Oud worden door een gezond gebit

Gezond oud worden dat willen we natuurlijk allemaal.. Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend om heel oud te worden.

Maar wist je dat een gezond gebit en parodontium kan bijdragen aan het oud worden?

In deze blog ga ik dieper in op deze stof, hoe een gezond gebit kan bijdragen aan het gezonder oud worden.

Misschien denk je nog niet aan het oud worden? Toch kan een goed en sterk gebit helpen om je lichamelijke gezondheid ook functioneel te houden.

Ouderen in het verpleegtehuis

Jarenlang heb ik de ouderen in diverse verpleegtehuizen geholpen met hun mondgezondheid.

Helaas zijn veel van de ouderen in de tehuizen lichamelijk te slecht om nog naar een tandartspraktijk te gaan en is het noodzakelijk dat een huis dit zelf aanbiedt.

Inmiddels is het verplicht om als bejaarden of verzorgingstehuis tandheelkundige zorg aan te bieden. Dit doen ze doormiddel van een vaste tandarts of mondhygienist in de verpleeginstelling of door een mobiele tandarts of mondhygienist die bijvoorbeeld iedere 3 maanden een bezoek komt brengen aan de ouderen.

Ik heb in de jaren dat ik als mondhygienist aan de ouderenzorg verbonden was enorm veel ouderen gezien. Veelal met de nodige mondproblemen door het gebrek aan zorg op dagelijkse basis.

Door te weinig tijd bij het verzorgend personeel wordt er veelal weinig of minder aandacht besteed aan de mondhygiëne.

Helaas kunnen er snel diverse problemen ontstaan als de gezondheid in de mond niet goed is.

Ondervoeding door een slecht gebit

Een van de meest bijzondere situaties die ik ben tegengekomen in het verpleegtehuis was een demente dame die door de afdeling op vloeibaar/ zacht voeding werd gezet omdat het kauwen te pijnlijk was geworden. Omdat er door de verpleging niet goed in de mond was gekeken wist niemand dat zij een uitneembaar frame in de mond had zitten. De persoon in kwestie woonde al 3 jaar in dat tehuis zonder dat ze daarvan op de hoogte waren. Het frame wat in principe dagelijks er uit moest worden gehaald voor de nacht en om het te reinigen was er dus nooit meer uitgehaald. De pijn werd veroorzaakt door de haakjes die aan het frame zaten voor houvast om de tanden en kiezen heen. Deze waren inmiddels verbogen en zaten in het tandvlees en kaakbot vastgegroeid.

Ik kan het mij nog goed herinneren dat ik bij deze wat agressieve patiënt het mondonderzoek deed en deze bijzondere ontdekking deed.

Gelukkig is het wat verdoving en desinfecterend mondspoelmiddel helemaal goed gekomen en kon mevr na het aanmeten van een nieuw frame weer normaal kauwen.

Maar ik wil maar even aangeven wat dit soort slordigheden met de mondhygiëne voor effect heeft op het dagelijks leven van een oudere.

Ondervoeding bij Nederlandse ouderen komt dus vaker voor dan je denkt.

Er is een schatting van 20% van de thuiswonende ouderen en 30 tot 40% van de ouderen in verpleegtehuizen.( bron: Kenniscentrum voor ondervoeding  14 juli 2022)

Doordat de ouderen vaak niet weten dat zij ondervoed raken en hierdoor is het energieverbruik hoger dan het energie dat via voeding binnenkomt.

De oorzaak hiervan is het afbreken van spiermassa, gewichtverlies en het slecht functioneren van het lichaam. ( bron: Goed gevoed ouder worden)

Een van de redenen dat mensen ondervoed raken is een vermindert kauwvermogen.

Het verlies van gebitselementen leid tot het eten van minder groenten en vezels doordat zachter voedsel minder vezels bevat en minder voedingswaarde ( bron:Bakker. M.H Vissink  Algemene gezondheid zorgkosten en tandartsbezoek Nederlands tijdschrift voor tandheelkunde 2022)

Eigen tanden en kiezen

Uit een recentelijk onderzoek van Bakker is ook gebleken dat het behoud van eigen tanden en kiezen op latere leeftijd bijdraagt aan een betere algemene gezondheid.

Deze mensen hebben minder chronische aandoeningen, lagere medicatie en zorgkosten en bezoeken vaker een tandarts in vergelijking met ouderen die een gebitsprothese dragen.

Belangrijk dus is dat we in onze omgeving onze ouderen goed in de gaten houden.Het vroegtijdig opmerken van kauwklachten, veranderingen in het voedingspatroon of signalen van ondervoeding zoals te wijd zittende kleding!

Mocht je dus een oma, oudere vader of moeder, en wellicht je oude buurvrouw verzorgen en spreken misschien is dit dan iets om bespreekbaar te maken.

Een bezoek aan een tandarts, mondhygienist of diëtist kan helpen om ze gezond te houden.

Ontstekingen in de mond

Naast het missen van tanden en kiezen kan ook het ontsteken van het tandvlees zorgen voor de nodige pijnklachten.

Tandvlees wat bloedt, gezwollen is of open ligt kan erg pijnlijk zijn en hierdoor ook zorgen voor het minder goed kunnen eten en slikken.

Doordat het vaak te pijnlijk is komen mensen in een soort vicieuze cirkel terecht doordat poetsen te pijnlijk is geworden en het op een gegeven moment helemaal niet meer lukt.

Tevens kunnen de bacteriën die zich dan in de mondflora gaan vormen voor allerlei andere aandoeningen gaan zorgen. Denk bijvoorbeeld aan longontstekingen, hartproblemen en nog veel meer gezondheidsklachten.

Naast dat het ongezond is kunnen de bacteriën ook zorgen voor halitose oftewel een slechte adem.