Wat je nog niet wist over de elektrische borstel

Wat je nog niet wist over de elektrische borstel

Als je al 20 jaar in de mondzorg werkt, vind je sommige dingen zo ontzettend logisch en vanzelfsprekend dat je ze vergeet uit te leggen. Als ik een instructie geef dan dreigt altijd het gevaar dat ik een vast riedeltje opdreun dat helemaal niet past bij de patiënt. Elke patiënt heeft namelijk zijn eigen ‘ingangsniveau’ zoals we dat noemen. Iedere patiënt heeft zijn eigen kennis, kunde en ervaringen. Zo ook over de elektrische tandenborstel.

Saai verhaal?

Het is voor mij elke keer weer een uitdaging om er achter te komen wat iemand al wel en niet weet. Ik wil namelijk niet dat iemand me verveeld aankijkt als ik informatie geef. Ik wil juist dat iemand geïnteresseerd raakt en echt oplet. Dat diegene enthousiast wordt en tot actie overgaat. Op die manier raakt de mondhygiëne steeds beter. 

En jij krijgt er een…en jij krijgt er een!

Toen ik voor het eerst een elektrische borstel in mijn hand kreeg…of nog niet eens eigenlijk..ik mocht er alleen naar kijken…toen was ik student. De docent hield het enorme geval omhoog alsof ze een dure fles champagne presenteerde. Deze borstel kon eigenlijk nog niet heel veel. Hij kon ronddraaien en dat was het. En oeh…er zat geen snoer aan maar er zat een batterij in! Wauw! Daarna leek mijn docent in een ware Oprah Winfrey te veranderen. We kregen er allemaal eentje mee naar huis. We konden het bijna niet geloven!

Wildgroei

Sindsdien komt er bijna elk jaar wel een nieuwe variant tandenborstel op de markt. Ik raak behoorlijk in de war van al die verschillende namen maar ben elke keer weer verrast wat zo’n borstel eigenlijk allemaal kan. Er zijn zoveel functies dat ik ze vaak vergeet te benoemen. Ook vergeet ik vaak dat mijn patiënten die nieuwe borstel nog helemaal niet kennen en al helemaal niet weten hoe ze aanvoelen in de mond, hoe ze in de hand liggen en wat de voordelen zijn. Ik vergeet dat mijn patiënten in het begin enthousiast zijn over een elektrische borstel en dat dit in de tijd afzwakt. Dat een nieuwe versie ook hen weer enthousiast kan maken om weer de puntjes op de I te gaan zetten.

Wat ik vergeet te vertellen

Wat ik vergeet te vertellen? Nou, hele simpele dingen die eigenlijk super briljant zijn. Neem nou bijvoorbeeld dat gekleurde ringetje. Je weet wel, zo’n heel klein ringetje die je bij je opzetborsteltjes krijgt. Ooit gezien? Ik had namelijk laatst een patient die aangaf dat hij heel blij was met zijn OralB pro 2 en zich een beetje schuldig voelde ten opzichte van de rest van het gezin. Zijn vrouw en zijn kinderen wilden eigenlijk ook wel elektrisch poetsen. 

Hij vond het te duur worden om voor iedereen een aparte elektrische borstel te kopen. Gezien er nu voor elke leeftijd borstels bestaan, vroeg hij zich af of dit echt nodig was om aan te schaffen. Was er geen slimmere oplossing? De kinderen waren in de leeftijd dat ze best met een pro 2 zouden kunnen poetsen en bovendien hoeft een vrouw echt niet perse met een roze borstel te poetsen. Dat kan best met zijn zwarte. Alleen…was dat niet smerig? 

Nee, dat is het niet want je kunt iedereen zijn eigen borstelkopje erop laten zetten, was mijn antwoord. Hij dacht even na en vroeg: “Maar hoe kan je dan die borstelkopjes uit elkaar houden?” Ik vroeg dat daar toch die ringetjes voor waren? In de veronderstelling dat iedereen dat toch wel snapte, wist en begreep. Dom van mij. Dat was nieuw voor meneer! “OOoooh, daarvoor zijn die dingen! Ik snapte het al niet! Sjooooonge!” We moesten er allebei om lachen. Ik, omdat ik er vanuit ging dat iedereen die logica wel inzag en hij, omdat hij eindelijk snapte waar die mysterieuze ringetjes voor waren. Ik denk dat dit op Instagram en TikTok vast een ‘live hack’ zal heten!

