Oravall Mondwater heeft een uiterst eenvoudige formule, die desondanks zeer effectief is om schadelijke mondbacteriën te bestrijden. Dit gebeurt op een veilige, mondvriendelijke manier die respect heeft voor het natuurlijke evenwicht van de mondflora. Dat betekent dat de nuttige bacteriën en enzymen gespaard blijven en de zuurgraad in je mond gestabiliseerd wordt. Dat is belangrijk voor je mondgezondheid en daarmee de bescherming van je gebit. Bovendien wordt steeds duidelijker dat een goede mondgezondheid essentieel is voor een goede algehele gezondheid.

De hoofdbestanddelen van Oravall Mondwater zijn gestabiliseerde chloordioxide en natriumbicarbonaat (zuiveringszout). In tegenstelling tot mondwaters met alcohol, chloorhexidine of triclosan doodt Oravall Mondwater alleen de schadelijke anaerobe bacteriën. Mondwaters met antiseptische middelen en in het bijzonder alcohol worden vandaag de dag afgeraden. Maar omdat de ingrediënten van Oravall Mondwater de mondflora ondersteunen in plaats van verstoren, kun je het zonder problemen het onbeperkt gebruiken.

Hieronder gaan we kijken hoe de ingrediënten van Oravall Mondwater je gebit beschermen en je mond schoon en fris houden.

Gestabiliseerde chloordioxide

Gestabiliseerde chloordioxide is een veilig en effectief anti-bacterieel middel, dat al heel lang wordt gebruikt voor de zuivering van drinkwater. Het staat erom bekend schadelijke, anaerobe bacteriën te doden door hun celwand te penetreren. Vervolgens reageert het met de aminozuren en het RNA in de bacteriën. Nuttige bacteriën laat chloordioxide ongemoeid, waardoor het natuurlijke evenwicht in de mond niet verstoord wordt.

Gestabiliseerde chloordioxide wordt pas in je mond geactiveerd door de zuurgraad van het speeksel. Hoe meer schadelijke mondbacteriën die zuren produceren daarin zitten, hoe lager de pH-waarde van je speeksel is. Dat betekent dat er meer chloordioxide wordt geactiveerd naarmate er meer bacteriën zijn. Met het verminderen van hun aandeel in de mondflora wordt er minder tandplak afgezet op je tanden. Dat heeft tot gevolg dat er ook minder tandsteen wordt gevormd en dat de kans op cariës (gaatjes) en tandvleesontsteking afneemt.

Daarnaast neutraliseert gestabiliseerde chloordioxide de zwavelverbindingen die de schadelijke anaerobe bacteriën produceren. Dit zijn de vluchtige, stinkende gassen, die ook verantwoordelijk zijn voor een slechte adem.

Maar de in de mond veel voorkomende organische zwavelverbindingen als waterstofsulfiden en methaanthiol veroorzaken veel meer schade dan alleen een stinkende adem of vieze smaak in je mond. Deze gassen blijken ook in staat om het parodontium aan te tasten. Parodontium is het weefsel om de tand heen, waaronder het tandvlees. De vluchtige zwavelverbindingen verzwakken de buitenste laag hiervan, zodat vervolgens de bacteriën gemakkelijker en dieper erin door kunnen dringen. Eenmaal binnengedrongen in het tandvlees veroorzaken zij tandvleesontsteking.

Gestabiliseerde chloordioxide is een beproefde manier om op een veilige maar effectieve manier de schadelijke bacteriën in de mond te bestrijden. Dit helpt om mondproblemen als tandbederf, tandvleesontsteking en een slechte adem te voorkomen.

Natrium bicarbonaat (zuiveringszout)

Natriumbicarbonaat is een bekend huismiddeltje dat vaak gebruikt wordt bij de schoonmaak als een mild en milieuvriendelijk poetsmiddel. Daarnaast wordt het gebruikt in bakpoeder als rijsmiddel in plaats van gist, waardoor de stof ook wel bekend staat als “baking soda”. Het heeft nog veel meer toepassingen, variërend van bluspoeder in brandblusapparaten tot hoofdbestanddeel van tabletten tegen brandend maagzuur.

Natriumbicarbonaat is een zachte, natuurlijke stof die wordt gewonnen uit steenzout. Als het wordt toegevoegd aan levensmiddelen heeft het E-nummer E 500. Voor de mondzorg heeft het een heel nuttige functie en om deze reden wordt natrium bicarbonaat vaak toegevoegd aan tandpasta en mondwater.

Als natrium bicarbonaat in contact komt met water of speeksel, lost het natrium op uit het waterstofcarbonaat. Dit is een base, dat wil zeggen het tegenovergestelde van een zuur. Het verlaagt dus de zuurgraad in de mond. Het effect daarvan is dat een buitensporige groei van anaerobe bacteriën tegengaat. Dat voorkomt de vorming van tandplak en tandsteen. Ook schimmels als Candida albicans zijn niet gebaat bij een minder zure mondholte. Zuiveringszout werkt desinfecterend zonder te prikkelen en helpt door het neutraliseren van zuren mee aan de nadelige effecten van droge mond klachten.

Oravall Mondwater: effectief maar veilig

De eenvoudige, maar krachtige combinatie van gestabiliseerde chloordioxide en natrium bicarbonaat reinigt je gebit en je tandvlees effectief maar volkomen veilig. Het evenwicht van de mondflora wordt gerespecteerd door alleen de schadelijke microben in de mond uit te schakelen. Bovendien wordt de zuurgraad in de mond geneutraliseerd, dat de mondflora nog eens extra ten goede komt.

De zachte, natuurlijke pepermunt-smaak geeft nog eens extra frisheid na het tanden poetsen. Oravall Mondwater komt op plekken waar je met de tandenborstel niet bijkomt. Met deze mondspoeling ben je zeker van een schoon gebit, verzorgd tandvlees en een frisse adem.