is niet voor iedereen gemakkelijk. Als het je op eigen kracht niet lukt, vraag dan hulp aan je huisarts. Er zijn verschillende methoden om je te ondersteunen bij het stoppen met roken, waaronder allerlei vormen van coaching en begeleiding, een cursus en medicatie. Samen met je huisarts kun je bekijken op welke manieren je de meeste kans van slagen hebt.

Combinatie met alcoholgebruik

Bij het uitgaan gaan roken en alcohol regelmatig samen. Net als roken heeft alcohol een nadelig effect op de speekselproductie en daarmee op de mondgezondheid. De combinatie versterkt elkaar door de mond nog meer uit te drogen en de zuurgraad te verhogen. Dit verslechtert de mondgezondheid nog sterker, waardoor er nog meer kans is op cariës (gaatjes) en tandvleesontstekingen. In het artikel “Alcohol en de mondgezondheid” gaan we specifiek in op de effecten van alcohol. (INTERNE LINK)

Vaker naar de mondhygiënist

Een goede mondhygiëne en regelmatig bezoek aan de tandarts en mondhygiënist zijn voor iedereen belangrijk. Maar als roker zou je eigenlijk nog meer aandacht hieraan moeten geven. Terwijl voor een niet-roker 1 maal per jaar een gebitsreiniging voldoende is, kun je de bezoeken aan de mondhygiënist als roker beter verdubbelen. Dit vanwege de snellere aangroei van tandsteen.

Je hebt dan ook regelmatig een professionele controle op tandvleesontstekingen, hoewel je die tussendoor ook zelf in de gaten moet houden. Een tandvleesontsteking herken je aan roodheid, zwelling, gevoeligheid en eventueel bloeden van het tandvlees. Deze symptomen zijn bij rokers lastiger te herkennen omdat nicotine de doorbloeding van het tandvlees blokkeert.

Wordt een tandvleesontsteking niet behandeld, dan kan die zich uitbreiden naar het steunweefsel van de tand en kies en nog dieper naar het kaakbot (parodontitis). Dat kan dat tot verlies van je tanden en kiezen leiden.

Vervolgens ben je aangewezen op een implantaat, maar om deze tot een succes te maken zijn rokers alweer in het nadeel. Het succes van een implantaat hangt namelijk af van de algehele gezondheid, de gezondheid van het tandvlees en voldoende kaakbot om het implantaat in te verankeren.

Zelf ook alert zijn op mondproblemen

Naast extra zorg door de tandarts en de mondhygiënist kun je als roker ook extra aandacht besteden aan je dagelijkse mondhygiëne. Tandpasta en mondwater op basis van actieve zuurstof helpen de schadelijke bacteriën te bestrijden op een mondvriendelijke manier. Dat betekent dat je mondslijmvliezen niet nog verder worden uitgedroogd door chemicaliën, maar juist gehydrateerd. Ook moet de mond niet nog verder verzuren. Oxyfresh en OXYD-8 tandpasta zijn voorbeelden van tandpasta waarmee je je gebit grondig maar veilig reinigt.

Spoelen met Oravall mondwater is ook een goed idee. Dit mondwater met een hoge concentratie actieve zuurstof is speciaal bedoeld om een slechte adem te verhelpen. Dat is voor een roker nooit weg en zo compenseer je een beetje de aanslag die de nicotine op je gebit pleegt.

Voor de reiniging van de hardnekkige aanslag die nicotine op en zelfs in je tandglazuur achterlaat is de Moist-R Whitening Sponge een nuttig en effectief gereedschap. Het zachte sponsje verwijdert tandplak, tandsteen, vlekken en verkleuringen op een veilige manier. De minuscule nano-deeltjes in het sponsje vormen in contact met water nano-capillaire buisjes, zodat er een ultrafijn netwerk ontstaat. Als je dit over je tanden wrijft, wordt je tandglazuur op een diep moleculair niveau gereinigd. Hou er wel rekening mee dat hardnekkige nicotine-aanslag niet na één poetsbeurt is verdwenen.

Witte tanden

Alle beetjes helpen, dus het is een goed idee om je dagelijkse mondhygiëne aan te passen met whitening tandpasta en mondwater. Let wel op de ingrediënten en vermijd producten met schadelijke of schurende bestanddelen. Je gebit wordt er misschien witter van, maar je glazuur en je tandvlees ondervinden er op de langere termijn alleen maar schade van.

Producten als Dr. Brite Whitening tandpasta en miBrush Whitening Mondwater reinigen je mond en bleken je tanden op een veilige manier. De verkleuringen van je tanden worden verwijderd met de natuurlijk blekende werking van kokosolie en geactiveerde houtskool.

Als roker, of beter nog als ex-roker, zul je doorgaans niet genoeg hebben aan een whitening tandpasta of mondwater om je tanden aanzienlijk witter te krijgen. Ben je gestopt met roken, dan is een kuur met de juliBrite Whitening kit een passende beloning voor je doorzettingsvermogen.

Met deze bleekset kun je je tanden tot wel 10 tinten witter maken, een resultaat dat zeker niet onderdoet voor een kostbare bleekbehandeling bij de tandarts. De bestanddelen van de juliBrite Whitening kit zijn volkomen veilig voor zowel je tandglazuur als je tandvlees.

Waterstofperoxide staat erom bekend dat je het niet te vaak mag gebruiken en zelfs dan gevoelige tanden op kan leveren. De juliBrite Whitening kit werkt daarentegen met de veilige ingrediënten PAP en HAP. PAP (phthalimido peroxy caproic acid) is een veilig bleekmiddel zonder de schadelijke bijwerkingen van waterstofperoxide. HAP (hydroxyapatiet) is een mineraal dat er niet alleen voor zorgt dat PAP effectiever is, maar ook je tandglazuur versterkt. Aangezien hetzelfde mineraal van nature in onze botten en tandglazuur voorkomt is het het ideale middel voor sterkere tanden.

Tot slot

We hopen dat je dankzij de bovenstaande informatie de noodzaak inziet van het stoppen met roken. Lukt dat je niet alleen, zoek dan hulp bij je huisarts. Blijf je desondanks roken, probeer dan in ieder geval om de schade voor je mondgezondheid te beperken. Lukt het je wel om te stoppen? Beloon jezelf dan met wittere tanden met behulp van de effectieve en veilige juliBrite Whitening kit.

• Julia de Jong

Mijn naam is Julia de Jong en hoofdredactrice van Vraagdetandarts.nl. Als kind wilde ik altijd al tandarts worden en daarom ben ik begonnen aan de opleiding Tandheelkunde. In mijn vrije tijd loop ik graag hard en reis ik graag naar Azie.