Tandenpoetsen red levens

Het redden van levens door te poetsen

Dat een grondige poetsbeurt beter is voor onze gezondheid dat wisten we natuurlijk allang.

Veel ziektebeelden kunnen verbeteren of voorkomen worden door het goed schoon houden van ons gebit.

Begin dit jaar is er een onderzoek gepubliceerd die zelfs in het RTL-nieuws werd toegelicht.

Goed tandenpoetsen is van levensbelang

Daarom wilde ik jullie als lezers van deze blog de uitkomsten van dit onderzoek nader toelichten.

Uit een nieuw onderzoek van de Harvard universiteit is gebleken dat 2 keer per dag poetsen bij mensen op de Intensive care van ziekenhuizen een levensreddend effect heeft.

De onderzoekers ontdekten dat patiënten die dagelijks hun tanden lieten poetsen veel minder kans hadden op een longontsteking of deze op te lopen in het ziekenhuis.

Het effect van tandenpoetsen was vooral opmerkelijk bij mensen die aan de beademing lagen en niet in staat waren hun eigen tanden te poetsen.

Wanneer een patient plat ligt aan de beademing kan zo’n beademingsbuis voor problemen zorgen.

Bepaalde doorgangen in het lichaam staan dan open en bacterien hebben dan inene vrij spel.

Omdat je met zo’n buis in je mond plat ligt kunnen er zelfs darm bacterien in je longen komen en daar een longontsteking veroorzaken.

Ook hebben mensen die op een Intensive care liggen een verzwakt afweersysteem en hebben het lichamelijk dus al zwaar.

Door een longontsteking kan het hun genezing ernstig in de weg zitten of zelfs leiden tot de dood.

In Nederland zijn ze in de ziekenhuizen erg oplettend wat betreft bacterien en de mond tijdens het beademen van patiënten.

Soms geven ze dan een speciaal antibioticum, maar uit onderzoek is nu echter gebleken dat in deze fase het twee maal daags poetsen dus extra belangrijk is.

Even terug naar het onderzoek, hieruit bleek dat het risico op een longontsteking flink kleiner is bij mensen met een goede mondverzorging.

Bij mensen aan de beademing was de kans op problemen in de longen wel met 30 procent kleiner.

Voor normale ziekenhuis-patienten die niet op de IC afdeling lagen was een goede mondverzorging ook belangrijk en nam de kans op longontsteking met 15 procent af.

Voor mensen die op de IC afdeling liggen neemt ook het risico op overlijden flink af met een goede mondverzorging namelijk met een vijfde.

En liggen mensen die goed hun tanden werd gepoetst gemiddeld korter aan de beademing en minder lang op de IC afdeling.

Dit zijn natuurlijk fantastische bevindingen die wij als mondhygienisten alleen maar kunnen toejuichen.

Er werd echter niet gevonden of het vaker dan twee maal daags poetsen het effect zou vergroten.

Ook kon er geen uitspraak worden gedaan of er een verschil was in effect tussen het elektrisch poetsen of het poetsen met de handtandenborstel.

Chloorhexidine

Ter preventie van longontsteking wordt in verpleegtehuizen en ziekenhuizen ook vaak gekozen voor het gebruik van chloorhexidine.

Het gebruik van deze stof in tandpasta gel of mondsprays kan het aantal orale micro organismen doen afnemen.

Dus daarom wordt bij mensen op de IC afdelingen aan de beademing vaak gekozen voor een combinatie mondhygiëne en chloorhexidine.

Echter zijn er ook onderzoeken die het gebruik van chloorhexidine bij deze patientengroep erg discutabel vinden omdat er een hoger sterftecijfer is door het gebruik ervan.

( onderzoek: Lyons PG,Kollef MH Prevention of hospital-aquired pneumonia 2018)(Torres A,Niederman MS international Guidelines for the managment of hospital -aquired pneumonia 2017)

Er is dus nog geen bewijs dat het toevoegen van het gebruik van producten met chloorhexidine een longontsteking voorkomt bij deze patientengroep.

Wat betreft de zorg voor mensen met een zwakke gezondheid in bijvoorbeeld een ziekenhuis of verpleegtehuis.

Mensen hebben vaak geen last, toch kunnen er ontstekingen zijn in de mond die serieuze gevolgen hebben op de rest van het lichaam.

Als bijvoorbeeld iemand bestraald gaat worden of chemo krijgt moet die persoon eerst langs de tandarts en mondhygienist om te zorgen dat alle ontstekingen in de mond verdwenen zijn.

Beter voorkom je een hoop ellende en zorg je dat je ieder halfjaar even langs de tandarts en mondhygienist gaat voor uitgebreide controle en gebitsreiniging.

En zorg je daarnaast zelf voor een goede mondhygiene dat mocht je ooit onverhoopt in een ziekenhuis terecht komen ze je daar snel kunnen behandelen.