Stomatitis

Stomatitis een pijnlijke kwaal

Ontstekingen en infecties in de mond

Wanneer je ontstekingen in de mond hebt is dat erg vervelend. Je slijmvlies is gevoelig, pijnlijk, rood en opgezwollen.

Dit soort ontstekingen komen bij mensen regelmatig voor, meestal wordt dit veroorzaakt door een slechte mondhygiëne.

We spreken echter van een orale mucositis of Stomatitis als het bijvoorbeeld een bijwerking van chemotherapie of bestraling betreft, het wordt veroorzaakt door een bacterie, virus of een schimmel.

Maar ook andere redenen zijn bekend bijvoorbeeld bij mensen die sondevoeding krijgen, mensen die landurig antibiotica krijgen, mensen met bloedarmoede of een andere ziekte zoals bijvoorbeeld de ziekte van Crohn.

Veel mensen denken dat een ontsteking hetzelfde is als een infectie, maar dat is niet helemaal waar. Een ontsteking kan worden veroorzaakt door een infectie.

Bij een infectie heb je altijd te maken met  ziektekiemen zoals bacteriën, virussen of  schimmels.

Als je weerstand gewoon goed is heb je hier geen klachten van.

Maar wanneer je weerstand laag is en een zwakke gezondheid hebt, kunnen ze voor nare klachten zorgen.

Als de bacteriën  uit je mond in je bloed komen, kun je een bloedvergiftiging krijgen en dat is een gevaarlijke situatie.

Daarom is het dus extra belangrijk dat mensen met een slechtere weerstand of tijdens ziekbed hun mondhygiene op peil houden.

Verschillende vormen van mondslijmvliesontsteking

-aften

-stomatitis  aan de binnenkant van de lippen

-stomatitis bij het wangslijmvlies

-stomatitis bij het verhemelte

-stomatitis bij de speekselklieren

-stomatitis kan ook samengaan met een aandoening op de tong dat heet Glossitis

-candida: wordt veroorzaakt door een schimmel

Aften

Aften zijn de meest bekende en vaak voorkomende onsteking van het mondslijmvlies.

Het is meestal een klein blaartje wat uiteindelijk in een pijnlijk wondje kan veranderen.

Het ziet eruit als een grijswitte tot gelige plekjes van ongeveer 4 milimeter die omgeven zijn door een rode rand van ontsteking.

Vaak zullen de aften binnen twee weken vanzelf weer genezen en verdwijnen en zijn ze onschuldig.

Stomatitis binnenkant lippen

Vaak gaat deze vorm ook gepaard met een droge mond en de klachten zullen vaak beginnen met pijn in de mond en lippen. Het slijmvlies is donker rood gekleurd met blaasjes en kloofjes en zal op sommige plekken bloeden.

Als je een langere tijd bijvoorbeeld niet hebt kunnen kauwen heb je automatisch minder speeksel in de mond. Een droge mond maakt het slijmvlies gevoelig voor infecties.

Stomatitis van het verhemelte en wangslijmvlies

Wanneer de ontsteking van het slijmvlies voornamelijk het verhemelte en wangslijmvlies betreft kan je hier best veel last van hebben.

Een flink rood doorbloed weefsel met soms zelfs witte puntjes/vlekjes en blaartjes geeft vaak aan dat de mondflora niet op orde is en in een goede balans.

De mond wordt dan te droog en geeft klachten. Dit beeld zie je vaak als bijwerking van medicijnen. Denk hierbij aan bestraling van het hoofd-halsgebied of door veelvuldig gebruik van pufmedicatie.

Stomatitis van de speekselklieren

Waneer met name het gebied van de speekselklieren is aangedaan zie je dat de ruimte in de wangplooi ter plaatse van de achterste bovenkaak kiezen en de regio achter de onder voortanden is aangedaan. Soms is het weefsel erg opgezwollen en de klieren zijn pijnlijk en hebben soms kleine blaartjes erop zitten.

Dit probleem kan onstaan door behandeling van bestraling in dit gebied.

Maar ook bij de ziekte van Sjogren kan dit beeld voorkomen.

Glossitis

Een pijnlijke aandoening waarbij de slijmvlies van de tong is aangedaan.

Een ontsteking van een deel of de gehele tong kan voorkomen. Bekende symptomen zijn: een zwelling van de tong, een gladde donkerrood verkleurde tong en vooral een droog en branderig gevoel. Oorzaken hiervan kunnen divers zijn; een infectie elders in het lichaam, door roken of bloedarmoede.

Ook kan dit beeld onstaan als gevolg van een allergische reactie.

Candida

Een veel voorkomend mondprobleem bij ouderen in een zorgtehuis is bijvoorbeeld Candida.

Ontsteking van het mondslijmvlies in de gehele mond of gedeeltes ervan en een bekende plek is bijvoorbeeld in de mondhoeken.

Oorzaak is vaak een droge mond of het gebruik van medicatie.

Goed kauwen is belangrijk! Vaak is een candida schimmel infectie te herkennen aan een witte dikke laag op het slijmvlies maar soms is het ook een rode irritatie die alleen zichtbaar is.