implantaten gebit

Gebitsimplantaten, hoe ga je daarmee om?

Alles over Gebits-implantaten

Een tand of kiezen verliezen is altijd heel vervelend. Er zijn verschillende redenen waarom de tandarts of kaakchirurch een gebitselement moet trekken.

Soms is de wortel gebroken, of is het kaakbot rond een tand of kies zo aangetast dat er te weinig steunweefsel overblijft. Of wanneer je continue kiespijn hebt dat niet meer op een andere manier kan worden verholpen.

Ook kan je op een tand of kies vallen waardoor hij verloren gaat.

Voor veel mensen is vooral de leegte die achterblijft het probleem. Een gat in de mond is niet bepaald esthetisch geaccepteerd.

Gelukkig zijn er gebitsimplantaten.

Wanneer er voldoende kaakbot in de kaak op de lege plek achterblijft kan er worden geïmplanteerd.

Wat zijn implantaten precies?

Gebitsimplantaten zijn eigenlijk een soort kunstwortels. Wanneer een tand of kies er in zijn geheel uit is blijft er tot in het kaakbot een gat over. Hier kan geen kroon, stift of brug worden geplaatst omdat er geen wortel aanwezig is.

Het implantaat hecht zich door middel van een schroef in het kaakbot en werkt als een natuurlijke wortel.

Door implantaten heeft het kaakbot heeft weer een functie. Door terugkerende kauwkrachten blijft het kaakbot behouden. Hierdoor stopt het slinken van het kaakbot en blijft de vorm van de kaaklijn behouden.

Op het implantaat kan een speciale kroon of een brug worden gemaakt, en wanneer er meerdere implantaten zijn geplaatst ook een kunstgebit.

Dit wordt vaak gedaan bij mensen waarbij het kunstgebit vaak te los zit.

Het is dus een ideale oplossing voor mensen die hun gebitselement of meerdere zijn verloren.

Ook geeft het weer een vol en natuurlijk resultaat aan het gezicht van mensen, waar anders door leegte een ingevallen mond zou zijn ontstaan.

Implantaten bestaan al meer dan 30 jaar lang. In de tussentijd is er veel geëxperimenteerd met technieken en materialen.

De meeste implantaten worden van Titanium gemaakt en worden in veel gevallen goed door het menselijk lichaam geaccepteerd.

Zijn implantaten voor iedereen geschikt?

Nee! Helaas kan niet op iedere plek in de mond een implantaat worden neergezet.

Allereerst is de mate van gezondheid belangrijk voor het succesvol plaatsen.

Lichamelijke gezondheid, mondgezondheid en gewoontes als bijvoorbeeld knarzen kunnen van invloed zijn op de levensduur van een implantaat.

Roken is bijvoorbeeld een contra indicatie. Door roken is de doorbloeding in het lichaam minder goed waardoor de hechting van het implantaat minder goed zal verlopen.

Ook kan roken ervoor zorgen dat het implantaat er eerder uit kan komen door ontsteking van het tandvlees.

Mondgezondheid wordt ten alle tijden als eerste controleert voordat er een implantaat wordt geplaatst.

De hoogte van het kaakbot is erg belangrijk, en bepaald of het mogelijk is om tot implanteren over te gaan. Door parodontitis( tandvleesontsteking ) kan het kaakbot zijn aangetast, of kan het kaakbot later worden aangetast rondom het implantaat. Het is daarom belangrijk alleen een implantaat te plaatsen bij mensen met een goede mondgezondheid.

Tandenknarsen of klemmen is een vervelende gewoonte die vaak lastig af te leren valt. Veel mensen doen dit onbewust in hun slaap.

Helaas heeft deze gewoonte ook effect op een implantaat. Door overbelasting kan het kaakbot rondom het implantaat verloren gaan.

Diabetes type 2 is tevens een contra indicatie. Zeker als deze aandoening slecht ingesteld is. Reden hiervoor is de slechte wondgenezing en de grote kans op infectie bij deze personen.

Mondverzorging bij implantaten

Wanneer je gebitsimplantaten hebt is de verzorging van je gebit extra belangrijk.

Raadzaam is om minstens 2 keer per jaar op controle te komen bij de tandarts, maar daarnaast ook een bezoek te brengen aan de mondhygieniste.

Tandsteen en tandplak kan van invloed zijn op het implantaat en moet ieder halfjaar worden verwijdert tijdens de gebitsreiniging.

Door de bacterien die in tandsteen en tandplak leven kan het tandvlees gaan ontsteken

We spreken dan in eerste instantie van Peri mucositis.

Het tandvlees is gezwollen en zal gaan bloeden. Ook kan het tandvlees pijnlijk aanvoelen rondom het implantaat.

Wanneer het tandvlees heftig bloedt of er pusvorming zichtbaar is, ga direct naar de tandartspraktijk om dit te laten beoordelen.

Wanneer de onsteking zich dieper bevindt, namelijk in het kaakbot en de omliggende weefsels spreken we van : Peri implantitis.

Dit zal dringend moeten worden behandeld om het verliezen van het implantaat te voorkomen.

Wat kan je zelf doen aan verzorging?

Om zowel Peri-mucositis als Peri-implantitis te voorkomen zal de mondgezondheid in goede conditie moeten worden gehouden.

Belangrijk is tweemaal daags het gebit grondig te poetsen bij voorkeur met een elektrische tandenborstel.

Dagelijks moet al het tandplak tussen de tanden en kiezen worden verwijdert met een interdentaal borsteltje, dit heet een rager.

Verstandig is een antibacteriële tandgel te gebruiken en dit te appliceren bij het implantaat.

Als extra zorg kan preventief een mondwater worden gebruikt om het tandvlees te verzorgen.

Bijvoorbeel het mondwater van Oxyfresh, dit heeft naast verzorgende eigenschappen ook een antibacteriele werking.

Voor het reinigen van de schroefranden zijn er speciale tandenborstels verkrijgbaar om deze moeilijke ruimtes te kunnen schoonmaken.

Zelf heb ik ook een goede ervaring met de Tepe bridge en implant floss draden. Deze heeft een verdikking ( een soort gaasachtige structuur) en een harde punt zodat je het flossdraad als een tandenstoker tussen de tanden kan manoeuvreren.

Lees ook: 6 beste mondwaters voor kronen, implantaten, facings en bruggen

One Response