Technieken om gevoelige tanden te verlichten

Jaja dames en heren, we zitten er weer midden in. De wintermaanden en dat betekend dat veel van de mensen die ik in de stoel heb liggen meer klachten en hinder ondervinden van tandgevoeligheid.

De een heeft het in zeer grote mate en de ander heeft er af en toe last van bijvoorbeeld tijdens het eten en drinken van koude voedingsmiddelen.

Maar ook een winterse windvlaag kan voor een flinke pijnscheut zorgen.

In deze blog zal ik uitleggen waar die gevoelige tanden vandaan komen en wat je er precies allemaal aan kan doen om het te verminderen of te verhelpen.

Dentale tubuli

Gevoeligheid van het gebit ontstaat wanneer de tandhalzen wat bloter komen te liggen.

Het dunnere tandbeen komt dan bloot te liggen en heeft geen bescherming van het tandvlees of het sterke glazuur.

Oorzaken van deze blootliggende halzen zijn bijvoorbeeld tandenknarsen of klemmen maar ook te hard poetsen kan dit veroorzaken.

Wanneer tandbeen bloot ligt zijn de kanaaltjes waarin het is opgebouwd open en kan iedere kou of warmte prikkel, zuur of zoetigheid een pijnscheut veroorzaken tot diep in de zenuw.

Wie deze pijn ooit eens heeft meegemaakt weet hoe verschrikkelijk het kan zijn.

De pijn gaat letterlijk door merg en been.

Oorzaken voorkomen

Helaas zal tandvlees wat eenmaal is verdwenen niet meer terugkeren dus is het extra belangrijk om de oorzaken zo veel mogelijk te voorkomen.

Begin als eerst met het gebruik van een extra zachte tandenborstel.

Doe echt even onderzoek voordat je een willekeurige borstel uit het schap trekt.

Kies altijd voor soft of extra soft borstelharen.

Een andere tip van mij aan jou is om altijd elektrisch te poetsen met een poetsdruksensor. Met een elektrische tandenborstel maak je jouw gebit veel grondige schoon zonder veel kracht te hoeven gebruiken. Met een poetsdruk sensor zie je wanneer je teveel druk zet tijdens het poetsen.De borstel geeft jouw eigenlijk continue de juiste poetsinstructie.

Andere oorzaken zijn vaak wat lastiger aan te pakken. Denk hierbij aan klemmen of knarzen. De tandarts kan dit het best in jouw mond beoordelen.

Eventueel is het gebruik van een knarsbitje noodzakelijk om de effecten van deze gewoontes te voorkomen.

Dentale tubuli afdichten

Om er voor te zorgen dat je veel minder last hebt van de pijnprikkel is het belangrijk dat de dentale tubuli wordt afgedicht.

De makkelijkste stap om hiermee te beginnen is door het gebruik van speciale anti- gevoeligheids tandpasta.

Een aantal technieken die de dentale kanaaltjes afdichten met een soort van smeerlaag zijn bijvoorbeeld : Tin- fluoride, Kalium Nitraat en de Nova Min technologie.

Voor het beste resultaat kan je soms ook de spoelwaters met deze technieken gebruiken naast het gebruik van de tandpasta.

Stop met het gebruiken van schurende tandpasta! Wanneer je echt van al je klachten af wil komen zal je alleen nog hele milde niet schurende tandpasta moeten gebruiken.

Wanneer je bezig bent met de anti- gevoeligheids tandpasta zal bij deze lijn moeten blijven want andere merken kunnen de smeerlaag die wordt opgebouwd op de dentine kanaaltjes eraf poetsen.

Dentine tubuli afdichten door de professional

Ook kan je ervoor kiezen om de mondhygieniste, tandarts of preventie assistente de klachten te verhelpen.

In de meeste gevallen wordt er gekozen voor een geconcentreerde gel of hars met Natriumfluoride of Tin fluoride. Ik zelf gebruik altijd een speciaal ontwikkeld product voor gevoelige tanden als een Desensitizer. Deze geconcentreerde gel dichten direct de kanaaltjes af zodat je ongeveer 3 tot 4 maanden minder last hebt van gevoelige tanden.

Poetstechniek

Wanneer je zeker weet dat je de juiste tools in huis hebt gehaald, bij voorkeur dus een elektrische tandenborstel met zachte afgeronde haren en een poetsdruk sensor kan je aan de slag.

Lees de gebruiksaanwijzing zorgvuldig door, check het internet of beter vraag je mondhygieniste om een instructie.

Vooral de manier van de borstel vasthouden is belangrijk.

Een gemodificeerde pengreep is eigenlijk de beste techniek. Houd je tandenborstel dus vast alsof je met een vulpijn schrijft en schade aan je gebit door te hard poetsen is verleden tijd.

Koude en zure voedindsmiddelen

Ook zuren worden door je gebit niet erg gewaardeerd! De zuren tasten het buitenste laagje van je glazuur of tandbeen aan en maken het poreus. Je tanden en kiezen worden zwakker en dus ook gevoeliger. Vermijd dus vooral de extreem zure dingen als bijvoorbeeld frisdranken, teveel aan citrusfruit en zure snoepjes

Kijk of je wat betreft koude voedingsmiddelen wat minder koude kan nemen. Dus laat je dranken even staan en weiger ijsklontjes. Neem schepijs in plaats van waterijs en laat dingen staan zodat het meer naar kamertemperatuur gaat.