Lasers in de tandheelkunde

Al tijdens mijn studie 16 jaar geleden kwam het gebruik van de laser in de tandheelkunde ter sprake.

Omdat het toen allemaal nog erg in de kinderschoenen stond was en er nog niet zoveel bekend over deze tandheelkundige lasers.

Toch wordt er al heel wat jaren gewerkt met verschillende lasers in de mond en ook voor diverse doeleinden toegepast.

Het leek mij dus leuk om eens dieper in te gaan op deze apparaten en jullie als lezer hiervan op de hoogte te stellen.

Wat doet een laser?

In de tandheelkunde worden Diodelasers opgenomen in de roodachtige kleuren van melanine en hemoglobine.

Erbium lasers worden voornamelijk geabsorbeerd door water en hydroxyapatiet dit zijn de belangrijkste minerale componenten in botten en tanden.( bron: Henry Schein)

Wat voor soorten lasers zijn er?

Diodelasers snijden zeer precies in zachte weefsels met zo min mogelijk trauma eromheen.Ze vernietigen bacteriën en kunnen cellen stimuleren voor een snellere genezing zonder veel zwelling achteraf.

Erbium lasers zijn gericht op water, en kunnen aangetast hard weefsel met een hoog watergehalte vernietigen terwijl een gezond deel van het weefsel wordt bespaard. Zo kunnen dit soort lasers worden ingezet voor bijvoorbeeld de behandeling van cariës zonder te hoeven boren.

Een ander groot voordeel is dat de angst bij patiënten kan worden vermindert omdat trillingen en geluiden van het boren hier niet bij aanwezig zijn.

Lasers in de parodontologie:

Op het gebied van tandvleesproblemen en botafbraak kan er ook worden gekozen voor lasertherapie.

Voor het verwijderen van tandsteen onder het tandvlees maar tevens ook chirurgie ( het verwijderen van tandvlees) kan er worden gekozen voor de YAG laser en Diode laser.

Met het gebruik van deze lasers zullen de bacteriën die verantwoordelijk zijn voor botafbraak de zogenoemde paropathogenen afnemen.

Het tandsteen wat onder het tandvlees zit bij mensen veroorzaakt een pocket. In deze ruimte die ontstaat tussen het tandvlees en de wortel ontstaat een ontsteking die de weefsels laat verdwijnen. Hierdoor ontstaat er botafbraak wat uiteindelijk het loslaten van de tand of kies veroorzaakt.

Het is dus van groot belang dat het tandsteen wat onder het tandvlees zit zo snel mogelijk wordt verwijdert.

Doorgaans gebeurt dit met ultrasone apparatuur, handinstrumentarium en wanneer het op moeilijk bereikbare plaatsen zit met chirurgie ( flapoperatie)

Omdat men altijd op zoek is naar andere methode om dit onzichtbare en moeilijk te verwijderen tandsteen weg te halen is men gaan experimenteren met lasers.

Met de laser kan deze subgingivale curretage ( tandsteen onder het tandvlees heet subgingivaal) doormiddel van lasertherapie en koeling met water zorgen voor het verbrokkelen van tandsteen en een verminderde hechting van tandsteen.

Met als resultaat dat wanneer je eerst in de diepe pocket hebt gelaserd het daarna veel makkelijker is om met de normale apparatuur het tandsteen helemaal te verwijderen.

Ook chirurgische behandeling wordt uitgevoerd met lasers. Ook met behulp van een water spray toevoer kan er in het tandvlees gesneden worden.  Ook is gebleken dat a het gebruik van de laser chirurgie dezelfde verbetering van het tandvlees oplevert als normale chirurgie. Een voordeel van het gebruik van lasertherapie is dat er veel minder bloeding optreedt.

Ook doet het gebruik van lasers minder pijn en is het veel minder belastend voor de patient.

Vaak zijn er geen of minder hechtingen nodig wat weer zorgt voor snellere wondgenezing.

Zijn lasers erg duur voor de praktijken?

De redenen dat je niet in de iedere tandartspraktijk een laser vindt is dat de aanschafwaarde van laser apparaten vaak erg duur zijn.

Aan de andere kant werkt het vaak sneller en is het voor patiënten comfortabeler( minder bloeding en ongemak) en minder angstig.

Waar kunnen lasers nog meer voor worden gebruikt?

-Het behandelen van aften en kleine wondjes in de mond voor een snelle genezing.

-Pijnverlichting bij kaakklachten

-Het blootleggen van niet doorgebroken kiezen en het verlichten van deze druk/pijn.

-De behandeling van leukoplakie

-Herstel na implantaatbehandeling

-Laserbehandeling van diepe restpockets

-Het openen van een abces en het draineren ervan