Lichen Planus

Help ik heb Lichen Planus?

In het kader van de moeilijk te behandelen mondziekten zal ik ook meteen dit beeld eens benoemen.

Lichen Planus.

Veel van mijn patienten lopen jarenlang te kwakkelen met diverse pijnlijke plekken in de mond voordat ze er vaak achter komen wat er nou daadwerkelijk aan de hand is.

Vaak komen ze erachter doordat de tandarts of mondhygienist de plekken opmerkt en een verwijzing doet naar de kaakchirurg of parodontoloog.

In eerste instantie ga je vaak naar een kaakchirurg wanneer de tandarts niet exact kan en mag benoemen onder welke mondziekte een plek valt.

Wat is Lichen Planus?

Lichen Planus is een onstekingsachtige aandoening die zowel op je huid als op de slijmvliezen kan ontstaan. Vaak is het chronisch van aard en kenmerkt het zich door periodes dat het bijna niet zichtbaar en rustig is, tot periodes wanneer het zeer heftig en gevoelig kan zijn.

Naast dat je er in de mond last van kan hebben kan Lichen Planus zich ook op andere plekken van het lichaam laten zien. Denk bijvoorbeeld aan de geslachtsdelen.

In de mondkenmerkt Lichen Planus zich door fijne, lichte en wit grijze lijntjes. Maar soms kan het ook voordoen als een meer rode afwijking waarin soms een of meer wondjes kunnen voorkomen.

Als mondbeeld zie je het voornamelijk op het slijmvlies van de wang en in mindere mate ook op de tong en lippen. In hele enkele gevallen is het tandvlees erbij betrokken.

Meestal gaat het om meerdere plekjes, vaak in een min of meer symmetrisch patroon.

Veel van mijn patienten met Lichen Planus geven aan een branderig gevoel te hebben op deze plekken. De klachten gaan vaak op en neer en meestal is het aanwezig gedurende het gehele leven.

Het is niet besmettelijk, maar de plekken kunnen in sommige gevallen wel overgaan in een kwaadaardige vorm met mogelijk huid of mondkanker tot gevolg.

De oorzaak van Lichen Planus

Tot op de dag als vandaag is er nog niet een duidelijke oorzaak waarom sommige mensen dit krijgen.

Sommige artsen beweren dat het valt onder de noemer auto imuunziekten.

Andere artsen beweren dat het ziektebeeld in de mond wordt veroorzaakt door een trigger, bijvoorbeeld een bepaalde vulling in een tand of kies. Helaas leidt het vervangen van een vulling daarna niet altijd op verbetering van het ziektebeeld.

De ziekte komt iets vaker voor bij vrouwen dan bij mannen en meestal op een middelbare leeftijd.

Factoren waarbij Lichen Planus kunnen ontstaan:

-erfelijke factoren

-bepaalde virussen

-medicijnen en dit gaat dan vaak om de pijnstillers als Diclovenac en Ibuprofen, middelen tegen een hoge bloeddruk, hartaandoeningen zoals Betablokkers.

-tandheelkundige materialen ( vullingen/metalen) Denk hierbij aan amalgaam, kwik,composiet

-contactallergie: Lichen planus van de lippen kunnen soms worden veroorzaakt door contactallergie voor bijvoorbeeld chemische stoffen in tandpasta.

-stress kan de Lichen planus erger maken

Welke behandeling bij Lichen Planus?

In veel gevallen wordt je via de tandarts doorgestuurd naar de kaakchirurg of zal je een verwijzing krijgen via de huisarts.

Bij constatering van een kaakchirurg of dermatoloog zal er in veel gevallen een hormoonzalf worden voorgeschreven.

Bij behandeling in de mond worden vaak speciale plakzalven, gels, sprays of mondspoelmiddelen gegeven.

Als de producten met corticosteroiden onvoldoende effect hebben kan er Tacrolimuszalf of Tretinoine-vloeistof worden geadviseerd.

In de mond zal het vaak door deze medicatie iets minder heftig van aard zijn en overgaan in de rustige vorm. Toch heb je vaak nog last van het branderige gevoel wat het ziektebeeld met zich meebrengt.

Vaak kan een spray of gel met Lidocaine erin ( verdovende stof) helpen om het branden te verlichten.

Een andere tip die ik graag geef aan mijn patienten is een mondspoelmiddel of tandpasta te gebruiken met verzorgende eigenschappen en zo min mogelijke chemische stoffen erin.

Producten die bedoelt zijn voor mensen met een droge mond zijn dan vaak ook geschikt.

Echter is belangrijk te poetsen met een zo zacht mogelijke tandenborstel zodat er zo min mogelijk wondjes worden gemaakt die de ziekte weer kunnen triggeren.

Ook zijn er van Tepe speciale ragers die gemaakt zijn van hele zachte haren zodat reiniging tussen de tanden en kiezen ook mogelijk blijft.