periodontitis

Parodontitis waar het begint..

Veelal krijg ik de vraag van mijn patiënten hoe ze er precies aan zijn gekomen.. wanneer is het begonnen?

Omdat het krijgen van parodontitis veel gecompliceerder is dan we denken en er veel verschillende factoren meespelen vond ik dit een leuk onderwerp om te bespreken.

In deze blog zal ik dieper ingaan op de oorzaak van parodontitis. Ook spelen bacteriën een belangrijke rol en dat wil ik nader toelichten.

Simpel gezegd:

Wanneer je tandplak met bacteriën te lang laat zitten in de randen van het tandvlees zal er ontsteking optreden. Je merkt dit doordat het tandvlees gaat bloeden, het gaat ontsteken, er zwelling op zal treden en het gevoelig wordt. Wanneer je hier te lang mee doorloopt kan dit verder uitbreiden naar de onderliggende weefsels, het parodontium. Het kaakbot, de vezels en de omliggende weefsels zullen door de ontsteking verdwijnen met als gevolg het verliezen van de tanden of kiezen. Bij gebitsimplantaten spreken we in dit geval van peri-implantitis.

Maar zoals ik hierboven bij de intro al vermelde is het krijgen van parodontitis niet alleen te wijten aan het te lang laten zitten van tandplak of tandsteen.

Er zijn diverse factoren die hier een  belangrijke rol in spelen.

Genetica

Soms sta je gewoon al 1-0 achter..

Wanneer je genetisch bepaald bent met een positief gen kan het zo zijn dat je eerder parodontitis zal ontwikkelen dan een ander persoon. Wanneer bijvoorbeeld je ouders, familie of voorouders erfelijke gendragers zijn.

De oorzaak voor dit probleem zit hem in de gestoorde leukocyten functie.

Zo zijn er ook mensen met een erfelijke belasting als het gaat om parodontitis en dit zijn bijvoorbeeld mensen met het syndroom van Down, het syndroom van Papillon- Lefevre ( probleem met de aanhechting)  en het syndroom vanChediak – Higashi.

Hormonale veranderingen

Wanneer er een grote verandering in de Hormoonhuishouding ontstaat kan dit zorgen voor een reactie op het tandvlees en parodontium.

Zo werd er altijd gezegd dat  iedere zwangerschap een tand kost, deze oude gezegde refereert dus aan het feit dat je door een zwangerschap sneller parodontitis kan ontwikkelen.

Ook afwijkingen aan de schildklier kunnen dit veroorzaken maar ook bijvoorbeeld de overgang.

Het is niet zo dat iedere vrouw die zwanger raakt of in de overgang gaat dit zal ontwikkelen, daar zijn echter ook andere factoren bij nodig.

Stress

Een grote factor in het ontstaan van parodontitis is stress. Stress en met name de chronische stress heeft erg veel effect op ons menselijk lichaam en vooral de mond.

Door stress is je weerstand lager en ben je gevoeliger voor de impact op bacteriële plak.

Je ziet aan tandvlees vaak als eerste als het niet goed met je gaat.

Ook in dit geval is het niet zo dat iedereen die stress heeft meteen ernstig botafbraak in de mond ontwikkeld. Het speelt een grote rol maar daarnaast moeten daar ook andere factoren bij betrokken zijn.

Imuundefiecienties en Bacteriële afweer

Persoonlijk denk ik dat naast stress, de verminderde weerstand en minder goede bacteriële afweer een van de grootste veroorzakers zijn van parodontitis.

Wanneer je lichaam minder weerstand heeft door wat voor reden dan ook kan je lichaam minder goed terug vechten tegen bacteriën en schimmels.

Wanneer de mondhygiëne onvoldoende is zal er door de ophoping van tandplak een bacteriële verandering plaatsvinden.

Zo zijn er specifieke Paro pathogene bacteriën die door zijn speciale samenstelling snel botafbraak kunnen veroorzaken.

In de mond leven miljoenen, misschien wel miljarden bacteriën. Denk aan de darmflora waar dit precies zo is. Wanneer je door bijvoorbeeld stress of medicijngebruik darmklachten krijgt als diarree dan weet je dat de samenstelling in de darmflora is verandert.

In de mond is het eigenlijk hetzelfde principe.

Schadelijke mondbacterien

Je hebt ontzettend veel bacteriën in de mond. En dat is maar goed ook want deze hebben ook gunstige effecten. Het zijn namelijk de vechters tegen de kwade bacteriën. Maar wanneer er door een verminderde weerstand een verandering plaatsvind in je flora krijgen de foute bacteriën de overhand en kun je klachten.

Onder de paropathogene bacterien kunnen ook besmettelijke bacteriën zitten. Met andere woorden deze bacteriën zijn overdraagbaar op partners of kinderen.

Uit de speciale mond bacterien kweek kunnen wij als behandelaar veel informatie halen over de afkomst van de bacterien. Sommige bacterien zie je vaker bij rokers, sommige leven erg in de diepte van het tandvlees en weer andere bacterien zie je vaker bij mensen met stress.

Voeding

De laatste kennis op het gebied van parodontitis is dat we weten dat bepaalde voedingsstof tekorten ook kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van parodontitis.

Zo heeft een tekort aan vitamine D en C een grote weerslag op de weerstand wat je weer kan terugzien in het tandvlees.

Ook ongezonde voeding als geraffineerde suikers en veelvuldig nemen van verkeerde vetten kan bijdragen aan het ontwikkelen van tandvleesproblemen.