Stomatitis Behandeling

Behandeling van Stomatitis

In de vorige blog heb je kunnen lezen welke vormen van orale mucositis/ stomatitis er zijn en met welke klachten je dan vaak te maken hebt.

De klachten die mensen vaak hebben in deze situaties zijn vaak erg heftig en pijnlijk.

Belangrijk is te kijken waar deze ontstekingen in de mond vandaan komen en of er oorzaken kunnen worden verholpen.

Helaas is dat laatste niet altijd het geval, denk dan aan bestraling die mensen moeten ondergaan of bepaalde medicatie die moeten worden gebruikt.

De klachten zullen dus blijven aanhouden. Gelukkig zijn er maatregelen die je kan treffen om het probleem te verzachten of klachten te doen verminderen.

Pijn in de mond

Pijn in de mond is erg hinderlijk. Het kan soms overgaan in chronische pijn omdat de klachten maar blijven aanhouden.

Door de pijn die bijvoorbeeld een wondje of blaartje veroorzaakt. De branderigheid die bij Stomatitis gepaard kan gaan kan bijvoorbeeld als gevolg geven dat je niet meer goed kunt praten, eten of slikken.

In de vorige blog gaf ik al aan dat je dan meer last kan krijgen van een droge mond.

Voor de ontwikkeling van nieuw speeksel moet je mond in beweging blijven.

Het moet kauwen, het moet voedingsstoffen tot zich krijgen voor stimulatie van het speeksel.

Ook is speeksel erg belangrijk om verdere infecties te voorkomend door andere bacterien en schimmels te weren.

Smaakverlies

Door de gevolgen van Stomatitis kan het ook zijn dat je voedsel minder goed kan proeven. Met als gevolg dat je veel minder gaat eten en drinken. Wanneer alles smaakloos is geworden heb je veel minder de behoefte om voeding tot je te nemen, de trek is dan weg.

Helaas raak je door ondervoeding ook je weerstand kwijt. Je hebt diverse soorten voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren.

Slechte adem

Door de klachten en symptomen van Stomatitis in de mond krijg je ook vaak te maken met een slechte adem.

De bacteriën kunnen door de verminderde speekselvloed minder goed worden verwijdert uit de mond en zullen in het tandvlees gaan nestelen en daar bloedingen en ontsteking veroorzaken. Dit proces geeft een vieze geur.

Maar wanneer de tandplak en bacteriën tussen de gebitselementen in blijft zitten veroorzaakt het tandbederf en ook dit proces geeft een zeer onaangename geur.

Blaarvorming door virussen

Wanneer stomatitis veroorzaakt wordt door een virus denk hierbij aan het Herpesvirus in de mond of lip ( koortslip) kan je te maken hebben met nare blaartjes die opengaan en veel pijn veroorzaken.

Meestal is Herpes een bekende variant ervan maar denk ook eens aan virussen die geslachtsziektes veroorzaken.

Behandeling en pijn bestrijden

Belangrijker is dat je weet wat je eraan kan doen.

Eerst is uitzoeken wat de oorzaak belangrijk zodat je gericht producten of medicijnen kan inzetten.

Allereerst is het uitvoeren van een betere mondhygiëne de moeite waard om eens te kijken of de situatie daar al beter van wordt.

-elektrisch poetsen ( iedere dag 2 x per dag grondig en niet te hard)

-gebruik van een zachte borstel

-gebruik van een zachte tandpasta, een die niet teveel schuurt en chemische stoffen bevat.

-het gebruik van een verzachtende en ontsmettende mondspoeling,

-Het gebruik van interdentale stokjes of borsteltjes

-Het gebruik van een tongschraper

Wanneer deze bovengenoemde maatregelen niet willen helpen moet je de situatie verder gaan onderzoeken.

Waar heb je het meest last van?

Mondbranden kan je bijvoorbeeld verhelpen met producten voor een droge mond mits deze heel zacht van samenstelling zijn.

Aften en mondblaren kan je behandelen met speciale aanstip vloeistoffen of verdovende zalf. Sommige zullen de wondjes helen en andere zullen de plek tijdelijk verdoven.

Zie je een witte afscheiding achtige laag ergens in de mond dan heb je te maken met een schimmel. Vaak is een speciale anti- schimmel middel van de huisarts of apotheker de oplossing.

Willen de klachten echt niet overgaan is het raadzaam naar een huisarts of dermatoloog te gaan.

Zij hebben anti virale of anti bacteriële middel en kuren om de oorzaak weg te nemen.