Waarom moet je soms lang wachten in de wachtkamer?

Sinds de mobiele telefoon is het wachten niet zo erg meer. Toch vinden we het vaak zonde van onze tijd. Je had bovendien toch een afspraak? Moet jij eens wagen om later te komen…Hoe langer het duurt hoe meer van dat soort gedachten misschien naar boven komen. Nu al helemaal als er bij je sms of mail werd herinnerd aan je mail en erbij stond dat je echt op tijd moet komen. Anders bestaat het gevaar dat de wachtkamer te vol raakt en de afstand niet meer bewaard kan worden. 

Nog saaier

Helaas zitten mensen nog steeds langer dan ze lief is in die wachtkamer. Op je mobiel zitten nadat je je handen hebt gedesinfecteerd is eigenlijk ook geen optie meer. Ook de bladen liggen niet meer in de wachtkamer. Misschien zie je nog wel een screen waarop nieuwsberichten worden gedeeld maar ook daar wordt je naar een tijdje niet vrolijk van. Als je besluit om dan nog even naar de wc te gaan en daar nog eens extra je tanden te poetsen dan zie je dat ook daar een rood kruis opgeplakt is. Tja, zo gaat de tijd wel heel langzaam voorbij.

Zitten ze koffie te leuten?

Je vraagt je af waarom het zo lang duurt. In je gedachte zie je de tandarts samen met de mondhygienist gezellig een kopje koffie drinken. Of misschien wel een sigaretje roken op het balkon. Of misschien zie je wel echt die assistent een kamertje induiken waarvan je weet dat het geen behandelkamer is. Wat voert ze daar nou uit? Ook de balie-assistent lijkt maar een beetje naar haar pc te staren en schijnbaar mag je daar geen verhaal gaan halen. 

Agressie in de wachtkamer

Laatst hoorde ik ineens iemand schreeuwen. Ze stond bij de balie tegen het scherm aan te praten en de balie-assistent leek er niet op te reageren. Ik zag het al helemaal gebeuren. Dat die mevrouw dan om het scherm zou lopen en haar dwong om eens even goed naar haar te luisteren. Ik rende snel naar de kamer van de tandarts waarbij ik normaal gesproken even zou overleggen dat die en die kies er wel erg slecht aan toe was en dat ik vond dat het beter was om die eruit te halen. Nu krabbelde ik snel even wat op een papiertje en holde naar de balie. Ik ving op dat de balie-assistent iemand aan de telefoon had die een spoedklacht had. Een nabloeding en ze probeerde deze patient gerust te stellen en zo snel mogelijk van hulp te voorzien. Ze had haar koptelefoon op en dus was het niet eenvoudig achter dat scherm te zien dat ze zo druk was met een belangrijke klus. 

Luisteren

De bewust persoon was naar buiten gegaan. Een tegemoed komende assistent die eigenlijk de volgende uit de wachtkamer wilde halen en ik wisselende een blik. We gingen samen naar buiten om deze agressief tonende persoon tot kalmte te kalmeren. Binnen no time wist te assistent te achterhalen bij wie ze een afspraak had. Zij zocht met diegene contact terwijl ik uitviste waarom deze persoon zo kwaad was en regelde een glaasje water en een plekje om even te zitten. Gelukkig kon ik nog wel dichtbij komen met mijn chirurgisch masker om even een arm om diegene heen te slaan. Hij/zij was gewoon echt in blinde paniek. 

We zijn allemaal maar mensen…

Reden: Deze persoon was al zo zenuwachtig en wilde gewoon heel gauw van de kiespijn af. Toen deze persoon eindelijk aan de beurt was en vertelde dat hij/zij het vervelend vond dat hij/zij zolang had moeten wachten, had de tandarts gezegd dat hij en zijn assistenten niet eens een pauze hadden genomen. Hiermee wilde hij natuurlijk aangeven dat ze niet niks hadden zitten doen. Dat het een reden had waarom het zolang duurde. Echter voelde de patiënt zich daardoor niet begrepen. Die dacht dat de tandarts nu om medelijden vroeg. 

