Wat Clubhouse mij leerde: wat is echt belangrijk?

Als mondhygiënist werd ik in Nederland bekend als de digitale mondhygienist. Ik was de eerste die de socials inzette om een bewustwording rondom mondgezondheid te bevorderen. Tegenwoordig is het vrij normaal om als tandartspraktijk een Facebookpagina te hebben. Socials gaan rap met hun tijd mee en zo is Clubhouse nu al mijn ontdekking van 2021. Wat een ontzettend leuk medium om met elkaar van gedachten te wisselen. Op zoek naar mogelijkheden belandde ik gister in een room die zich Concentratiekamp noemde. Ik schrok eerlijk gezegd van de naam en was nieuwsgierig wat er schuil ging achter dit topic.

In de minderheid

Ineens was ik de enige in de room met een hele lichte huid en ik voelde me ook ineens ‘oud’.  Het was me al eerder opgevallen dat het wel op kleur en leeftijd leek gesorteerd. Doordat je op Clubhouse alleen mensen kunnen uitnodigen of activeren die in jouw telefoon staan, ontkom je niet dat er een ons-kent-ons ontstaat. Kennelijk mengen we ons nog lang niet goed genoeg. Ik zoek diversiteit juist heel graag op. Het is voor mij heel interessant om de zaken eens vanuit andermans ogen te bekijken. Referentiekaders boeien mij enorm. 

Hartelijk welkom

In de room kakelde men behoorlijk door elkaar en ik vermaakte me er aardig mee. Tot plots ik ‘op het podium’ werd geroepen als ‘speaker’. Ik accepteerde het verzoek en de host probeerde mij een voorzetje te geven om me voor te stellen. Ik wachtte geduldig af tot het wat rustiger werd. Ik dacht de vibe wel aardig aan te voelen dus ik gebruikte maar wat humor: “Tja, ik maak mondjes schoon.” “Whahaha, dat klonk heel verkeerd!”, riep er eentje terug en ik moest ook lachen. Het ijs was gebroken. Daarna kwam de ene vraag naar de andere. Serieuze vragen. Ontzettend leuk ik heb bijna middernacht gehaald voordat ik klaar was met alle vragen te beantwoorden.

De buitenkant

Mijn man zat mee te luisteren en wij praatte er daarna eventjes over na. Het viel op dat er zoveel vragen om de mooiigheid van het gebit gingen. Ze vroegen over witte tanden, over bleken, facings en diamantjes. Nog iemand vroeg naar het reinigen van de tong en of nu een elektrische tandenborstel beter was. Toch had het uiterlijk vertoon de overhand. Maar als ik nog eventjes terug ga met mijn gedachten, vroeg men zich vooral af of het allemaal wel zo verstandig was. Of het geen schade gaf om je gebit maar steeds te verfraaien. En of hun tanden wel zo geel waren als dat ze zelf dachten.

De vraag achter de vraag

Ik leer hiervan dat een vraag die om het uiterlijk van het gebit gaat niet per definitie aangeeft dat dit het hoofddoel van iemand is. De mensen die mij vragen stelden, vonden wel degelijk hun gezondheid belangrijk. Gezondheid staat op nummer een en niet het uiterlijk. Als iets ongezond zou zijn, schade zou geven, dan besloten ze het niet uit te laten voeren. Dit is wel een eye-opener omdat we denken dat ‘witte tanden’ een keyword is. Er wordt veel op gegoogled, maar wat ligt er werkelijk achter? Zijn wij binnen de mondzorg niet zelf veel te hard die witte tanden aan het promoten? Moeten we niet weer gewoon informatie geven over hoe je gezonde tanden krijgt?

De binnenkant

Dus het is voor mij heel interessant om te weten wat mensen nu werkelijk willen. Als ik dit aan mensen in de stoel vraag dan komen we eigenlijk heel vaak bij ‘behoud van gezonde tanden’ uit. Mensen willen heel graag hun eigen tanden houden. Gewoon, omdat dit bij hen hoort. Net zo goed dat je je tenen ook allemaal zou willen houden of je vingers. Ja natuurlijk wil je ook weleens een risico nemen, bijvoorbeeld vuurwerk afsteken. Je weet dat je je vingers kan verliezen, maar af en toe een beetje pret maken, is ook niet verkeerd. Zo werkt het met je tanden ook. Je neemt soms best wat risico maar je wilt het niet te bont maken. Sommige van ons dragen graag nagellak maar niet ten koste van de nagels. We verven ons haar maar wel met producten die de haren ook verzorgen.

Balans

Als ik in gesprek ga met mijn patiënten over wat ze werkelijk willen dan zijn we eigenlijk voortdurend op zoek naar balans. Wat wil je bereiken, wat heb je er voor over, wat wil je ervoor laten, waar wil je energie insteken en waar niet in? Mensen die absoluut nooit een stukje chocola nemen, echt altijd drie keer per dag poetsen, precies de goede producten gebruiken en nooit eens een ragerbeurt overslaan zijn op een hand te tellen. Ook bij je gebit telt; gewoon goed is goed genoeg. Laten we alsjeblieft niet in ons perfectionisme doorslaan. Daar worden we niet gelukkig van. Ook met een ietsje minder perfect gebit kan je nog prima breed uit lachen. Dat kan uiterst charmant en sexy zijn! 

Talk to you later

Bij deze enorm bedankt voor de gastvrijheid van deze room op Clubhouse. Ik hoop nog veel van jullie te leren! Voor diegene die nog geen Clubhouse hebben; probeer erop te komen, welke achtergrond je ook hebt. De verbinding die kan ontstaan is echt geweldig!

Over de schrijver

  • Lieneke Steverink Jorna

    Lieneke is sinds 2001 werkzaam in de mondzorg en studeerde aan de HAN. In 2013 mocht ze de titel Mondhygienist van het Jaar dragen. Ze werkt in een aantal praktijken om patiënten te behandelen en om het preventieteam leiding te geven. Lieneke was de eerste mondhygiënist die internet en social media ging inzetten om mondgezondheid te promoten. Daarnaast komt ze veel de praktijk uit om vrijwillig kinderen actief op te zoeken die niet vanzelf naar de praktijk komen. Bijvoorbeeld tijdens Kidsfabriek, in de bibliotheek, bij de Zomerschool of bij de Jonge Gezinnenbeurs. Ze spreekt soms op symposia en congressen voor collega’s. Schrijven is een uit de hand gelopen hobby van haar. Lieneke wenst voor alle Nederlanders een gezonde mond en maakt zich hiervoor dagelijks hard.

    Meer over de schrijver

Is dit artikel behulpzaam?

Bedankt voor je feedback!

Leave a Reply