Wondverzorging na het trekken van een kies

Oké ik geef toe.. dit is nou niet meteen het meest fijne onderwerp om te bespreken.

Toch is de wondverzorging na het trekken van 1 of meerdere kiezen heel erg belangrijk.

Het is een behandeling waar ontzettend veel mensen als een berg tegenop zien.

Voor veel mensen voelt het ook als een soort amputatie.

In veel gevallen gaat het om het trekken van de vaak overbodige verstandskiezen of van andere elementen voordat je begint met een orthodontische behandeling.

Of de tanden en kiezen zijn dusdanig aangetast dat je overgaat op bijvoorbeeld een frame of een kunstprothese.

Met welke redenen je de tanden of kiezen laat trekken, prettig is het natuurlijk nooit.

In deze blog zal ik wat dieper in gaan op de wondverzorging na het trekken van een kies of tand om mogelijke infecties naderhand te voorkomen.

Ook zal ik kort uitleggen hoe het trekken van een element in zijn werk gaat en waar je op moet letten na zo’n behandeling.

Waarom moet een tand of kies getrokken?

Er kunnen diverse redenen zijn dat een tand of kies moet worden getrokken.

Een tandarts heeft in principe als doel om alle tanden en kiezen bij de patienten zo lang mogelijk te behouden. Soms kan je bijvoorbeeld pijnklachten ontwikkelen bij een element en wanneer deze dusdanig is aangetast door tandbederf of door ontsteking rondom de wortel en zenuw is deze soms niet te behouden.

Als je te lang met een ontsteking of slecht element door blijft lopen kan dit andere kiezen aantasten, ook is het niet gezond voor de algehele lichamelijke gezondheid.

Verstandskiezen worden vaak getrokken omdat je niet voldoende ruimte hebt in de mond, de kiezen kunnen dan niet volledig doorbreken en daardoor voor klachten zorgen. Ook zijn ze vaak helemaal niet goed schoon te houden met tandbederf of tandvleesontsteking als gevolg. Omdat de verstandskiezen vaak overbodig zijn wordt dan gekozen ze weg te laten halen.

Een andere reden om gezonde kiezen of tanden te trekken is dat er onvoldoende ruimte in de mond aanwezig is en er zal worden gestart met een orthodontische behandeling. Je krijgt dan een beugel en de ruimte die vrijkomt na het trekken kan er voor zorgen dat de andere tanden en kiezen beter op hun plek komen.

Bij de tandarts of kaakchirurg

De tandarts en eindverantwoordelijke van een patiënt bekijkt nauwkeurig tijdens de controle of het trekken van de kiezen in de algemene praktijk kan gebeuren of dat er moet worden verwezen naar de kaakchirurg.

De reden dat er moet worden doorgestuurd is vaak dat de situatie te complex is voor de tandarts. Wanneer bijvoorbeeld de wortels heel diep of vreemd liggen, of wanneer de wortels te dicht bij een zenuw liggen of spier.

Wanneer het trekken zelf moeizaam zal gaan wordt er ook vaak gekozen om te verwijzen naar de kaakchirurg.

Wanneer er wordt over gegaan tot verwijzing ligt echt aan de behandelaar zelf. Sommige tandartsen zijn heel handig en kunnen lastige extracties zelf uitvoeren.

Hoe gaat het in zijn werk?

Meestal wordt ruim van tevoren een overzichtsfoto gemaakt zodat er kan worden gekeken hoe de kies ligt. Hier wordt dan naar het kaakbot, de wortel en de zenuwen gekeken.

Wanneer je komt voor een extractie wordt de medische gezondheid met je doorgenomen. Bij het gebruik van medicijnen en met name bloedverdunners moet er goed worden opgelet. Sommige medicijnen moeten worden gestopt voorafgaand aan de behandeling.

Wanneer iedereen er klaar voor is zal er een verdoving worden gegeven. De plek in de mond bepaald het soort verdovingen die worden gegeven. Er wordt altijd geprobeerd zo goed mogelijk te verdoven zodat je niets voelt van de behandeling.

Na wat testen of deze goed werkt kan er voorzichtig begonnen worden met het loswroeten van de kies in de tandkas.

Hiervoor gebruiken ze diverse tanden en instrumenten.

Wanneer de wortels losser zitten kan er met een tand worden getrokken en meestal is het element er snel uit.

Je voelt vaak wel het gekraak en gewroet in de mond, het duwen en de kracht die nodig is voel je wel maar door de verdoving doet het geen pijn.

Napijn

Voor iedere situatie, plek in de mond en mens is dit verschillend.

Je kan na het trekken van 1 of meerdere tanden of kiezen echt wel last hebben van napijn.

Dit kan verschillen en variëren van een lichte aanwezige gevoeligheid tot een drukkende en kloppende tot zeer aanwezige pijn.

De elementen in de bovenkaak zijn vaak wat makkelijker te verwijderen en geven minder napijn dan de elementen in de onderkaak. Dit heeft te maken met de botstructuur in de onderkaak die daar veel dichter is.

Wondgenezing

Wanneer je gezond bent en je goed rust houdt zal het wondgebied snel herstellen. Heel belangrijk is voorzichtig te doen met hete dranken de eerste 24 uur.

Heel belangrijk is om een goede mondhygiëne te handhaven ondanks de napijn. Hoe schoner de mond des te sneller het gunstig geneest.

De eerste dagen mag je het wondgebied niet veel belasten of schoonmaken omdat je dan de bloedprop beschadigt, deze vormt later opnieuw het kaakbot en tandvlees.

Je kan wanneer de wondgenezing goed gaat wat spoelen met antibacteriële spoelmiddelen maar pas op met te agressieve middelen!

Met een zachte baby tandenborstel kan je voorzichtig bij het won