Waarom duurt het zo lang?

In de mondzorg is het lang niet altijd goed van te voren in te schatten hoelang een behandeling gaat duren. Tijdens de behandeling kunnen er complicaties ontdekt worden die van te voren onmogelijk zichtbaar waren. Het oplossen daarvan kost tijd. Ook komen patienten regelmatig voor controle en blijken klachten te hebben terwijl er enkel tijd was gereserveerd voor de controle. Helaas komen ook regelmatig patiënten wat te laat zodat je al snel achter op schema loopt. Weer andere patiënten hebben nog tal van vragen of zijn bang en ook daarvoor wil je als behandelaar de tijd nemen. Ook komt er soms enorme administratie erbij kijken waar we ook niet om gevraagd hebben. Bijvoorbeeld als iemand verwezen moet worden of als er een aanvraag naar de verzekering moet worden gedaan. Die assistent die in dat andere kamertje liep, loopt waarschijnlijk naar de voorraad toe. Soms is er even een net ander instrument nodig of is er iets opgeraakt. Als je behandelaars bij elkaar de kamer in ziet lopen dan overleggen ze iets. 

Helpende gedachtes

Als je zelf in de behandelkamer zit, wil je ook dat je behandelaar alle aandacht voor jou heeft. Dat je goed wordt geholpen. Dus misschien helpt het je te beseffen dat als je lang moet wachten dat de tandarts, mondhygienist en assistent in elk geval de tijd voor jou en andere patiënten neemt. Dat ze misschien wel de behandelkamer goed aan het ventileren zijn en aan het desinfecteren. Dat die assistent aan de balie juist hard aan het werk is om alsnog een goede planning erop na te houden.

Leve de balie-assistent!

Zelf ben ik de balie-assistent meer en meer gaan waarderen. Zeker in deze Corona-tijd. Een goede planning is nu een enorme uitdaging. Patiënten bellen kort van te voren af en wordt er zo snel mogelijk geprobeerd om andere patiënten die een andere keer hebben moeten afbellen in het gat in de agenda te krijgen. Zo zorgen ze dat iedereen alsnog redelijk op tijd wordt geholpen. We lopen niet alleen door de triage tegen deze problemen aan, maar ook omdat sommige mensen liever wachten tot ze gevaccineerd zijn. Een afspraak die verzet is, is nog lastiger plannen. Vaak neemt de behandeling door de langere tussentijd in lengte toe maar hoeveel…dat weten we vaak van te voren niet. 

We doen ons best…

Hopelijk begrijp je de situatie nu beter. Voor ons is het ook niet fijn als mensen lang moeten wachten. We willen je heel graag op tijd behandelen. We snappen hoe vervelend het is. We doen ons best…

Over de schrijver

  • Lieneke Steverink Jorna

    Lieneke is sinds 2001 werkzaam in de mondzorg en studeerde aan de HAN. In 2013 mocht ze de titel Mondhygienist van het Jaar dragen. Ze werkt in een aantal praktijken om patiënten te behandelen en om het preventieteam leiding te geven. Lieneke was de eerste mondhygiënist die internet en social media ging inzetten om mondgezondheid te promoten. Daarnaast komt ze veel de praktijk uit om vrijwillig kinderen actief op te zoeken die niet vanzelf naar de praktijk komen. Bijvoorbeeld tijdens Kidsfabriek, in de bibliotheek, bij de Zomerschool of bij de Jonge Gezinnenbeurs. Ze spreekt soms op symposia en congressen voor collega’s. Schrijven is een uit de hand gelopen hobby van haar. Lieneke wenst voor alle Nederlanders een gezonde mond en maakt zich hiervoor dagelijks hard.

    Meer over de schrijver

Is dit artikel behulpzaam?

Bedankt voor je feedback!

One Response

  1. E. van Kempen juli 2, 2021

Leave a Reply