is lachen gezond

Neerslachtigheid en depressie voorkomen

Voorkom depressiviteit en neerslachtigheid 

Als ik dit schrijf is net de klok een uur teruggezet. Tijd genoeg om dus even een blog te schrijven! Ik moet eerlijk bekennen dat het najaar altijd een opgave voor me is. Terwijl mijn man het heerlijk vindt. Die lange avonden…ik vind het maar niks. Zodra de zon onder is, gaat bij mij ook het lichtje in mijn bovenkamer uit. Dit weekend en vorig weekend ben ik flink in de tuin bezig geweest. Weg met die bruin wordende planten. Ik kan niet goed tegen die treurigheid. Gelukkig bleven er nog wat groene plantjes over en ook bloeien er weer andere bloemen. Er ontsnapte me echt een zucht toen ik dat zag. Er was nog hoop. Misschien word jij ook een beetje treurig van deze tijd en van dit weer? Je bent dus niet de enige. Wat het met je mond en je gezondheid te maken heeft? Best veel!

Stilzitten is het nieuwe roken. Als het buiten donker en grauw is, kruipen we massaal op de bank onder een dekentje. We maken het gezellig thuis. Een rood wijntje…een herfstbokje…een kaasplankje…borrelnootjes…en Netflix natuurlijk. Het is heerlijk om zo even te relaxen en je voelt jezelf verwent. Maar hoe lang blijft dat gevoel?

Tijdens mijn studententijd (ja, heueul lang geleden…toen Netflix nog niet bestond…) was ik vaak bij mijn vriend en keken we Friends. De videobanden dan he. Een fles cola naast de bank. Want inschenken was best wel veel moeite en bovendien moest je dan dat glas weer afwassen (helemaal met de hand!!!). De kamer stond blauw van de tabaksrook van mijn vriend en de asbak was meestal al flink vol (oef, helemaal naar de prullenbak brengen…!). Ach en als ik dan toch naar de prullenbak moest lopen dan kon ik wel even bij de snackbar een zak chips halen. Die snackbar was onze buurman. Al eerder schreef ik dat sporten er niet bij was wegens een chronische blessure. Mijn vriendschappen raakten verwaterd doordat zij niet meer in de Achterhoek waren. Ondanks dat ik hartstikke verliefd was, was dit de meest zwarte periode van mijn leven. 

Nu we door Corona ook nog weinig sociale omgang mogen hebben, lijkt deze periode in meer levens te sluipen. Depressie en neerslachtigheid liggen flink op de loer. En wat doen we dan? Onszelf troosten. Met troostvoer. Met inactiviteit. Misschien zelfs met ontlopen van huisgenoten. Met nog meer niks dus.

Wat te doen? Want zeg nu zelf, hoe blij word je van dat niks? Met maar weinig om naar uit te kijken. Met die leegte maar proberen op te vullen met lekkers dat eigenlijk na een poosje echt niet meer zo lekker smaakt. Je lichaam voelt op een gegeven moment aan als een hobbezak. Je huis raakt bevuilt, want ach…er komt toch niemand over de vloer. En tandenpoetsen? Heb je nog een dagritme waarin je een mond die fris ruikt en in het openbaar toch alleen maar achter een mondkapje verscholen zit nog belangrijk zijn? Hoe blij word je van je eigen gedrag ? En wat ga je hieraan doen?

Het antwoord ligt echt bij jezelf. Je kunt wel boos blijven op die mondkapjesplicht. Je kunt blijven roepen “Corona verpest echt allllllles!”…Het helpt je niet. Dus nogmaals: Wat ga je aan je gevoel doen? Wanneer zou jij je beter voelen en aan welke dingen kan jezelf iets veranderen. Kom je er niet uit? Dan hier een oefening…onee wacht…eerst even vertellen wat dit nu met je mond te maken heeft.

Depressie en mondproblemen

  1. Mensen die depressief zijn hebben vaker mondproblemen zoals zware tandvleesontsteking.
  2. Doordat je lang achter elkaar kleine hapjes of slokjes neemt, heb je meer risico op gaatjes.
  3. Door je stressniveau die je niet afreageert heb je ook meer kans op hoofdpijn door knarsen en klemmen.
  4. Hierdoor heb je ook meer kans op afgebroken vullingen en zelfs tandmateriaal.
  5. Door je stress heb je meer kans op tandvleesontsteking.
  6. Drink je meer of vaker cola of iets anders als water en melk dan heb je meer risico op erosie.
  7. Poetst je minder vaak of minder goed…ook dan heb je natuurlijk meer kans op problemen met je je mondgezondheid. 
  8. Drink je vaker alcohol dan neemt het risico op mondkanker toe.
  9. Is zelf koken en fruit eten er niet meer bij dan zal je te weinig vitamine krijgen en dit geeft tandvleesontsteking.
  10. Kom je niet meer buiten? Je vitamine D daalt en ook dit geeft risico op tandvleesontsteking.

Ik ga nog even verder…Neem je vooral voeding waar je niet zo op hoeft te kauwen dan stimuleer je je hersenen minder. Zeker als je niet meer even een rondje gaat joggen of iets anders sportiefs. Doordat je inactief bent, kom je ook niet meer aan kwalitatief goede slaap. Ook dit is slecht voor je hersenen ennnnn…voor je mondgezondheid.

Wat kun je doen?

Hoe verbreek je deze cirkel van ellendigheid? Hierbij de oefening:

Pak je mobiel en meet je hartslag met een app. Hoe hoog is hij? Sluit je ogen (vooruit, voor deze keer mag je nog even in je luie stoel blijven zitten) en blijf je hartslag meten. Ga terug in de tijd. Ja, super zweverig, maar geef er nu maar gewoon aan toe. Probeer herinneringen op te halen en zak steeds verder in de tijd terug. Haal door je buik adem, hou hem even vast en adem lang uit. Ga tot die tijd terug waarin je het meest gelukkig was. Wat deed je toen? Blijf even in dat moment zitten en adem. Check nu je hartslag.

Als het goed is, is je hartslag gedaald. De meeste mensen zakken af naar hun kindertijd waarin ze rolschaatsen of skaten. Waarom? De onbezorgdheid…zelfs als je keihard viel…ach, pleister erop en weer verder tot je steeds meer kunstjes kon. Je lachte keihard om je eigen blunders. Bovenal: Je was lekker in de buitenlucht! Je was aan het bewegen! Je kwam letterlijk en figuurlijk vooruit. Dat hebben we dus nodig.

Moet je nu je inlineskates afstoffen? Jah! Of doe in elk geval iets wat er een beetje op lijkt en waar je de mogelijkheid toe hebt. Weet dat al het begin weer moeilijk is. In het begin doe je dit misschien met heel veel tegenzin. En toch…je weet…hier word je gelukkig van. Pak het stapje voor stapje aan. Ga naar buiten, kijk om je heen, geniet van de kleinste dingen. Aai een hond. Maak foto’s. Maak een babbeltje met iemand die je tegenkomt. Deel complimentjes uit. Help iemand uit de brand. Maak de berm schoon. Bouw een zandkasteel. Verzin een verhaal. Bak een groentetaart. Doe een gezelschapsspel. Maak een puzzel. Maak een schilderij. Start een studie. Knutsel in je schuurtje. 

Leave a Reply