Een kort antwoord bevat veel fouten

Een kort antwoord bevat veel fouten

Als je tot nu toe mijn vreselijk lange blogs hebt gelezen dan verdien je een groot applaus. Dat is werkelijk een prestatie. Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat je alles helemaal precies leest. Als we lezen, scannen we de tekst vaak. We zoeken waar het antwoord op onze vraag staat en denken dat genoeg te weten. Toch blijf ik lange teksten maken omdat iedereen ergens anders naar zoekt. Maar ook nog om een andere reden.

KISS

In het verleden schreef ik nogal kort door de bocht. Zo was het en niet anders. Hap snap. Lekker snel. De term KISS is onder schrijvers van social media populair. Het staat voor Keep It Short and Simple. Natuurlijk heb ik daar als mondhygiënist een positieve associatie mee. Wie houdt er nou niet van een frisse kus? En wie gaat er nu op een poster een lange tekst bestuderen? Niemand toch? En toch en toch en toch…is lange tekst ook belangrijk.

Voorbeeldje. Je zit in de bus en je rijdt langs een bushalte. Daar hang een abri met Lekker Zwart! 

Even een witregel. Wat bedacht je je bij de tekst Lekker Zwart? Waar zou deze advertentie over gaan?

In je ooghoek zie je nog net een gekleurde meneer. Daar vind je wat van. Je wordt al boos.

Bij de volgende bushalte zie je de abri weer en je ziet dat deze meneer een zwarte trui draagt. Gaat het over de trui?

Volgende bushalte…hij houdt iets vast…een kopje. Oooh, het gaat over de koffie! Maar je vindt zwarte koffie helemaal niet lekker. Wat een slechte reclame.

Dit is dus wat een korte tekst met je kan doen. Het kan je in verwarring brengen. Korte teksten zijn bovendien heel erg zwart-wit. Er is geen enkele plaats voor nuance. In reclameteksten is de wereld alleen maar ontzettend mooi. Terwijl er aan een product ook best nadelen kunnen zitten. Of zijn de kosten veel hoger dan de baten. Of je hebt het helemaal niet nodig. Of het werkt bij jou helemaal niet. Of…nou, ga zo maar door. 

Commentaar

Je wil niet weten hoe vaak ik na het schrijven van een KISS tekst op mijn donder krijg. Niet door de zorgconsument, hoor. Die vind het allemaal wel best. Nee, vaak door collega’s. “Dat moet je onderbouwen, hoor.”, krijg ik dan te horen. “Heb je de wetenschappelijk bron hierbij?’ “Maar dat geldt niet voor iedereen.” “Ja, maar als je het zo zegt dan denkt straks iedereen dat…” “Maar dat kan je niet voor iedereen zo zeggen.” En ga zo maar door. Het is niet eenvoudig om iets te schrijven wat potentieel iedereen leest maar eigenlijk niet voor iedereen is bedoeld. 

Dus aan veel zaken zitten vele kanten. Ik probeer het dus ook vaak van alle kanten te bekijken. Vanuit andere referentiekaders. En dan kom je er achter dat overal wel iets inzit. Iedereen heeft gelijk. 

Twee voorbeelden

Voorbeeldje: Een houten tandenstoker helpt goed tegen tandvleesontsteking. Punt. 

Lekker duidelijk he? Maar wat nou als iemand tegen houtkappen is? Wat nou als iemand totaal niet overweg kan met een tandenstoker? Wat nou als de ruimte tussen de tanden te smal is voor een tandenstoker? Wat nou als iemand een verzwakte afweer heeft?

Nog een voorbeeld: Spoelmiddelen zijn onzin. Punt.

Is dat zo? Zijn alle spoelmiddelen dan hetzelfde? En wie maakt uit of het onzin is? Wat verstaan we eigenlijk onder spoelmiddelen? En zo kan je nog eindeloos vragenstellen.

Ja, maar wat is het nou?

Maar toch moeten we ergens wel een standpunt innemen he? We moeten toch ergens beleid op gaan maken. Maar beleid maken we niet op uitzonderingen. Er kunnen wel uitzonderingen zijn op beleid. Dus in principe geldt dat…..tenzij…Nou ja, en die ‘tenzij’ kom ik juist enorm vaak tegen in de stoel. 

Wat bedoel ik daarmee? Ik krijg patiënten die buiten de boot vallen. Ze hebben allerlei adviezen opgevolgd en nog hebben ze problemen. Dan moet ik deze patiënten soms echt binnenstebuiten draaien, op de kop houden, schudden…Hoe kan dit? Dat is dus zorg op maat. Ik moet dan opzoek hoe jij als het ware werkt. En elke mens is anders, dus dat komt nog best regelmatig voor. Zelfs als iets super hard wetenschappelijk is bewezen, zijn er altijd mensen waarbij dit keiharde bewijs niet van toepassing is. Ze vormen een uitzondering op de regel. 

Afwijken richtlijn

Dat betekent ook dat ik regelmatig van een richtlijn moet afwijken. Richtlijnen zijn namelijk heel vaak niet op maat gemaakt. Gelukkig mag ik van richtlijnen afwijken als ik maar onderbouw waarom. Dat ben ik nu ook aan het doen. Een tekst die KISSproof is, kan goed zijn, maarrrrrrr ik tik regelmatig een wat langer stuk. Dat past namelijk ook bij deze website.

Nou, goed, ik brei er een eind aan. Me afvragende of de kop van deze tekst nu niet veel te kort door de bocht is…

Over de schrijver

  • Lieneke Steverink Jorna

    Lieneke is sinds 2001 werkzaam in de mondzorg en studeerde aan de HAN. In 2013 mocht ze de titel Mondhygienist van het Jaar dragen. Ze werkt in een aantal praktijken om patiënten te behandelen en om het preventieteam leiding te geven. Lieneke was de eerste mondhygiënist die internet en social media ging inzetten om mondgezondheid te promoten. Daarnaast komt ze veel de praktijk uit om vrijwillig kinderen actief op te zoeken die niet vanzelf naar de praktijk komen. Bijvoorbeeld tijdens Kidsfabriek, in de bibliotheek, bij de Zomerschool of bij de Jonge Gezinnenbeurs. Ze spreekt soms op symposia en congressen voor collega’s. Schrijven is een uit de hand gelopen hobby van haar. Lieneke wenst voor alle Nederlanders een gezonde mond en maakt zich hiervoor dagelijks hard.

    Meer over de schrijver

Is dit artikel behulpzaam?

Bedankt voor je feedback!

Leave a Reply