Tandheelkundige Spoedklachten in Coronacrisis

Nu het paasweekend in zicht is, leven wij nog steeds in en rondom het huis.

Het Coronavirus houdt ons dagelijks bezig en we werken veelal vanuit huis, moeten verplicht thuisblijven of zijn kneiterdruk aan het werk in zorg of ander vitaal beroep.

Onze naasten, vrienden en familie kunnen we helaas niet meer zo bezoeken als we zouden willen en ook een bezoek aan het theater, restaurant of de kroeg zit er voorlopig even niet in.

Mijn werk als mondhygieniste mag ik nu niet uitvoeren, maar de tandartspraktijken zijn gelukkig nog steeds open voor spoedklachten.

Wat ik merk is dat veel mensen niet weten voor welke klachten je nu wel door de tandarts gezien mag worden en bij welke niet.

Welke klachten kunnen nog wel even wachten tot na het Corona tijdperk? En wanneer moet je direct bellen?

Lees ook mijn andere blog voor eerste hulp bij mondproblemen EHBM.

Veel mondproblemen kan je met wat handige tips en trucs zelf genezen.

Welke behandelingen vallen er onder tandheelkundige spoedbehandelingen?

• groot stuk afgebroken kies of tand ( ook als het scherp is)
  • Kiespijn door ontstekingen of zenuwpijn
  • Ongeluk met letsel aan de gebitselementen( bijvoorbeeld een val van een fiets)
  • Ontsteking aan de zenuw/wortelpunt
  • Het uit de kom schieten van de kaak
  • Pijn na het trekken van een tand of kies
  • Nabloeding na het trekken van een tand of kies
  • Uitgevallen kroon of vulling
  • Loskomen van een implantaat
  • Loszittende /scherpe /uitstekende draadjes van een beugel
  • Zwelling in de wang of elders in de mond door bijvoorbeeld een abces.Als je er op drukt doet het veel pijn of komt er pus uit.
  • Fistel: een soort puistje/bultje op het tandvlees waar pus uit komt in combinatie met eerder al een pijnlijke kies.

Uiteraard mag je de tandartspraktijk alleen bezoeken als je zelf niet ziek bent! Dus geen griepverschijningen vertoont die passen bij het Corona/Covid 19 virus.

Voordat je de wachtkamer van de praktijk binnen komt moet je even de handen desinfecteren, vaak ligt er in de wachtkamer desinfecterende handgel.

Wanneer de tandarts met vernevelende of roterende apparatuur gaat werken kunnen er aerosolen in de lucht komen. De tandarts zal je voordat de behandeling gaat beginnen eerst even laten spoelen met een bekertje water met waterstofperoxide.

Is het veilig om nu naar de tandartspraktijk te gaan?

Veel mensen denken dat de praktijk een haard is van bacteriën en virussen. En dus denken zij het virus Covid 19 hier sneller te kunnen oplopen.

Ik denk dat de tandartsen en medewerkers er alles aan doen om zo schoon mogelijk te werken. De tandheelkundigen zijn immers gewend om met steriele instrumenten te werken, dragen handschoenen en gebruiken mondkapjes.

Nu dit virus zo gemeen om zich heen slaat is het protocol de behandelkamer een uur na de patiënt even niet te gebruiken en direct erna te dweilen en te reinigen met bleek en alcohol.

Omdat ik als mondhygienist erg veel vernevelende apparatuur gebruik zoals de ultrasoon tandsteenverwijderaar en de Airflow is het voor mij en de patiënten niet veilig mijn werkzaamheden uit te voeren.

De tandartsen behandelen daarom alleen spoedklachten en gebruiken zo min mogelijk vernevelende apparatuur.

Wanneer wachten met behandeling tot na de Coronacrisis?

-Alle esthetische behandelen. Het verfraaien van tanden en kiezen, een mooiere vorm, afdekken van blootliggende tandhalsjes.

-Amalgaamvullingen vervangen voor witte composiet vulling.

-Alle behandelingen door de mondhygienist: Dus gebitsreiniging, sealen van kiezen, tandvleesbehandelingen en nazorg daarvan, poetsinstructies of andere instructies, aanbrengen van fluoridelak.

-Het ondergaan van een bleekbehandeling

-Kroon en brugwerk vervangen zonder dat er pijnklachten aanwezig zijn.

-Het opnieuw laten maken van een prothese, hockeybitje, frame of bleekbitje zonder klachten.

-Het vullen van kleine gaatjes zonder pijnklachten

-Het laten restaureren van kleine stukjes afgebroken tand of kies.

-Het laten maken van preventieve rontgenfoto’s

-Halfjaarlijkse controle

Belangrijk voor iedereen! Blijf gezond.. en hopelijk ook met een goede mondgezondheid.