Zo verbeter je jouw tandvlees in 8 stappen!

De natuur een handje helpen

Om je gebit en tandvlees gezond te houden of maken is het van groot belang dat je ieder halfjaar bij de tandarts langsgaat voor een uitgebreide controle. Ook een halfjaarlijkse schoonmaakbeurt is aan te raden zodat het tandsteen geen ontstekingen aan het tandvlees kan veroorzaken door de bacteriën die erin zitten.

Maar wist je dat je ook de natuur een beetje kan helpen op een andere manier?

Soms heeft je lichaam dringend behoefte aan bepaalde vitamines en mineralen. Je lichaam geeft vaak seintjes af om aan te geven dat het deze stoffen te kort komt.

In deze blog zal ik uitleggen welke stoffen essentieel zijn voor een gezond gebit en parodontium.

Stap 1 Vitamine A

Wanneer je een tekort hebt aan vitamine A kan het leiden tot een slechte conditie van het tandvlees.

Het kan dan zorgen voor ontstekingsreacties in de mond en zorgt ervoor dat het tandvlees gaat bloeden, opzwellen en pijn doet.

Wat kan je nemen om aan vitamine A te komen?

Vitamine A kan je vinden in gerookte paling, boter, leverworst, wortelen en eieren.

Stap 2 Vitamine B3

Een tekort aan deze stof kan leiden tot het afbreken van het kaakbot rondom je tanden en kiezen. Wanneer de ontsteking verder gaat kan dit parodontitis veroorzaken.

Het sterker maken van het kaakbot is dus heel belangrijk en zorgt ervoor dat het parodontium zal verbeteren.

Waar vind je vitamine B3?

Vitamine B3 kan je vinden in kip, champignons, pinda’s, tonijn, zonnebloempitten en zalm.

Stap 3Vitamine B12 bij aften

Heb je snel last van aften? Aften zijn van die miniscule kleine wondjes op het tandvlees en doen vaak erg zeer. Ze gaan meestal vanzelf snel weer weg maar kunnen vervelend prikken.

Bij een tekort aan vitamine B12 kan je sneller last hebben van aften.

Vitamine B12 vind je voornamelijk in melk, yoghurt, eieren, kip, makreel, rundvlees en zalm.

Stap 4 Magnesium

Een tekort aan magnesium kan zorgen voor parodontitis ( het afbreken van het kaakbot door tandvleesontsteking)

Vaker werd een magnesium tekort aangetoond bij mensen met een ver gevorderd stadium van parodontitis.

Ook draagt magnesium bij een aan gezonde mondflora zodat bacteriën en schimmels minder kans krijgen schade aan te richten in de mond.

Magnesium vind je in avocado, andijvie, bananen, broccoli, spinazie en walnoten.

Stap 5 Foliumzuur

Er is mogelijk een verband tussen de hoeveelheid foliumzuur in het lichaam en het ontstaan van parodontitis.

Een te lage foliumzuur spiegel kan leiden tot het verval van het kaakbot.

Anderzijds kan het extra innemen van foliumzuur al bijdragen aan het voorkomen van beginnend tandvleesontsteking.

Foliumzuur kan je vinden in broccoli, bruine bonen, linzen, pasta, bieten en sinaasappel.

Boven de 60 jaar heb je eerder kans op een tekort aan foliumzuur in het lichaam.

Stap 6 Selenium

Een goede tip om aan je imuunsysteem te werken is door extra inname van Selenium.

Deze stof zorgt er namelijk voor afweer van schadelijke bacteriën in de mond.

Bij een tekort aan selenium is de kans op het ontwikkelen van parodontitis groter.

Ook kan deze stof zorgen voor sterke botten en nagels.

Je kan de natuur een handje helpen aan extra Selenium te komen door het eten van asperges, eieren, heilbot kip en paranoten.

Stap 7 Omega 3

De stof omega 3 heeft een ontstekingsremmende werking. Dit heeft dus een gunstig effect op het gehele tandvlees.

Wanneer je parodontitis al hebt ontwikkeld kan extra inname van Omega 3 helpen om de pocketdiepte te verminderen.

Je kan extra Omega 3 vetzuren nemen door het eten van : haring, makreel, papaja, sardines, sperziebonen en zalm.

Stap 8 Zink

Zink heeft een gunstig effect op al onze zachte weefsels in de mond. Ook zorgt zink voor een beter imuunsysteem en gaat het stinkende bacteriën tegen op de tong.

Thee kan de werking van Zink tegengaan, dus als je meer zink tot je wilt nemen moet je daar wat minder van nemen.

Je kunt Zink vinden in cacao,cashewnoten,pijnboompitten, pompoenpitten, rundvlees en zonnebloempitten.