weerstand

Een goede weerstand begint bij de mond

Als de blaadjes weer gaan vallen en de winter in aantocht is weten we allemaal dat griep en verkoudheid op de loer ligt.

Maar wist je ook dat een goede weerstand begint bij een gezonde mond?

Eigenlijk is het een wisselwerking, het is belangrijk goed aan je weerstand en imuunsysteem te werken om zo mondproblemen te voorkomen, maar als je mond gezond is werkt dit ook door voor een betere lichamelijke weerstand.

Om mij heen zie ik de laatste weken alweer meer zieken, en dan hebben we het nog niet eens over corona. Patiënten zeggen hun afspraken af wegens ziekte en ik hoor weer veel mensen snotteren.

In dit blog leg ik uit hoe je een goede weerstand kan opbouwen, wat je kan doen om de mondgezondheid van binnenuit te verbeteren en gezond kan houden.

Wat is weerstand?

Iedere dag kom je in contact met allerlei virussen en bacteriën, waar je gelukkig niet meteen ziek van wordt, dit komt namelijk door je weerstand.

Je huid, slijmvliezen, verdedigingscellen, gezonde bacteriën en speciale eiwitten vormen samen de weerstand.

Wanneer je lichaam een vreemde stof niet herkent, wordt er een afweerreactie op gang gezet om deze stof onschadelijk te maken.

Diverse lichaamsdelen zijn hierbij betrokken; de huid, de darmflora, lever, longen, thymus, lymfe en milt.

Voor deze organen geldt ook dat voedingsgewoonten een belangrijke invloed hebben op de werking daarvan.

Hoe kan je de weerstand verbeteren in 6 stappen?

Stap 1: Voeding

Voor een goede weerstand is het belangrijk gevarieerd te eten en kies bij voorkeur biologische voedingsmiddelen.

Drink per dag 2 liter water, kruidenthee of groentesappen om gifstoffen in het lichaam goed af te voeren.

Je kan bijvoorbeeld denken aan de schijf van 5, alhoewel wetenschappers deze theorie ook wat achterhaald vinden. Belangrijk is ook voor de verbetering van de mondgezondheid zo min mogelijk suikers te nemen (snoep, toetjes, frisdrank en koolhydraten)  maar juist veel vezels. Deze zitten in granen, groente, peulvruchten en fruit.

Stap 2: Darmflora

Een heel belangrijk onderdeel van je weerstand begint bij de darmflora.

Om dit stelsel te verbeteren is het belangrijk veel vezels te nemen. De geraffineerde en bewerkte vezels als witbrood, witte rijst, koekjes kun je beter wat meer vermijden.

Suiker heeft een negatieve werking op je darmflora en kan zorgen voor gist en schimmelvorming, als candida. De suikers zorgen ervoor dat de witte bloedlichaampjes minder goed werken, dit zijn namelijk de opruimcellen in je darmen.

Darmflora kan je goed verbeteren door probiotica te nemen. Dit raad ik mijn patiënten altijd aan als ze bijvoorbeeld een antibiotica nemen. Dit voorkomt maag en darmproblemen na een antibioticakuur. Probiotica zijn gunstige bacteriën en wanneer je deze in de juiste dosering inneemt kunnen zij de overhand van slechte darmbacteriën weer in balans brengen en zo zorgen voor een goede stoelgang en weerstand.

Stap 3: Met vitaminen en voedingssupplementen

Voor een optimale weerstand is het belangrijk dat alle vitaminen en mineralen in evenwicht zijn. In onze dagelijkse voeding zit vandaag de dag niet meer zoveel goede vitaminenen en andere stoffen als dat we zouden willen.

Helaas is voeding vaak te veel chemisch bewerkt, worden er veel bestrijdingsmiddelen gebruikt enzovoort. Ook is de manier van kweken vaak de reden dat de voeding te weinig vitamine D bevat.

Omdat we dus snel een tekort aan goede voedingsstoffen binnen krijgen is het verstandig te laten uitzoeken welke stoffen je lichaam extra nodig heeft en dit tot je te nemen in de vorm van suplementen.

Een combinatie van Vitamine D, Vitamine K, Zink, Vitamine C en Kalium  zijn bijvoorbeeld erg gunstig ter bevordering van een gezond gebit en tandvlees.

Stap 4: Vermijd stress

Dit is misschien wel een van de lastigere punten om aan te pakken. We leven namelijk in een wereld waarin we erg worden blootgesteld aan stress. Alles moet snel, we worden enorm blootgesteld aan prikkels en hebben het gevoel altijd maar door te moeten gaan of aan te staan.

Dit is een van de grootste boosdoeners voor je weerstand en mondgezondheid.

Stress is iets wat per persoon verschilt en zal je persoonlijk moeten uitzoeken waar het voor jou in zit. Is werk te zwaar, vraagt het gezinsleven teveel van je of heb je meer behoefte aan innerlijke rust?

Je lichaam ontspannen door yoga, mediteren of sporten kan helpen, ook kan bij overmatige stress extra vitamine B en Magnesium goed helpen.

Stap 5: Lichaamsvet en verhouding daarvan

De verhouding in je lichaam tussen bruin en wit vet speelt een grote rol bij ontstekingsreacties. Een te veel van wit vet gaat deze balans verstoren en zorgt voor meer ontstekingswaarde in het lichaam. De bevordering van bruin vet kan je stimuleren door koudeprikkels( koud douchen ) beweging ( krachttraining) en een goed bioritme.

Stap 6: Gezonde vetten

Ons lichaam kan zelf geen gezonde vetzuren aanmaken dus moeten we het hebben van de essentiele vetten van buitenaf.

Met gezonde vetten bedoelen we bijvoorbeeld:

Alfalinoleenzuur dit zit in lijnzaad, walnoten en vette vis.

Omega 3 is een belangrijke vetsoort en deze zit in vis en algen deze vetsoort gaat ontstekingen tegen en heb je dus nodig om gezond te blijven.

Linolzuur: deze olie komt bijvoorbeeld uit zonnebloemen, sesam, soja of saffloer. Hier mag je niet teveel van nemen anders maakt het je juist gevoeliger voor ontstekingen.

Olijfolie heeft precies de juiste verhouding en kan je dagelijks nemen in plaats van Transvetten. Deze vetten komen in de natuur nauwelijks voor en worden in de fabriek toegevoegd aan kant en klaar maaltijden, melkproducten en rood vlees.

Stoffen om je weerstand te verbeteren en kunnen ook in mondverzorging zitten. Echinacea is een kruid wat de weerstand erg stimuleert. Het kan ook in tandpasta’s en mondspoelmiddelen verwerkt zitten. Cat’s Claw (kattenklauw) kruid wordt gebruikt voor een betere weerstand en spijsvertering

Propolis een stof die afkomstig van bijen en deze heeft een natuurlijk desinfecterende werking en kan je nemen in diverse vormen.