Er ging een lampje branden

Zo weten ook heel veel mensen niet dat er een lampje op hun borstel zit die aangeeft of ze te hard drukken. Ze zagen of totaal niet of hadden geen benul waarom het ding rood werd tijdens het poetsen. Dit zijn vaak ook de mensen die aangeven dat de borstel zo snel kapot gaat. Maar ook dat hebben ze regelmatig niet door. Het kopje zwengelt dan alle kanten op doordat het binnenwerkje kapot is gegaan door al dat geduw op de borstel.

Elke drie maanden een nieuwe borstel?

Een smerig feitje? Ik laat nu mensen hun eigen elektrische borstel meenemen. Ik kan daar veel informatie uithalen. Zo was er laatst een meneer die keurig zijn borstel had meegenomen. Hij had werkelijk zijn hele hebben en houwen meegenomen en was overduidelijk trots. Zijn smartguide kwam mee (“Kijk, ik heb een smiley!” Ik: “Wist u dat u ook nog sterretjes erbij kunt poetsen?”), zijn opbergcase (“Oh, kan je hem hiermee ook opladen? Wist ik niet!”), zijn verschillende soorten tandpasta (“Oh, dus als ik met deze poetst dan doe ik het effect van deze teniet?”)…en eigenlijk had ik dan ook verschillende borstelkopjes verwacht, maar helaas. Dus ik vroeg of hij altijd dit type borsteltje gebruikte die overduidelijk flink versleten was. “Ja, ik weet dat deze versleten is, maar ik vind het wel erg duur om elke drie maanden een nieuwe borstel aan te schaffen.” Ik keek hem even aan, wetende dat hij goed in de slappe was zit. Toen viel bij mij een kwartje.

Nieuwe generatie borstels

Deze meneer was niet op de hoogte dat het borstelkopje ook weer van de borstel af kon. Dus ik demonstreerde dit zonder iets te zeggen. Het was even stil. Ik liet hem de nu compleet zwarte binnenkant van het oude borsteltje zien. Zijn mond vertrok van afschuw. En ik deed een nieuw borstelkopje erop. Ik keek hem veel betekenend aan. Hij werd een tikje rood. Ik zei: “Graag gedaan.”, en knipoogde. “Mocht u toch nog een nieuwe borstel willen kopen…bij de IO blijven de borstelkopjes aan de binnenzijde een stuk beter schoon. U bent dus niet de enige.” Opgelucht knikte hij me toe en er verscheen een klein glimlachje. “Dit blijft toch onder ons he?”, vroeg hij. “Natuurlijk.”, zei ik. “Ik schrijf er alleen maar een blog over.” Toen ging hij bulderend van het lachen de deur weer uit.

Over de schrijver

  • Lieneke Steverink Jorna

    Lieneke is sinds 2001 werkzaam in de mondzorg en studeerde aan de HAN. In 2013 mocht ze de titel Mondhygienist van het Jaar dragen. Ze werkt in een aantal praktijken om patiënten te behandelen en om het preventieteam leiding te geven. Lieneke was de eerste mondhygiënist die internet en social media ging inzetten om mondgezondheid te promoten. Daarnaast komt ze veel de praktijk uit om vrijwillig kinderen actief op te zoeken die niet vanzelf naar de praktijk komen. Bijvoorbeeld tijdens Kidsfabriek, in de bibliotheek, bij de Zomerschool of bij de Jonge Gezinnenbeurs. Ze spreekt soms op symposia en congressen voor collega’s. Schrijven is een uit de hand gelopen hobby van haar. Lieneke wenst voor alle Nederlanders een gezonde mond en maakt zich hiervoor dagelijks hard.

    Meer over de schrijver

Is dit artikel behulpzaam?

Bedankt voor je feedback!

Leave a Reply