De rekening van de tandarts

De rekening van de tandarts

Het gaat niet zo heel lekker met Nederland op het moment. Veel mensen merken de financiële gevolgen van de crisissen. Gelukkig stijgen veel lonen op het moment. We hebben tijdens Covid nogal ons leventje gemist en proberen dit snel in te halen. Op de socials lees ik niet alleen verontwaardiging over de prijs van een biertje maar ook de prijs van de tandarts. Alhoewel die discussie al erg lang speelt.

Leuke dingen doen

Mijn dochter is vandaag jarig. We zijn daarom van het weekend uit eten geweest. We hebben hiervoor enkele weken geleden al gereserveerd. Want waar we tegenwoordig ook naar toe bellen..vol vol vol. Of het nu de bioscoop, een theatervoorstelling, een concert, een padelbaan of een festival is, het is binnen no time uitverkocht. Ondanks dat we de prijsstijging enorm voelen, willen we toch erg graag ontspannen en leuke dingen doen. 

En toen was er de tandarts

Onder ‘leuke dingen doen’ valt naar de tandarts gaan helaas nog steeds niet. Het voelt nog steeds als moeten. Alhoewel er ook een hele groep is die geen idee heeft dat twee keer per jaar op controle gaan en je tandsteen laten verwijderen normaal is. Vooral deze laatste groep kan nogal voor onaangename verrassingen komen te staan. Je denkt eventjes een paar minuutjes binnen te zijn maar je krijgt een lang verhaal over wat er allemaal met je aan de hand is en wat de oplossing zou kunnen zijn. 

De magische grens van 250

Op het moment dat een behandeling over de 250 euro heen gaat komen, zijn we verplicht om een offerte op te stellen. Daar ben je tegenwoordig al erg snel aan. De kleinste tandverzekeringspakketten zijn ook al decennia 250 euro. Er wordt hier dus geen enkele rekening gehouden met dat ook wij met een stijging in de tarieven hebben te maken. Ik schaam me soms werkelijk over wat er op de factuur verschijnt. Ik heb dan enorm de neiging om het bedrag aan te passen. Maar ja, dan heb jij straks geen tandarts of mondhygiënist meer. Ook voor ons is de prijs van gas en elektra torenhoog. Ook onze groothandelaar wil wat verdienen en zijn medewerkers goed kunnen betalen. Ook wij moeten betalen voor de vuilnis, onderhoud, cursussen en noem allemaal maar op.

Het offer van de offerte

Dus om de haverklap zit ik tegenwoordig een offerte op te stellen. Wat hier precies opstaat, moet ik dan verbaal uitleggen gezien er nogal wat mensen zijn die een offerte niet kunnen lezen. Zeker niet als er professioneel taalgebruik opstaat waar we niet onderuit komen want dit verzinnen we niet zelf. Het leukste is nog dat je een offerte moet maken van 2024 die in 2025 geconsumeerd gaat worden. Je hebt geen idee wat dan de tarieven zijn en je hebt ook geen flauw benul of het onder de vergoeding valt. En als wij het al niet weten…

Het systeem

Je wil ook niet weten hoeveel mensen nog spreken van ‘ziekenfonds’ en zich afvragen of het echt niet in de basisvergoeding zit. Of hun oranje kaart nog afgetekend kan worden. Ik ben dus soms serieus aan het uitleggen hoe ons verzekeringsstelsel in elkaar zit terwijl deze al behoorlijk lang hetzelfde is. Wat het verschil is tussen gecontracteerd en niet gecontracteerde zorg. Tussen vrije keuze van arts en geen vrije keus en hoe dat zo gekomen is. Dat er sprake is van marktwerking terwijl je als behandelaar helemaal niet bezig wil zijn met dit soort thema’s.

Tijdrovend

Echt…laat me mijn werk doen. Hier gaat zo ontzettend veel tijd inzitten. Ik kom soms helemaal niet tot behandelen toe en loop enorm uit. Ik heb hier helemaal niet voor gekozen. Ik wilde gewoon mensen helpen aan een gezond gebit. De motie om mondzorg weer geheel onder de basisverzekering te laten vallen is al meerdere keren ingediend. Ik heb er een hard hoofd in dat dit onder een nieuw kabinet er ineens wel komt. En stel dat het er komt, hoe komt dat er dan uit te zien? Valt dan werkelijk alles er onder of zijn er weer een hele hoop uitzonderingen waardoor we nog meer aanvragen moeten gaan indienen? Hierdoor wordt de zorg alleen maar duurder. Want dan moeten we extra personeel gaan inzetten die dit soort administratie gaat doen en aan iedereen mag gaan uitleggen die het voorgaande stelsel eindelijk begreep dat het veranderd is. En als wij meer geld kwijt zijn, drie keer raden aan wie dat uiteindelijk doorberekend wordt. Juist ja.

Onbegrijpelijk

Ik weet ook dat er heel veel mensen betaald en onbetaald zich ook hiermee bezighouden. Die aanvragen doen namens andere mensen waar ze recht op hebben. Ik weet dat ook deze mensen onderhand overlopen. Hoe het anders moet? Ik heb geen idee…maar dit is in elk geval niet werkzaam. Maar we gaan proberen om je met engelen geduld te helpen in de praktijk. Zelfs al ben je super boos op de overheid en vuur je dat op ons af. We proberen het. Maar snap ook dat het voor ons ook soms behoorlijk onbegrijpelijk is.

Over de schrijver

  • Lieneke Steverink Jorna

    Lieneke is sinds 2001 werkzaam in de mondzorg en studeerde aan de HAN. In 2013 mocht ze de titel Mondhygienist van het Jaar dragen. Ze werkt in een aantal praktijken om patiënten te behandelen en om het preventieteam leiding te geven. Lieneke was de eerste mondhygiënist die internet en social media ging inzetten om mondgezondheid te promoten. Daarnaast komt ze veel de praktijk uit om vrijwillig kinderen actief op te zoeken die niet vanzelf naar de praktijk komen. Bijvoorbeeld tijdens Kidsfabriek, in de bibliotheek, bij de Zomerschool of bij de Jonge Gezinnenbeurs. Ze spreekt soms op symposia en congressen voor collega’s. Schrijven is een uit de hand gelopen hobby van haar. Lieneke wenst voor alle Nederlanders een gezonde mond en maakt zich hiervoor dagelijks hard.

    Meer over de schrijver

Is dit artikel behulpzaam?

Bedankt voor je feedback!

Leave a Reply