Kiespijn

Wat doe je als je kiespijn hebt?

Het is december en dat is een chaotische tijd voor in de tandartspraktijk. Zelf vraag ik altijd even aan mijn patiënten of ze in december of in januari een nieuwe afspraak willen. Meestal zeggen ze eerst dat het hen niet uitmaakt. “Of oh nee…december is het altijd zo druk! Doe maar januari!” Ik vraag dan of ze het zeker weten. Veel mensen hebben namelijk nog een stuk vergoeding over op het einde van het jaar. Bovendien wil je rond de feestdagen zeker niet met kiespijn zitten.

December

Zo krijgen veel mensen hun afspraak in december. Er worden nog gauw even de laatste kronen, bruggen en protheses geplaatst. De tandarts werkt zich het leplazarus! In dit jaar gaat dit moeizaam want de ene na de andere tandartsassistent moet zich laten testen, moet in quarantaine of is ziek. Niet alleen de medewerkers kunnen plotseling niet, ook patiënten moeten vaak afbellen. Hierdoor is de balieassistent meer dan eens een reddende kerstengel die op het nippertje alles weer weet om te zetten.

Drukte bij de dienst voorkomen

Zo kunnen we drukte bij dienst een beetje onder controle houden, want zo kunnen pijnklachten voorkomen worden. De dienst is de spoeddienst, ofwel de zon- avond- en feestdagen-dienst. Iets waar niemand uiteindelijk wil belanden. Ook tandartsen hebben er vaak een hekel aan, want niemand wil midden in de nacht zijn bed uit. De dienst rondom kerst is vaak extra druk omdat collega’s allemaal vrij zijn. Je kunt als tandarts (en vaak de helpende assistent) geen kant op, want voor je het weet sta je in de Albert Heijn omdat je toch eigenlijk ook nog wel een gevulde kalkoen wil maken voor je gezin en gaat net je telefoon als je in de lange rij voor de kassa staat. Je weet nooit wanneer je nodig bent. Je weet dus ook nooit wanneer je nou eigenlijk naar bed kunt. Bovendien…slapen doe je toch niet…je waakt.

Wacht niet af

Niemand zit dus te wachten op kiespijn. Veel mensen willen hun kiespijn ook nog ‘even aanzien’. Het wordt misschien vanzelf wel minder. Dat kan maar vaak speelt de kiespijn juist in de nacht extra op. Ook als klachten verminderen wil het niet betekenen dat er dan niks meer aan de hand is. Ik heb zo vaak mensen in de stoel die aangeven nergens last meer van te hebben maar ondertussen met een joekel van een ontsteking rondlopen. De ontsteking heeft dan een uitgang gevonden via een fistel. De druk is er dan vanaf en dus voel je geen pijn meer. Een chronische ontsteking vlamt vaak helaas na een tijdje weer op. Waarschijnlijk op een moment dat het jou absoluut niet uitkomt.

Preventie

Dus als je geen kiespijn wilt, laat dan alles op tijd checken. Ik maak het zo vaak mee dat de afspraken aan het einde van het jaar afgezegd worden. Men is druk of de vergoeding is juist op. Helaas komen deze mensen dus vaak alsnog in de dienst terecht. En die dienst is echt niet goedkoop. Juist als je vergoeding op is, betekent dat er nogal wat aan de hand is geweest het afgelopen jaar. Een tijdige controle, gebitsreiniging en bijbehorende adviezen zijn dan net hard nodig als preventie.

Bel!

Eenmaal kiespijn is het dus altijd verstandig om even te bellen. De tandartsassistent of de tandarts zelf stellen je dan vragen. Hieruit kan opgemaakt worden of het echt nodig is om langs te komen en wordt er ingeschat wat er aan de hand is en wat er nodig is. Door op tijd in te grijpen, kan een hoop leed voorkomen worden. Soms is het inderdaad verstandig om even af te wachten maar maak die beslissing niet zelf. Laat je goed adviseren.

Bij klachten die bij Corona voorkomen

Ook als je Corona hebt (of je zou het kunnen hebben), kan je met spoedeisende klachten geholpen worden. Voor planbare zorg mag je niet komen, maar dus wel als je zware kiespijn hebt. In dit geval zal de tandarts zich goed moeten voorbereiden. Misschien zal je een andere ingang moeten krijgen en moet de tandarts speciale beschermingsmiddelen aan. Dus als je geholpen wilt worden, lieg dat niet over eventueel Corona gerelateerde klachten, maar wees eerlijk.

Pijnstillers

Pijnstillers kunnen een goed idee zijn. Vaak wordt er aan de telefoon ook gevraagd of je pijnstillers moet nemen en of deze goed werken. Sommige pijnstillers kunnen wel een interactie hebben met eventuele medicatie die je neemt. Daarom zal ik binnen dit artikel geen adviezen geven of pijnstillers. Het kan namelijk ronduit gevaarlijk zijn om zomaar extra aspirine of ubiprofen te nemen.

Huishoudelijke middeltjes

Heb je last van je tandvlees? Soms helpt het om twee theelepels zout water op lossen in lauw water en hiermee te spoelen. Ook spoelen met kamille thee kan verzachtend werken. Last van je kies? Bij zenuwpijn kan kauwen op een kruidnagel helpen maar kauwen kan juist ook heel erg veel zeer doen. Ook gember zou kunnen helpen. Bij een dikke wang kan een icepack helpen.

Niet sexy….

Oja…nog goed om te weten….als je zo’n kiespijn hebt dan wil je maar een ding: die kies eruit. Bedenk dan goed dat dit echt vaak niet de goede oplossing is. Een wortelkanaalbehandeling klinkt helemaal niet sexy maar is vaak echt de juiste oplossing voor in de toekomst.

• Lieneke Steverink Jorna

Lieneke is sinds 2001 werkzaam in de mondzorg en studeerde aan de HAN. In 2013 mocht ze de titel Mondhygienist van het Jaar dragen. Ze werkt in een aantal praktijken om patiënten te behandelen en om het preventieteam leiding te geven. Lieneke was de eerste mondhygiënist die internet en social media ging inzetten om mondgezondheid te promoten. Daarnaast komt ze veel de praktijk uit om vrijwillig kinderen actief op te zoeken die niet vanzelf naar de praktijk komen. Bijvoorbeeld tijdens Kidsfabriek, in de bibliotheek, bij de Zomerschool of bij de Jonge Gezinnenbeurs. Ze spreekt soms op symposia en congressen voor collega’s. Schrijven is een uit de hand gelopen hobby van haar. Lieneke wenst voor alle Nederlanders een gezonde mond en maakt zich hiervoor dagelijks hard.

Meer over de schrijver